Author |
Topic |
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/07/28 : 12:33:17
|
En mycket populär s.k. mediaextender alltså.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=254612
Den har det mesta jag behöver inkl HDMI ut, coaxial ut o.s.v. förutom WLAN. Frågan är bara: Hur är ljudkvaliteten?? Många har ju uttalat sig om att ljudet på Squeezebox är så bra, men den klarar ju bara ljud, inte film. Denna klarar det mesta. Nån som hört den och kan uttala sig?? |
|
j0akim
Member
1387 Posts |
Posted - 2008/07/28 : 12:47:03
|
Jag tänkte köpa en sådan, men efter att ha mailat lite med olika ägare så beslöt jag mig för att inte köpa någon. Tydligen har den STORA problem med mjukvaran. Den är ostabil och krashar ofta, seg och strulig. Ska du framförallt ha den till musik, köp då en squeezebox... |
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP
Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod Mitt galleri |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/07/28 : 12:51:44
|
OK det lät ju illa... iofs kommer väl mjukvaruuppdateringar hela tiden..?
Jag ska ha den både till film och musik, det jag vill ha är:
- Stöd för HDD/inbyggd HDD - WLAN (går tydligen att fixa på Popcorn) - Stöd för MP3 och FLAC - Komponent ut - Coaxial digital ut - HDMI ut - Gärna en BitTorrent klient, men inget måste (popcorn har detta)
Jag har inte hittat NÅGON mediaextender som har allt detta men popcorn är den som kommer närmast med bara avsaknad av WLAN (men som sagt det går att fixa)... |
|
|
j0akim
Member
1387 Posts |
Posted - 2008/07/28 : 12:55:41
|
Popcornen har helt klart allt, och jag har som sagt inte testat den. Den är ju så pass billig nu innan den nya släpps, så chansa att köpa en, sälj den om du är missnöjd. Den går få wireless men det är bara ett fåtal USB wireless som är kompatibla tydligen..
Jag har själv varit mycket sugen på en, framförallt för att kunna se tv serier i 720p.. Så rätta mig gärna om jag har fel :) |
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP
Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod Mitt galleri |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/07/28 : 13:16:33
|
Hmm tror du att A-100 kommer prishöjas alltså efter att den nya modellen släppts?
Det skrivs ju spaltkilometer om denna på prisjakt men jag orkar inte söka igenom allt ;-) vet du vad den nya kommer ha som den gamla inte har? t |
|
|
Patrik
Aston Martin
613 Posts |
Posted - 2008/07/28 : 13:44:18
|
Man bör nog testa handhavandet noggrant om man vill använda en mediaspelare för att spela upp ljud. De jag har sett har varit extremt primitiva och gränssnittet är inte roligt. Det är just detta som är Squeezeboxens stora fördel, kan man skicka ett SMS med sin mobil så kan man lätt använda en SB.
Har en Tvix 6500 som jag är hyfsat nöjd med som bildvisare, men skulle aldrig kunna tänka mig använda den för musik så som det ser ut idag (och samma gäller popcornen). |
[green]It's all about the music![/green] |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/07/28 : 13:54:25
|
Patrik: Menar du att man ska tvingas sitta med två liknande produkter bara för att det inte finns någon som spelar upp "allt" med kvalitet?? :-( |
|
|
Patrik
Aston Martin
613 Posts |
Posted - 2008/07/28 : 14:06:34
|
Tvingas och tvingas.... Det är ett fritt val.
Men just nu är det sådan mördande konkurens mellan de olika mediaspelarna att de satsar allt de har på att få till så bra filmvisning som möjligt och så bra support för alla olika codecs som finns. Det är detta som de allra flesta skriker efter och det är det som skrivs om. Så ur det perspektivet är det förmodligen ett sunt affärsbeslut.
Förhoppningen som vi alla har är att de ska komma ikapp någon gång och få filmvisningen att rulla på bra, och därmed kunna lägga programmeringsresurser på sådant som ljud och bildvisning. Det finns ju ingen anledning att de bitarna inte är minst lika bra som något annat.
Så idag får man nog finna sig att de flesta prylar är väldigt specifika i sitt användningsområde. Själv har jag en Squeezebox till musik och en Tvix för film.
Vill man ha allt-i-ett idag är troligen en HTPC bästa alternativet (men kräver mycket kunnande och en vilja att vilja pilla med program och versioner...).
(Iofs finns en alternativ lösning; Om man kan tänka sig att skapa playlists i sin dator och ha det som sätt att "välja" musik, så kan man sedan överföra dessa till sin mediaspelare och där välja en playlist. Då funkar det bra, det är just det här att hoppa runt, välja musik, osv. som de är junkiga på.) |
[green]It's all about the music![/green] |
|
|
kvistarn
Member
203 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 16:04:35
|
jag testade en popcorn, lyckades dock inte få den att fungera 100% med nätverket, och då har jag ändå byggt ihop säkert 15 vanliga datorer och installerat senaste 3-4åren, så helt borta är jag inte
testade spela upp musik med den, och det var det sämsta jag varit med om, man får gå in i mappen med filer, spela en låt, sen när den är slut måste man navigera fram till nästa fil man vill spela upp osv, gick inte bara hoppa till nästa med fjärren, inga sökfunktioner eller nåt, man är tvungen att ha tv eller skärm igång, musikuppspelingen såg istort sett likadant ut som när man bränner en mp3 skiva och sätter i dvd.n, bara att dvd,n är så mycket enklare, smidigare och snabbare.
jag lämnade tillbaka den igen, aldrig mer. då kan man lika gärna ha en htpc, så mycket enklare och mer flexibelt, behöver inte vara dyr heller, tror min kostade 3000kr kanske. huruvida poppen låter vet jag inte riktigt, men den lär ju inte vara bättre än en vanlig dator med spdif iaf.
dessutom tar poppen bara gamla pata diskar som knappt finns att köpa längre |
Edited by - kvistarn on 2008/07/31 16:10:05 |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2008/08/02 : 02:15:21
|
Jag har liksom Patrik både Tvix och Squeezebox. Verkar inte vara några uppenbara skillnader rent ljudmässigt på digitalutgången, men handhavandet är som sagt inte alls lika smidigt som med Squeezeboxen.
Nackdelen med Popcornen är väl avsaknaden av display. Det GÅR att navigera utan tv med Tvixen, men roligt är det inte. Men pyssla med firmware updates får man göra även med Tvixen. |
Edited by - David A on 2008/08/02 02:16:57 |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 09:44:38
|
Tack för er input. Det verkar alltså som att Popcornen är osmidig i hanteringen, men ingen har hittils kommenterat ljudkvaliteten... kan ju hända att de får en smidigare filhantering i kommande firmwaresläpp... |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 10:56:57
|
Precis som vissa har nämnt redan så är det att föredr två olika produkter. Kör själv Tvix för bilduppspelning och en Squeezebox för musiken. Båda har stora fördelar på sina egna områden och alldeles för stort glapp för att kompromissa med en produkt.
Popcorn Hour lanseras nu A-110 som är en uppdaterad variant dock mest justeringar och förbättringar än stora ombyggnader.
|
Driver sajten component.se. |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 12:09:33
|
Jo såg igår att de släppte den. Ingenting i det släppet som lockade mig iaf. Optisk ut i stället för coax, varför? Verkar i hembiosammanhang att optisk ut är att föredra framför coax, konstigt för här och i andra hifi-kretsar har man alltid nämnt coax som den bättre framför optisk...
Det fina är att A-100 ju borde bli ännu billigare iom att det finns en nyare "häftigare" produkt... :-)
OM de skulle förbättra gränssnittet i Popcornet skulle den kanske funka bra som musikspelare..? En stor nackdel att det inte finns display dock och man måste ha t.ex. tv:n igång... |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 12:54:56
|
Du får en galvanisk avkoppling när du kör optisk, alltså ingen elektrisk kontakt mellan apparaterna, det är kanke därför? Delad jord och skitig jord kan väl ge massa otrevliga problem? Särskilt om du kopplat in tvn i någon burk, den kan hissa jorden upp på säg 50 volt och du får stötar och skit, det har jag varit med om. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 14:57:28
|
Precis! Optiskt digitalutgång är nog att föredra till alla dessa extenders som går via nätverk. |
|
|
|
Topic |
|