HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Olle har hittat en trafo!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/08/01 :  18:01:47  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Jag var på tippen idag, och fick se att någon hade slängt en elorgel.
Tänkte direkt: Tänk om det sitter rör i den, då kan jag sno nättrafon, och kanske utgångstrafon!

Eftersom att det är stöld att ta den, så fick jag jobba snabbt för att inte bli upptäckt

Därför hann jag aldrig klura ut om det satt rör i apparaten...
Om det satt rör kan det ju vara antingen nättrafo, eller utgångstrafo.
Var apparaten transistorbaserad är det ju troligen en nättrafo, och den ger alldeles för låg spänning för ett rör-bygge...







Den är alltså avsäkrad med 3 säkringar:
*2A
*630mA
*630mA

Ska jag gissa på att det är en nättrafo, och koppla in 230V på lampsladden, eller hur ska jag gå till väga för att veta mer om trafon?

Någon gissning?

Olle Norell

Edited by - mr.olle.norell on 2008/08/01 18:03:17

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/08/01 :  18:04:52  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Ska kanske nämna att ena ledaren i den vita lapsladden går direkt in i trafon (genom sockerbiten)
Den andra är säkrad med 630mA, och går sedan rakt in i trafon!

Olle Norell
Go to Top of Page

Per F
Member

128 Posts

Posted - 2008/08/01 :  20:40:30  Show Profile Send Per F a Private Message
Jo, jag tar aldrig från tippen, Jag lånar , återlämnar det när jag ej behöver det längre.
Bra va ;-)

Bara jag
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2008/08/02 :  00:09:21  Show Profile Send Swirve a Private Message
Hahaha, Olle olle... Jag jobbar (jobbade, hade sista dagen idag) på just tippen där du tog den :P (tror jag). Jag funderade just vad det var som var taget på orgeln, för visst var det ute på gärstad? trodde det var fjäder-reverb som var borta först. Kan ju upplysa dig om att det inte var rör i den...
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/08/02 :  00:18:29  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Bernt säger att man kan koppla ett effektmotstånd på 10kohm i serie med nätanslutningen och mäta vad spänningen blir före och efter motståndet. Blir det inget större fall i spänning så är det lindningen för nätspänning. Ännu enklare att koppla en lampa i serie, lyser den är det fel lindning för nätspänning.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/08/02 :  01:16:00  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Swirve: Visst var det gärstad
Synd att det inte var rör i den...

Marina: Tack för tipsen! Jag ska testa lite!

Olle Norell
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2008/08/02 :  10:12:55  Show Profile Send pix a Private Message
Tjenare Olle,
Du skulle ju ha en induktans-brygga
Ovärderligt instrument till mycket som rör ()... allt gällande rör, drosslar och trafos.
Håll koll på auktions-siterna de kostar inte många kronor.
Eller så bygger du en sådan här själv:
http://members.aol.com/sbench102/owens1.html

Småtrafos brukar ha en primär resistans på ca 50 Ohm, fast det är ju igentligen induktansen (impedansen (växelströmsmotståndet) vid 50Hz) som är intressant.

Jag tror att jag sett på nätet enklare uppkopplingar för att mäta induktans mha ett vridmotstånd i serie med den okända induktansen (dessa i serie med en ac-källa (50Hz)). Ändra vridmotståndet tills du har lika stor AC-spänning över motståndet som den okända induktansen.

Mät resistansen över motståndet och därmed vet du även reaktansen över den okända induktansen (iom att du har samma spänningsfall över dem)

Då kan du enkelt räkna ut induktansen L = X / (2 x Pi x F)

L= induktans (Henry)
Pi= 3,14
F= frekvens (50Hz)
X= reaktans (Ohm) (detta är samma som resistansen i vridmotståndet när du har samma spänning äver detta som den okända induktansen)

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/08/02 :  19:30:43  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Jag körde Bernt-tricket
Sen kopplade jag in 230V, och den gav lite alla möjliga småspänningar ut... 30V var den största, och det var säkert för att mata trissorna...

Jag tror att jag gör som Per F och lämnar tillbaka den till skroten!

Aja, den kunde ha varit användbar till något projekt...

n
Tack för hjälpen alla!

Olle Norell
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000