HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Plasmaskärmar, Pioneer, Panasonic....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/08/01 :  23:21:03  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Är på jakt efter en 42 tums plasma men är osäker på om en Pioneer är värd prisskillnaden mot exempelvis en Panasonic. Några med erfarenhet av dessa märken (även Samsung, Philips, m.fl. är av intresse)

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/08/02 :  11:04:44  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag var länge inne på en Panasonic TH-42PX80, den populäraste plasman i den prisklassen och mycket prisvärd, jämförde också med dyrare Panasonic plasmor men tyckte inte dessa var värda mellanskillnaden, i alla fall inte via signalen i butiken. Det slutatde dock efter många timmars jämförelser i butik att jag köpte en Philips LCD, jag upplevde den neutralare och inte lika "kladdig" i färgerna, LCD apparaterna har blivit så pass bra att det omtalade "släpet" i bilden idag är väldigt litet(i alla fall på de lite bättre maskinerna). Om vi dock pratar plasmor så skulle jag i så fall rekommendera antingen ovan nämda Panasonic eller Samsung PS42Q97HD, de ger mycket valuta för pengarna.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2008/08/02 :  11:13:57  Show Profile Send pak a Private Message
jag har en panasonic th-42px80 och är kanonnöjd med den.
har inte testat hdmaterial.har inte ens hdmianslutning till dvdspelaren-bara scart.
det som jag är nöjdast med är att bilden är bra även från tv digitalbox.bättre än den va på min gamla 32 tjockis-som låg i det övre skicktet av bra/dyra tjocktv.man kan inte jämföra bilden hemma från den i butiken.jag var väldigt skeptisk i butiken måste jag säga.mycket prisvärd och bra plasma tycker jag.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2008/08/02 :  11:20:06  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jag kopte mig en Panasonic TH42PZ80B for tva veckor sedan. Jag jamforde den mot bl.a. Pioneer och kunde inte riktigt forsta varfor jag skulle betala mer an jag behovde gora for Panasonicen, i butik kunde jag inte se nagon skillnad. Jag har Sky+HD och har bl.a. kikat pa testmatchen mellan England och Sydafrika i HD, fantastiskt! Om man ar lagd at det hallet kan man roa sig med att lasa nummerskyltar pa bilar parkerade runt cricketarenan.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2008/08/02 :  12:07:59  Show Profile Send Mattias a Private Message

Många nöjda Panasonic plasma TV-ägare där ute inklusive mig själv. Har man TV som den är som mål så räcker det med PX80 eller PX8 modellerna är min åsikt.

/Mattias
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/08/02 :  12:45:29  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Det finns inga tv apparater idag som har bättre bild än Pioneer enligt mitt tycke. De har det där extra, svart svärta, otroliga färger m.m. Helt klart värt mellanskillnaden. Sonys LCD värstingar är enligt mig inte i närheten av bildkvaliten som Pioneer framför..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/02 :  13:46:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Men hur är det då med Samsung 46" LCD. Jag har tittat lite på Samsung, Panasonic & Sony och jag upplever bilden på Samsung som mycket bra och dessutom inte jätte dyrt. Jag talar alltså nu om full HD.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/08/02 :  15:35:38  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Tack för synpunkterna. Vad gäller Panasonics PX och PZ modeller, är det någon skillnad förutom den mellan HD-Ready och Full-HD Tittade faktiskt på en Philips 42PFL9603D (LCD) idag och visst var bilden väldigt bra, är dock lite rädd att den ska bli lite för skarp (till skillnad mot plasmornas lite mjukare bild). Hur är det egentligen med "eftersläpningar", är plasmorna fortfarande bättre eller har LCD-skärmarna kommit ifatt
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/08/02 :  17:01:34  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Hd-ready betyder att den kan ta emot en full hd signal, och full hd betyder att apparaten har maximal upplösning dvs 1920x1080 pixlar.
quote:
Tittade faktiskt på en Philips 42PFL9603D (LCD) idag och visst var bilden väldigt bra, är dock lite rädd att den ska bli lite för skarp (till skillnad mot plasmornas lite mjukare bild).
Har en 42PFL5603D själv, om man tycker att bilden är väl skarp, (vanligt att man upplever med dålig signal) kan man ställa ner skärpan, det gjorde jag och fick ett mycket bra resultat, bilden blir mjukare och lite mer analog samtidigt som man inte rubbar färgbalansen, en intressant sak som många talar om i avs att välja Plasma eller LCD är att Plasmorna har så mycket bättre svärta, det jag många gånger upplever är att det blir lite väl svart, en svart kostym tex blir så svart att man inte ens ser veck och konturer i plagget, dessutom känns det också som att hela färgskalan är mörkare så vita saker blir lite gråare med Plasma. När det gäller responstid så är Plasmorna fortfarande före, LCD skärmarna börjar emellertid bli så pass bra att jag anser det enbart som ett lättare argument numera. Men som sagt en smaksak...

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/08/02 18:03:06
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/08/02 :  17:16:38  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Hd-ready betyder att den kan ta emot en full hd signal, och full hd betyder att app0araten har maximal upplösning dvs 1920x1080 pixlar.


Tack, jo så mycket vet jag, men är det nå´n som vet om det sitter bättre komponenter, etc i PZ-modellen?
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/08/02 :  18:13:57  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Men hur är det då med Samsung 46" LCD. Jag har tittat lite på Samsung, Panasonic & Sony och jag upplever bilden på Samsung som mycket bra och dessutom inte jätte dyrt. Jag talar alltså nu om full HD.
Det stämmer, Samsungs serie 6 skärmar är riktigt fina, du tänker kanske på Samsung LE-46A656http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=297764

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/02 :  18:41:03  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vad som är "bäst" av Full-HD/HD Ready och LCD/Plasma beror ju lite på vad du tänkt använda den till, eller snarare vilka källor. ( TV, HD-TV, DVD, Bluray, Spelkonsol, datorskärm ? ) och hur är det om två år?

edit: själv köpte jag en PX70 för 1 år sedan, för jag tittar på TV (vanlig DVB-T) och nån enstaka DVD-film. Till detta är en HD-Ready plasma optimal, anser jag.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/08/02 18:42:42
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/08/02 :  19:42:47  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Vad som är "bäst" av Full-HD/HD Ready och LCD/Plasma beror ju lite på vad du tänkt använda den till, eller snarare vilka källor. ( TV, HD-TV, DVD, Bluray, Spelkonsol, datorskärm ? ) och hur är det om två år?



Vi kommer uteslutande att använda den till TV/film, är det plasma som gäller då
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/08/02 :  19:54:03  Show Profile Send jonasz a Private Message
Japp...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/08/02 :  21:11:36  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Vi kommer uteslutande att använda den till TV/film, är det plasma som gäller då
Ställ inte frågan, svaren du får är ändå subjektiva, ut och avgör själv istället annars är risken att du inte blir nöjd.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/08/02 :  22:48:53  Show Profile Send Roq a Private Message
Ja, jag kan i alla fall också fylla på med att säga att PX80 är mycket bra hos mig (sen 1 månad).
Kollar så gott som uteslutande bara på TV och skaffade igår HD-box.

Största överraskningen var att standard TV (upplösning, SD) såg så bra ut - mycket bättre än i affär.
Det lilla HD jag sett nu är såklart bra men hoppet är inte lika stort som jag trodde.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/08/02 :  22:50:19  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Nej jag har förstått att det här är subjektivt precis som det mesta inom ljud och bild

Är fortfarande nyfiken på om komponenter, kretsar, mm är mer avanserade i PZ modellerna eller om det endast är Full-HD som skiljer???
Såg nu att det är olika bildprocessorer; http://www.panasoniccenter.se/index_produkter.html

Edited by - Sceptic on 2008/08/02 23:06:02
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/02 :  23:09:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är väl en annan panel om inte annat...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2008/08/03 :  03:20:19  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
Det finns inga tv apparater idag som har bättre bild än Pioneer enligt mitt tycke.


Håller faktiskt med om det men tyvärr finns det en baksida också:
De finns inga som har sämre priser än Pioneer heller. Tycker inte dom är värda det höga priset men det är väl en fråga om hur man prioriterar.......


Jag har själv letat och kollat runt i olika affärer dom senaste månaderna och jag har nu bara två alternativ kvar. PX80:n samt en från LG som heter PG6000. LG:n har en extra HDMI, högre kontrast och framför allt en HEL glasskiva. Inga kanter eller annat så den verkar vara busenkel att hålla ren.

Priserna är ungefär dom samma och det är dom två modellerna som brukar ligga bäst i testerna som gäller plasmor under 10000Sek. Bildmässigt är dom mycket bra så det är väl mest en fråga om vilket utseende man trivs bäst med....



"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2008/08/03 03:24:41
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/08/03 :  15:27:33  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Problemet och en av anledningarna till att jag inte valde Pioneerplasma är just att det är svårt att kunna få till en bild som Pioneerplasmorna kan ge. Dvs du kan säkert komma till 80 kanske 90 procent av vad de kan ge men vill du ha ut allt så kräver det en kompetens som åtminstone jag inte har och jag tror dessvärre inte att det är så särskilt många som faktiskt har det.

Medans med Panasonicplasmorna så blir bilden bra direkt utan en massa "meck" och testande fram och tillbaka. Sedan att det är nästan dubbla priset gör ju också att man tvekar eftersom jag förmodligen byter plasman inom några år. den förra köptes 03 och den senaste 07 så...MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/08/03 15:28:45
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/08/03 :  15:32:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Sedan när det gäller Px eller Pz så torde det vara bättre komponenter i dessa inte bara pga att de är dyrare och har Full hd utan kanske framförallt eftersom detta om jag inte tar fel här, är top of the line från Panasonic.MvhKristofer
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2008/08/04 :  13:04:54  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Pioneers kuroserie är otroligt bra, bör ha kommit ner några tusenlappar i pris nu, var inne på den från början men det blev en Panasonic Viera TH-37PV70F istället, och den funkar bra den med, köpte den för under 10000kr, blev 37 istället för 42 tack vare avståndet i rummet inte är så stort

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/08/04 :  15:45:28  Show Profile Send Snoop a Private Message
Är i valet och kvalet om jag ska köpa en panasonic eller en pioneer.

Hade en LG 42PG6000 men den lämnade jag tillbaka pga att den ghostade något så in i norden.
Såg du på film, så efter typ 2-3 minuter så hade texten bränt fast så man såg 2 st texter liggandes på varandra så de va oerhörrt störande.

Nu sitter jag och funderar över följande men jag vet inte hur ja ska göra.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294684

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=279067

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=292575

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310282

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=187985

mycket svårt val.

Pioneer är ju mest lockande om man ser till ren bild prestanda, men kollar du till storleken och ändå rätt okej bild så har du ju panasonic th-50px8 för runt 11200 med väggfäste samt 2m supra hdmi via dustinhome och deras student rabatt.


ja de är oerhört svårt detta.



[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/08/04 :  16:22:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Vad jag skulle tro efter vad jag läst om Pioneer så har de ju den bästa bilden men den är svår att uppnå för privatanvändare,dvs inte de som är vana vid kalibrering, de klarar säkert upp det men gemeneman skulle jag tro har det värre. Sedan så skiljer det ju dock 4000:- men det kanske inte betyder så mycket här, vad vet jag?MhKristofer
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/08/04 :  19:39:28  Show Profile Send OcA a Private Message
Har själv haft en Pioneer 436SXE och varit mer än nöjd med bilden!

Dock köpte jag en Samsung LE46A557 (tror jag den heter...) full-hd LCD och bilden är faktiskt sju resor bättre än med Pioneer plasman - tro det eller ej! Anledningen till bytet var att vi ville ha en något större skärm för vettiga pengar och sedan ska datorn kopplas på och då faller plasman bort helt tyvärr.

Är fruktansvärt nöjd med mitt köp och saknar inte Pioneer'en alls. Färger, svärta, snabbhet, ja allt är bättre på Samsungen. Hur denna Samsung står sig mot de nya Pioneer burkarna har jag dock ingen aning om, men mot min två år gamla var det ett rejält kliv upp. Det enda som är sämre är ljudet, där var Pioneer bättre.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/08/04 :  21:45:26  Show Profile Send Snoop a Private Message
Pioneers äldre maskiner var väll ingen höjdare så vitt jag vet, sen har ju dagens lcder blivit grymt mycket bättre än va de va för ca 2 år sedan.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000