HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Freon ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2008/08/02 :  09:33:59  Show Profile Send pix a Private Message
Jag funderar på om inte en kompressor från en gamal butikskyl slulle fungera för enklare lack-arbeten med liten spruta.
I min ungdom () använde jag en vanlig kylskåpskompressor med efterföljande tryckutgämningskärl för att lacka med en liten airbrush-spruta, vilket funkade bra.
Men nu till problemet..
Kompressorn som jag kan få ta är från ett skrotad butiks kyl, och antagligen är systemet fullt i freon.
Hur faligt är det att hanskas med freon ?
Förutom det man hört om den miljömässiga delen (ozon-hål)
Är det i vätskeform (vilket jag antar), och kan man i så fall tappa av det i ett kärl, och sedan lämna in det på återvinningsstationen ?.
Några "does and don´ts" som man bör veta om ?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2008/08/02 :  10:42:51  Show Profile Send Nygga a Private Message
Låt en kylmontörsfirma tappa av köldmediumet innan du använder kompressorn, pga den miljömässiga aspekten.

Freoner är gas i rumstemperatur. Freoner är inte farligt att hanskas med.

//Nygga


Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/08/02 :  12:33:31  Show Profile Send Lovan a Private Message
Freonet kommer förmodligen gå från ett väldigt högt trycktillstånd till ett lägre så det finns en risk att du kommer få köldskador om det blåser på dig. Låt en firma sköta det är mitt råd också.
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2008/08/02 :  15:37:17  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
quote:
Freoner är inte farligt att hanskas med.

Allting är relativt. Vid ett större utsläpp i stängd utrymme o du svimmar av syrebrist o avlider kanske, om ingen öppnar dörren.
Är det ett gammalt kyl med gamla typen freon o du använder öppen låga o freonet förbränns bildas fosgen som är Väldigt giftigt!
Men va fan! man kan dö av för mycket bordsalt oxå!

Sen måste du tänka på att kylkompressorer ofta lämnar väldigt höga tryck, så var försiktig med vad du kopplar på. Dom brukar LÄTT kunna fläka en vanlig tryckluftstank. Så för din egen (o andras) skull: Ha säkerhetsventiler o sånt!!!


Var o en en är sin egen (o)lyckas smed

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2008/08/02 :  15:58:24  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
stora gamla kylanläggningar brukade köra med amoniak.. men hursom så måste det stå nånstans på apparaten vad den innehåller då tex R22 R717 när du hittat va det är för kod kan du lätt hitta vad det är för gas på näte och är det freon ska du absolut låta en kylmontör tömma den. amoniak är inte så nyttigt och rätt explosivt i konsentrerad form.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2008/08/02 :  20:32:24  Show Profile Send pix a Private Message
Ok, jag skall nog ta det lite lungt med detta..
Inte helt ofarligt
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000