HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 minska ingångskänsligheten
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2008/07/30 :  10:00:33  Show Profile Send LarsG a Private Message
mitt Xindak 3250 försteg har hög ingångskänslighet så med volymratten på kl 9 blir det rätt hög volym. Jag har tittat på kretskortet och nog borde det väl gå och sänka ingångskänsligheten genom att byta motsånd. Nu sitter det ett 1k och ett 470k på ingången eller är det bättre att köpa en signaldämpare typ Rothwell
http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/attenuators.html
fast då måste jag köpa 2 par för att anpassa menradiodel också

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/07/31 :  19:53:40  Show Profile Send ludo a Private Message
Man kan försöka dämpa via spänningsdelare på ingången. Säg 10k i serie med signalen och mellan 10k ner till kanske 3k parallellt med signalen (beroende på hur mycket man vill dämpa). Sen får man förmodligen justera nån parallellkonding för att få till samma bandbredd som innan.
Fast utan schema är det svårt att veta hur resten av kretsen kommer att påverkas.
Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2008/07/31 :  22:15:10  Show Profile Send LarsG a Private Message
ja då är det väl enklast och köpa ett par Rothwelldämpare. Fast jag antar att de kan påverka på samma sätt??
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000