Author |
Topic |
|
Creator
Member
168 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 00:06:59
|
Har tidigare haft ett par Dali Evidence 870 som jag var nöjd med och just nu kör jag med ett par Techincs SB-200 som är enormt trevliga men lite för svampiga i basen.
Är lite sugen på att köpa något nytt och har sneglat lite på DLS R66 och även Yamahas Soavo 1 högtalare.
Jag har ganska konstig uppfattning om vad som är ett bra ljud vilket innebär att jag gillar färgade prylar så som EQ, och att man får riktigt lufitgt, svävande och magiskt ljud. Jag köper heller nåt som det mesta låter bra i än att det ska låta så naturtroget som möjligt så att säga.
Frågan är bara hur lurad man kan bli när man tittar på elementen? DLS ljudet älskar jag men samtidigt vet jag inte om jag kan få brösttrycket från så små baselement? Dali hade 2 8'or och dom var precis perfekta för mitt rum storleksmässigt.
Nån som har några tips och råd? DLS är en billig högtalare men jag är så sugen dock är jag rädd att dom inte fyller ut mitt rum..... Så tips är välkommna och även förslag på andra lådor, även retro grejer.
Tack på förhand! |
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 08:55:54
|
Jag har en tydlig uppfattning och det är att du kan kan ha hur stora högtalare som helst i små rum om du är beredd att akustikreglera. Tidiga reflexer och rumsresonanser är alltid lite svårt att ta bort och det blir svårare ju mindre rummet är. Att det går bra och att det kan vara billigt - men kanske inte så snyggt- är mitt rum ett bevis för.
Omvänt kan det vara värre för ett litet element kan oftast inte leverera ljudtryck i låga krekvenser, dom uppfattas som ljusa. Ju högre du spelar dessto ljusare blir dom, frekvenskurvan tippar kraftigt uppåt helt enkelt.
På senare tid så har jag upptäckt att det finns bra och billiga små aktiva monitors som musiker använder hemma där de har eq inbyggt för att kompensera för detta. De jag hört låter mycket bra.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 09:01:51
|
Håller med Micket till 110% ! Med mina 2x18" spelar till o med basen bättre i mitt nya lite mindre lyssningsrum än i det gamla som var 10 kvm större. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
JMlab
Member
595 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 11:22:15
|
Kunde inte sagt det bättre! Men vill du ha en nätt högtalare och med det där klippet kan Focals aktiva studiomonitorer vara något. Solo 6 har 2 inbyggda steg ett på 150W till basen/mellanregistret samt ett på 100W till beryllium diskanten. Du har även möjlighet att ställa nivåerna på respektive element,allt för att kunna anpassa till rummet. En sak som man måste tänka på är att inte sitta längre ifrån än 3m då de är närfältmonitorer. Gillar man ljudet är de ett verkligt klipp! Mvh JMlab |
Edited by - JMlab on 2008/08/05 11:27:59 |
|
|
Creator
Member
168 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 11:49:09
|
Helt klart intressanta inlägg eftersom jag kommer behöva ett bar monitorer till studion framöver också =) Frågan är som sagt om man mellan tummen och pekfingret ska gå på lådvolym / vikt på högtalarna kontra ca storlek på rummet dom ska fylla för att man ska få "mastodont" bra ljud både högt och lågt. Vet att "bra ljud" är väldigt svårt att definera men om jag säger att jag vill ha en riktigt snabb bas som känns i mellangärdet och inte nåt svampigt då jag ofta lyssnar på saker som går i 230 bpm och dubbeltramp och sen även den där toppen som får det att sväva. Kunna dra på och behålla ljudkarraktären relativt bra. Kör också med en eq på hemstereo för många produktioner jag lyssnar på är långt under all kritik =)
Så frågan igen (sorry om jag är trög), kan man tex utesluta att 2 st 5.5 tummare kan fylla ett rum på 50 m2 eller är det lika mycket lådan i sig som kan göra att dom spelar med samma volym och tryck som 2 st 12 tummare i en kass låda =)
Tack än en gång och alla tips är helt klart bra och intressanta. Ska som sagt inreda en studio framöver och måste då ha bra aktiva monitorer där men inne är det helt ok med en "stor" högtalare som inredning också =) |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 12:10:12
|
sitter du 3 met från ett par talare med 5" basar så gör det samma hur stort rummet är. Nästan iaf |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
JMlab
Member
595 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 21:15:25
|
Creator: Har du vägarna förbi Malmö har jag b.l.a.ett några Solo 6 samt Solosub.(om du vill bilda dig en egen uppfatning) Focal har även större aktiva studiomonitorer på sitt program. Mvh JMlab
|
|
|
|
Topic |
|