HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ytbehandla ekfanér
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/07/21 :  14:54:17  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Howdy
Jag ska slipa ner ekfanér som är lackat och skulle vilja ha en ytfinnish som på Norrgavels möbler, om någon vet hur de ser ut. Jag tror det är såpat och kanske med något vitpigment? Vore väldigt tacksam om någon vet hur det görs.
Jag tänkte alltså inte ha den varma, mörka nyans som brukar bli när man oljar utan jag skulle vilja att det blir liksom vitaktigt och väldigt naturlig yta.

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2008/07/21 :  17:15:48  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Såpa kan man göra, ofta börjar man med att luta träet först för att förhindra att träet gulnar (kanske mer tillämpligt på gran och tall, inte lika mycket på ek). Därefter så såpar man in träet upprepade gånger, hade det varit t.ex. eller matbord där det riskeras spill är det dussinvis behandlingar vi talar om. Man löser alltså såpflingor i vatten och skurar träet.

Dock vill jag säga att jag tror inte detta funkar på fanér, jag tror att det kommer bubbla sig och så blir det pannkaka av det. Men misströsta inte för det, det finns vitolja som nog kommer ge dig precis den finnish som du vill ha, matt och mjölkvit. Mer tålig blir den också eftersom vitoljan härdar.

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/07/21 :  18:29:51  Show Profile Send Kaktus a Private Message
tack för svar.
Nej såpning är väl för blött. Det blir väl rätt ömtålig yta också. Det är ett bord.

Vitolja, är det sån man har till trägolv du menar? T ex Timberex och Osmo? Eller kan det vara vanlig träolja (linolja) med pigment?

Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2008/07/21 :  19:26:58  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Jag har provat olja med vitt pigment på massiv ek.- Det blev inte snyggt, då ek är ganska porig.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2008/07/21 :  21:59:24  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Det finns vitolja speciellt för möbler, köpte min burk på Flügger. Har dock aldrig provat på ek men skulle tro att det skulle funka, man oljar vått-i-vått tills träet är mättat och sedan polerar man det jämt, skulle tro att man fyller porerna. Den oljan jag talar om är en uretanolja och den härdar, alltså kan man fortsätta ta på olja tills man har ett helt jämt skickt.

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/07/21 :  22:50:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Norrgavel använder såpaflingor dvs tvålflingor, tvålet gör att det blir en vit hinna på träet jag har nämligen gjort lite möbler till dem och då användes denna teknik. Denna teknik är utbredd i Danmark och blandas till 1:10 om jag minns rätt. Blir möbeln smutsig så torkar man av den med liknande såpa blandning och då har man åter igen behandlat träet.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/07/22 :  00:15:28  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Bubbel, kul!, då kan du en del om det här. Norrgavelgrejerna var väl massivt trä antar jag? du skulle inte heller rekommendera för fanér?

Mickeman, man kanske skulle kunna prova ditt förslag på yta på undersidan.

-Torkel
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/07/22 :  00:42:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det går utmärkt på faner också ser ingen anledning att oroa sig för att det skall bli fel. Om du nu gör detta så får du slipa efteråt för du får en resning i träet och det absolut bästa att slipa med är Trollull 000 (trippel nolla) slippapper gör mer skada än nytta. http://www.trollull.com/ det är värt varenda krona och du kan ha det till mer än trä.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/07/24 :  22:51:52  Show Profile Send Kaktus a Private Message
så fanéret spricker inte då? det kommer väl utvidgas en hel del.

blir det den där vitaktiga tonen, eller är det avlutat först på norrgavelmöblerna?

vet du om det blir märken av läsk/vin glas etc på såpade ytor?

många frågor...
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2008/07/27 :  16:42:39  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Ett tunt lager med Timberex vitpigmenterad olja som får suga in i faneret en halvtimma, för om det ligger kvar utan att absorberas så bildas en yta som lätt blir lite glänsande och ojämn.
Tänk också på att ek lätt tar sej an en rosalila färg med vitpigmenterad behandling.

Efter någon veckas torktid kan man såpbehandla ytan med tvålflingor som vispas upp i lite ljummet vatten till en filmjölksliknande konsistens, väl upplöst. Detta strykes på tunt med en svamp ett antal gånger med lite torktid mellan varje strykning.
Ju fler lager destå vitare yta men räkna med ett dussin strykningar, då det tar tid att bygga upp en såpad yta och att det inte får bli för blött vid varje tillfälle.
En lätt putsning med fint slippapper mellan torkningarna håller träfibrerna nere för en sidenmatt yta. Såpandet fyller uppgrovheten i ekfibrerna och bildar en homogen yta.

Alternativt är att skaffa en lut för lövträ med vitpigment, och sedan behandla med såpa beskrivet ovan. Nackdelen är att vitpigmenteringen som ska slipas lätt med mycket fint sandpapper efter varje påstrykning, oftast tar bort lite för mycket av vitheten och man får börja om igen.

Använd aldrig stålull av någon sort då det lätt missfärgar och kan ge faneret en gråaktig hinna.

Lycka till!

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/07/27 :  23:46:26  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det går att kalka eken. Vi hade en bokhylla som bestod av ekfanerad spånskiva. En klassiker från cirkus 50-60-talet, jag har sett flera andra i bekantas och kompisars hem. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter... pro-nånting tror vi. Proform? Pronomen? Nä, det var Ikeas bokskiva... hmmm.
Iallafall var det kalkad ek, en yta som funkade utmärkt för två generationer användare (mina föräldrar och mig + fru), och troligen fortfarande gör det. Vi har gett bort hyllan nu, den funkade inte på nya stället. Det finns några olika beskrivningar på hur man gör ute på webben, det är inte helt ovanligt som ytbehandling just på ek. Ytan blir inte helt vit, den ser naturlig ut (strukturen i eken finns kvar), men blir ljusare än oljad eller sidenmattlackad ek.

Här finns beskrivning på kalkfärger. Gissningsvis går det att blanda in lite lätt zinkvitt för att få upp ljusheten ytterligare i ytan.
http://www.varit.fi/sv/frm-ohje-y.html

Nyare metodik använder andra ämnen än kalk, men ser ungefär likadant ut.
http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=247

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2008/07/31 :  15:52:32  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Tillbaka efter ett par dagars golvslipande. skulle inte palla ha det som jobb...
Tack för all denna kunskap o länkar! det finns visst många vägar. Ek kan verkligen se ut på helt olika sätt. jag måste fundera...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000