Author |
Topic |
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2008/08/02 : 09:33:59
|
Jag funderar på om inte en kompressor från en gamal butikskyl slulle fungera för enklare lack-arbeten med liten spruta. I min ungdom () använde jag en vanlig kylskåpskompressor med efterföljande tryckutgämningskärl för att lacka med en liten airbrush-spruta, vilket funkade bra. Men nu till problemet.. Kompressorn som jag kan få ta är från ett skrotad butiks kyl, och antagligen är systemet fullt i freon. Hur faligt är det att hanskas med freon ? Förutom det man hört om den miljömässiga delen (ozon-hål) Är det i vätskeform (vilket jag antar), och kan man i så fall tappa av det i ett kärl, och sedan lämna in det på återvinningsstationen ?. Några "does and don´ts" som man bör veta om ? /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
Nygga
Member
303 Posts |
Posted - 2008/08/02 : 10:42:51
|
Låt en kylmontörsfirma tappa av köldmediumet innan du använder kompressorn, pga den miljömässiga aspekten.
Freoner är gas i rumstemperatur. Freoner är inte farligt att hanskas med.
//Nygga
|
Mvh Nygga
Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740 |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2008/08/02 : 12:33:31
|
Freonet kommer förmodligen gå från ett väldigt högt trycktillstånd till ett lägre så det finns en risk att du kommer få köldskador om det blåser på dig. Låt en firma sköta det är mitt råd också. |
|
|
Keld
Member
215 Posts |
Posted - 2008/08/02 : 15:37:17
|
quote: Freoner är inte farligt att hanskas med.
Allting är relativt. Vid ett större utsläpp i stängd utrymme o du svimmar av syrebrist o avlider kanske, om ingen öppnar dörren. Är det ett gammalt kyl med gamla typen freon o du använder öppen låga o freonet förbränns bildas fosgen som är Väldigt giftigt! Men va fan! man kan dö av för mycket bordsalt oxå! Sen måste du tänka på att kylkompressorer ofta lämnar väldigt höga tryck, så var försiktig med vad du kopplar på. Dom brukar LÄTT kunna fläka en vanlig tryckluftstank. Så för din egen (o andras) skull: Ha säkerhetsventiler o sånt!!!
Var o en en är sin egen (o)lyckas smed |
DIY is in my DNA |
|
|
Egil
Member
80 Posts |
Posted - 2008/08/02 : 15:58:24
|
stora gamla kylanläggningar brukade köra med amoniak.. men hursom så måste det stå nånstans på apparaten vad den innehåller då tex R22 R717 när du hittat va det är för kod kan du lätt hitta vad det är för gas på näte och är det freon ska du absolut låta en kylmontör tömma den. amoniak är inte så nyttigt och rätt explosivt i konsentrerad form. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2008/08/02 : 20:32:24
|
Ok, jag skall nog ta det lite lungt med detta.. Inte helt ofarligt /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
|
Topic |
|