HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörförstärkare - Ngr råd eftersöks!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

PsYcHoGUN
Member

124 Posts

Posted - 2002/12/23 :  16:25:30  Show Profile Send PsYcHoGUN a Private Message
Hej!

Jag har nu spanat in 2st rörmonoblock och är lite nyfiken om det finns lite saker som jag bör ha i åtanke då jag införskaffar dessa.

Hur länge räcker 300brören igentligen?

Åsikter är mycket uppskattat

"SilverNight 2" är det som jag skall köpa

//PsYcHoGUN

S.

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/12/24 :  01:52:51  Show Profile Send DHT a Private Message
Hur länge de räcker beror mycket på hur konstruktionen är gjord bla. hur hög spänning och ström rören arbetar med. Lägre spänning och ström = längre livslängd. Frågan är därför lite svår att svara på men generellt har 300B-rör mycket lång livslängd. Flera år borde du kunna räkna med. Mina egna 300B-slutsteg har jag kört ca 4 år och jag har ännu inte märkt av någon försämring. Rören är billiga kinarör och körs dessutom med både hög spänning och ström.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/12/24 :  10:15:20  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag håller med DHT och eftersom jag har reparerat och byggt rörpytsar sedan
mycket tidigt 70-tal (eg. 1970) har jag lite mer att tillägga. Kolla om maskinerna är
hårt reparerade. Titta om det är mycket lött i dom. Det är inte säkert att
eventuella fel är riktigt åtgärdade. Det är kanske därför ägaren gör sig av med dom.
Det är som att köpa en begagnad bil. Man får kanske räkna med att reparera lite
och byta vissa delar innan man kan lita på ekipaget. Kanske kan du lämna
maskinerna till en driven rörpulare för utvärdering vilket förmodligen skrämmer ihjäl
ägaren som ska sälja men i så fall kan man ana ugglor i toppluvan.
Betala inte överpriser för prylarna. EA:s prylar höjs just nu till skyarna av vissa
men det finns betydligt bättre grejor. Problemet är att hitta dom. Andersonförstärkare
är enligt min mening bara hyfsade standardmaskiner men ändå betydligt överlägsna
transistorskräp ur musikalisk synvinkel. Dock lite matta och trötta i ljudbilden. Samma sak
gäller för Dynaco Mk3 som får anses vara skapliga grejor om man inte betalar för mycket
för dom. Lyssningströtthet med rörmaskiner är i alla fall inte det första man tänker på
när man jämför med transistorleksakerna oavsett prisklass.
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2002/12/25 :  00:32:53  Show Profile Send aolite a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Jag håller med DHT och eftersom jag har reparerat och byggt rörpytsar sedan
mycket tidigt 70-tal (eg. 1970) har jag lite mer att tillägga. Kolla om maskinerna är
hårt reparerade. Titta om det är mycket lött i dom. Det är inte säkert att
eventuella fel är riktigt åtgärdade. Det är kanske därför ägaren gör sig av med dom.
Det är som att köpa en begagnad bil. Man får kanske räkna med att reparera lite
och byta vissa delar innan man kan lita på ekipaget. Kanske kan du lämna
maskinerna till en driven rörpulare för utvärdering vilket förmodligen skrämmer ihjäl
ägaren som ska sälja men i så fall kan man ana ugglor i toppluvan.
Betala inte överpriser för prylarna. EA:s prylar höjs just nu till skyarna av vissa
men det finns betydligt bättre grejor. Problemet är att hitta dom. Andersonförstärkare
är enligt min mening bara hyfsade standardmaskiner men ändå betydligt överlägsna
transistorskräp ur musikalisk synvinkel. Dock lite matta och trötta i ljudbilden. Samma sak
gäller för Dynaco Mk3 som får anses vara skapliga grejor om man inte betalar för mycket
för dom. Lyssningströtthet med rörmaskiner är i alla fall inte det första man tänker på
när man jämför med transistorleksakerna oavsett prisklass.



Vad föredrar du för fabrikat på stärkaren

//aolite
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2002/12/25 :  11:08:36  Show Profile Send lenwac a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Jag håller med DHT och eftersom jag har reparerat och byggt rörpytsar sedan
mycket tidigt 70-tal (eg. 1970) har jag lite mer att tillägga. Kolla om maskinerna är
hårt reparerade. Titta om det är mycket lött i dom. Det är inte säkert att
eventuella fel är riktigt åtgärdade. Det är kanske därför ägaren gör sig av med dom.
Det är som att köpa en begagnad bil. Man får kanske räkna med att reparera lite
och byta vissa delar innan man kan lita på ekipaget. Kanske kan du lämna
maskinerna till en driven rörpulare för utvärdering vilket förmodligen skrämmer ihjäl
ägaren som ska sälja men i så fall kan man ana ugglor i toppluvan.
Betala inte överpriser för prylarna. EA:s prylar höjs just nu till skyarna av vissa
men det finns betydligt bättre grejor. Problemet är att hitta dom. Andersonförstärkare
är enligt min mening bara hyfsade standardmaskiner men ändå betydligt överlägsna
transistorskräp ur musikalisk synvinkel. Dock lite matta och trötta i ljudbilden. Samma sak
gäller för Dynaco Mk3 som får anses vara skapliga grejor om man inte betalar för mycket
för dom. Lyssningströtthet med rörmaskiner är i alla fall inte det första man tänker på
när man jämför med transistorleksakerna oavsett prisklass.




Hej Flint

Att EA gör hyfsade standardmaskiner är väl bara bra tycker jag.
Det ger ju oss som har en mycket (minst sagt ) begränsad Hi-Fi budget möjligheter att testa rörljudet.
För ett fåtal tusingar kan man med lite tur komma över olika EA-grejer, Edison serien t.ex.
Jag köpte själv en triodkopplad Edison 22:a för 2000:-
Vore i och för sig trevligt att testa även andra tillverkares rörstärkare, men så vitt jag kan bedöma så handlar det om helt andra priser.
Du kanske har några tips på andra prisvärda märken man borde hålla ögonen öppna efter?
I och för sig kan säkert en exklusiv rörstärkare för 100.000:- vara mycket prisvärd, men det är inte dom prissegmeten jag menar.

mvh lenwac

"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page

kalle
Starting Member

4 Posts

Posted - 2002/12/26 :  19:20:44  Show Profile Send kalle a Private Message
Här är en annan som fastnat för Audion Silver Night 2. Jag är sedan några år tillbaka en lycklig ägare av en Silver Night 1 monoversionen, Jag har lyssnat på bla dessa rörförstärkare i när och fjärran: Kronzilla, Vaic, Unison, Audio Research, MacIntosh, Graaf, Croft, Shindo, Past Audio, Esoteric, mm. Samt ett flertal svensbyggda rörförstärkare. Ingen av dessa vill jag byta mot min Silver Night 1!

Jag har nu beställt den nya Silver Night 2 från EA, han lovar att den är helt överlägsen min gamla förstärkare, vilket jag endast kan bekräfta efter provlyssning. Den gamla förstärkaren får jag lämna i byte. Problemet är den långa leveranstiden, 2 månader! Jag kan knappt bärga mig.

Om det nu finns någon förstärkare med bättre musikalitet och detaljupplösning än Audion Silver Night, tipsa mig om det tack. Jag köper den oavsett pris.

Mvh
Kalle.
Go to Top of Page

PsYcHoGUN
Member

124 Posts

Posted - 2002/12/27 :  09:21:20  Show Profile Send PsYcHoGUN a Private Message
Hejsan!

Jag måste erkänna att jag aldrig tidigare lyssnat på rörförstärkare innan jag fick chansen att njuta utav "Silver Night 2"...visst är kanske inte dess utseende dess allra vassaste egenskap, men jag tyckte ljudet var väldigt fint.

(Flint) Vilka andra fabrikat anser du vara bättre och mer prisvärt?!? jag är mycket intresserad utav din åsikt ;)

Jag kommer få betala 34kkr för Silver Night 2. Finns det ngt annat i den prisklassen som är bättre?

Ha det!

// PsYcHoGUN

S.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/12/27 :  17:33:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!
Jag skulle nog ta mig en titt på några av de märken som sågades ovan. En något bedagad Audio research tex en Classic 60 går absolut inte av för hackor speciellt inte om du gör som Flint tipsar om ovan, ger den lite TLC.

Copland's rör-prylar är heller aldrig fel.

Om du har möjligheten att lyssna runt lite innan du lägger ut dina 34kkr så tror jag att du har större möjlighet att hitta exakt det du vill ha...

Vänligen, P.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/12/27 :  20:17:48  Show Profile Send Flint a Private Message
aolite, lenwac och PsYcHoGUN

Jag håller med om att Andersson har gjort en samhällsnyttig gärning. Han har bevisat att man kan få välljud för rimliga pengar, Han har också bevisat att det går att få musik även för den summa pengar som till och med ett musikdött muskelpaket från Rotel eller NAD betingar.
Dessvärre kan jag inte rekommendera någon maskin eller något märke som är bättre. Jag är partisk eftersom jag har en eller flera egna konstruktioner som jag sedan flera år letar objekt att jämföra med. Dessutom är jag inte det minsta kommersiellt intresserad och tänker inte göra ekonomi och business av nägot jag kommit fram till. Mitt mäl är och har enbart varit musikalitet och ljudkvalitet ur hobbyamatörsynpunkt.

Edited by - Flint on 2002/12/28 10:47:35
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/12/27 :  20:30:02  Show Profile Send EAR a Private Message
Rek att du försöker leta upp någon TIM De PARAVICINI stärkare
även benämd EAR.Lyssna kan man alltid göra köpa är en annan sak.
MATS

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2002/12/27 21:15:13
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/12/27 :  20:47:20  Show Profile Send Flint a Private Message
Tjenare Mats (EAR).
Jag väntar med omdömet om dina EAR509 tills jag har fått igång din "vänsterkanal". Du kan räkna med att få en recension när så är fallet.
Jag kommer att var brutalt stenhård. Jag tror dock att Herr Tims maskin
med råge uppfyller mina krav på ljudkvalitet. Mannen är en av våra största nu levande rörkonstruktörer (lyft ödmjukt på kepsen EA så kanske du får bära hans lödkolv). Kontroversiell OK men det är offret fritänkare och inovatörer får acceptera.

Edited by - Flint on 2002/12/28 17:22:18
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/12/27 :  21:12:07  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:
Hej!
Jag skulle nog ta mig en titt på några av de märken som sågades ovan.

Jag vill bara påpeka att jag inte har sågat någon maskin utan enbart påpekat deras egenskaper subjektivt sett.

Edited by - Flint on 2002/12/27 21:13:54
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/28 :  06:32:02  Show Profile Send Timbre a Private Message


"ett musikdött muskelpaket"

Vi borde ha ett särskilt arkiv för bevingade ord...
Go to Top of Page

kalle
Starting Member

4 Posts

Posted - 2002/12/29 :  14:38:48  Show Profile Send kalle a Private Message
Till Fred Flintstone (eller vad du heter). Du kan bespara dig besväret att testa EAR 509. För många år sedan var jag ägare till ett par av dessa. Ljudkvaliten var med dåtidens mått mätt tillbakadraget och uddlöst, tråkigt med andra ord. Dessutom hade jag enorma serviceproblem med dessa monosteg. (inköpta på Ljudbutiken) till slut brann transformatorn upp med enorm rökutveckling som följd.
Då gav jag upp och gav den hela förstärkaren till en bekant med samma problem. Han kunde då få ett komplett par. De höll i 6 månader sedan brann de också. Jag vet ej vad nämmnda konstruktör har för kompetens, men på mig har han ej gjort något kompetent intryck. Jag kommer aldrig att köpa något av hans alster i framtiden. Den av dig bespottade konstruktören Erik Andersson (vad har han gjort dig för ont?) konstrurerade Silver Night 1 har under lång tid gått helt klanderfritt med för mig överlägsen ljudkvalitet. Din inställning till ljudkvalitet för mig 20 år tillbaka i tiden.

MVH. Kalle
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/29 :  15:11:27  Show Profile Send Timbre a Private Message

Tillbaka till nutiden...
KR Enterprise VT-8000 och Kronzilla har jag haft den stora glädjen att få lyssna till med högtalare från Von Schweikert och JMlab.
Rör sig () dina Audion Siver Night 1 i dessa sfärer, ja då har du gjort en bra affär...
Lyssnade du på Kronzilla i Sverige?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/12/29 :  15:30:43  Show Profile Send Flint a Private Message
kalle

Jag respekterar ödmjukt din uppfattning och beklagar att du har haft
oflyt med EAR. Kanske hade dom samma fel som den jag nu reparerar.
Det finns på nättrfon en 120V-lindning som matar både slutrörens bias
och ingångsrörets katodsida. Den lindningen hade brunnit med följd
att slurören tappade sin bias och då kan vi räkna ut vad som händer.
Kanske är det förstärkarens svaga punkt.
Reultatet får varje rökdetektor med självaktning att visa vad den går för.


Mitt rätta namn är för övrigt Lennart Svensson och min signatur syftar
på min brist på förutsättning till frisyr men det går även bra med
associationen Fred Flintstone.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/12/29 :  15:32:03  Show Profile Send EAR a Private Message
Tja du kalle(eller vad du egentligen heter)
Är själv lycklig ägare till EAR 509 och visst hänger de bra med även med nutidens mått mätt.De tillverkas ju dessutom fortfarande.Nånting som är så dåligt kan väl knappast ha tillverkats i över 20 år.Har haft dem i snart åtta år och bytar lite rör då och då.I övrigt så tuffar de på Du och din kompis har ju definitivt haft otur bara.Tror du inte att det kan ha hänt med EA´s prylar också.Lite tankvärd läsning om TIM´S prylar kan du få sen kan du ju visa upp vad EA har gjort för att motsvara detta
http://www.ear-usa.com/earproducts.htm
http://www.ear-usa.com/timdeparavicini.htm
Trevlig läsning KALLE
MVH/Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2002/12/30 :  01:34:42  Show Profile Send Johansson a Private Message
Helt apropå, finns det rörslutsteg i vettiga (<20kkr) prisklasser som kan hålla kontroll på ett par maggie 1.6? Nu står det en Amplifix mellan dom, men jag vill prova rör. Lyssnar mest på blues och en del klassiskt, så inga resurser för 120dB behövs... :-)

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/12/30 :  11:41:22  Show Profile Send Flint a Private Message
Johansson
Jag föreslår att du ber kalle rekommendera något.
Han verkar ha provat allt som finns och lite till.
Förmodligen blir svaret en Anderson-maskin och jag
är benägen att hålla med honom. 20papp tycker jag
är mycket pengar men i dom här sammanhangen får det
nog anses som blygsamt för att uttrycka sig milt.
Materialpriset till en 100KKr-maskin kan man dock
förmodligen räkna till kanske 10KKr. Resten får
man hoppas sitter i spelglädjen och andrahandsvärdet.
Inget bra svar men ändå.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/12/30 :  12:26:10  Show Profile Send Per100 a Private Message
Var införskaffar man bäst en audion silver night 1 eller 2?
Hur står sig en sådan mot Cary monoblock som så många
säger passar så bra till mina Proac response 2.5?

mvh
Per S
Go to Top of Page

Mikael
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/01/03 :  03:02:44  Show Profile Send Mikael a Private Message
Jag bor i Kina och undrar om nån känner till Spark. Jag har köpt högtalare Aurum Cantus Leisure 2 http://www.haihuang-audio.com/english/index.htm . Tyckte dom lät bra i butik men hemma med min Marantz SR5200 låter det inte lika bra. Provlyssning i butik igen och jag inser att det är inte högtalarna som är problemet. Jag har nu hittat 2 rörförstärkare som verkar låta bra. Spark MT-12 och MT-34 för 3100 / 4200 svenska kronor. http://www.sparkaudio.com/indexe.asp .Känner nån till Spark. Jag tycker priserna verkar bra. Jag taskigt med referenser här nere och lyssnar man på för många taskiga ljudkällor låter nästan en microsterio bra efter ett tag.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/01/03 :  10:54:16  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by Mikael

Jag bor i Kina och undrar om nån känner till Spark. Jag har köpt högtalare Aurum Cantus Leisure 2 http://www.haihuang-audio.com/english/index.htm . Tyckte dom lät bra i butik men hemma med min Marantz SR5200 låter det inte lika bra. Provlyssning i butik igen och jag inser att det är inte högtalarna som är problemet. Jag har nu hittat 2 rörförstärkare som verkar låta bra. Spark MT-12 och MT-34 för 3100 / 4200 svenska kronor. http://www.sparkaudio.com/indexe.asp .Känner nån till Spark. Jag tycker priserna verkar bra. Jag taskigt med referenser här nere och lyssnar man på för många taskiga ljudkällor låter nästan en microsterio bra efter ett tag.


Spark har fått bra kritik på en del håll.Känner inte till de modellerna som du nämner men det kan säkert vara bra köp.
mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/03 :  10:59:17  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Jag håller med DHT och eftersom jag har reparerat och byggt rörpytsar sedan
mycket tidigt 70-tal (eg. 1970) har jag lite mer att tillägga. Kolla om maskinerna är
hårt reparerade. Titta om det är mycket lött i dom. Det är inte säkert att
eventuella fel är riktigt åtgärdade. Det är kanske därför ägaren gör sig av med dom.
Det är som att köpa en begagnad bil. Man får kanske räkna med att reparera lite
och byta vissa delar innan man kan lita på ekipaget. Kanske kan du lämna
maskinerna till en driven rörpulare för utvärdering vilket förmodligen skrämmer ihjäl
ägaren som ska sälja men i så fall kan man ana ugglor i toppluvan.
Betala inte överpriser för prylarna. EA:s prylar höjs just nu till skyarna av vissa
men det finns betydligt bättre grejor. Problemet är att hitta dom. Andersonförstärkare
är enligt min mening bara hyfsade standardmaskiner men ändå betydligt överlägsna
transistorskräp ur musikalisk synvinkel. Dock lite matta och trötta i ljudbilden. Samma sak
gäller för Dynaco Mk3 som får anses vara skapliga grejor om man inte betalar för mycket
för dom. Lyssningströtthet med rörmaskiner är i alla fall inte det första man tänker på
när man jämför med transistorleksakerna oavsett prisklass.





Flint, där har du helt fel !!! Måste bara opponerar mig mot detta, att EA gör bra rörförstärkare är konstaterat, dessutom är de prisvärda och låter mkt bättre än mkt skräp som finns ute på marknaden, du kan dessutom få service på dem inom landet och faktum är att Erik Andersson är ett stort och respekterat namn inom rörbranschen, det är fakta !!!! standardmaskiner ??? kan väl knappast kalla Audion Silvernight för standardmaskiner !!!! de slår det mesta upp till 100.000 kr inom rör

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/03 :  11:21:00  Show Profile Send Flint a Private Message
Larsho

Jag respekterar din uppfattning.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/03 :  11:22:50  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Larsho

Jag respekterar din uppfattning.



Tackar

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2003/01/03 :  12:54:27  Show Profile Send Benjamin a Private Message
quote:
Originally posted by PsYcHoGUN

Hej!

Jag har nu spanat in 2st rörmonoblock och är lite nyfiken om det finns lite saker som jag bör ha i åtanke då jag införskaffar dessa.

Hur länge räcker 300brören igentligen?

Åsikter är mycket uppskattat

"SilverNight 2" är det som jag skall köpa

//PsYcHoGUN



Ja, jag fick fatt på ett par Silver Night PP monoblock, begagnade, tillverkade 1999, för 12 lappar. Originalrören har nog gått runt 5´tim. nu men låter hur bra som helst. Har haft dom i snart 2 år, och inte haft ett enda problem. Andersson menar att rören bör hålla i minst 10000 tim. och troligen mycket längre (!)

Trodde aldrig att man kunde få så mycket hifi för dom pengarna. Visst kan han göra driftsäkra och välljudande prylar, den gode Erik.

Så har du råd, har du min fulla välsignelse om du köper de nya Nightarna.

/Benjamin
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.74 sekunder. Snitz Forums 2000