HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Datorer/wireless, vad önskar vi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/28 :  10:34:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej forumvänner!

Jag satt och funderade på Lech´s tråd om CD-mediat och funderade på vart hela utvecklingen är på väg.

Det som fick mig att börja fundera på djupet är att jag har en Squeezebox som ligger orginalpackad i sin låda sedan drygt ett år tillbaks.

Att den ligger där har absolut ingeting med ljudkvalité att göra. Jag har ju aldrig hört vad den kan! Den ligger där eftersom jag inte kan/orkar prioritera att dra igång en server. Den spelar säkert kanonfint och jag har gott om musik(Flac & Ape) på hårdiskar som ligger och skräpar. Men initialtröskeln för att sätta upp systemet är för stor för mig just nu. Det var det som fick mig att börja fundera.

Så, om man fick önska helt fritt, vad skulle du då önska dig av utvecklingen som vi har framför oss

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/28 :  10:34:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
På min önskelista har jag kommit på följande två punkter:

1. Ljudkvalité.
Jag skulle vilja ha en dator som spelade mastertaper rakt av. Det känns fullständigt bortkastat att slänga all de fina bitarna som det spelas in med. Det gör ju ändå inget om tar 15, 30 minuter eller 4h att ladda ner ett album. Jag behöver ändå minst 10 ggr längre tid att smälta musiken än vad det tar att spela upp den.

2. Användarvänlighet
Det känns som om de flesta mediaspelare är upplagda för att man skall surfa runt och blippa 5 sekunder på varje låt. Jag skulle vilja ha ett skin som ger mig samma känsla som ett skivkonvolut. Tänk att kunna klona den känslan jag har/får av ett vinylkonvolut från 50-talet!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/28 :  10:49:15  Show Profile Send OcA a Private Message
1. Tillgänglighet.

Jag vill kunna tanka hem skivor i losslessformat till vettiga priser på ett enkelt sätt. Inte bara tre-fyra artister, utan så gott som allt du kan tänka dig. Det som finns på Ginza och CDon ska jag kunna tanka hem i lossless...

2. Användarvänlighet.

CD-formatets största fördel. I med skivan, tryck på play osv. En HTPC med mediaspelare och hela fadderullan blir alltid mer komplicerat med setup osv för den som inte är intresserad. EN CD-spelare stoppar du i nätkabeln och ansluter RCA/XLR snoddar till din stärkare och sen är du igång. Krävs ingen masters degree i IT-teknik för att sköta.

3. Välljud
Först ska man ha en skaplig dator med stor HDD, sen ska man ha ett vettigt ljudkort, sen kanske man behöver en bättre DAC osv osv. Varför kan det inte låta bra direkt?
Eller så skan man ha en mediaspelare, sen ska man ha en bättre DAC, sen ska man ha bättre kablar...

Komponenter i sig är inte svindyrt, men man får tänka på att vi som målgrupp (hifi-tokar) är en extremt smal sådan. Den stora massan skiter tyvärr i hur det låter, det ska bara låta.

Tyvärr blir det lite jiddrigt och bökigt när allt ska digitaliseras och läggas på servrar och sedan fläppas fram med en fjärrkontroll med löjligt liten display.

Så, bra ljud, mycket musik att välja på samt användarvänligt interface är vad jag vill ha. Det finns inte i dag.

Än så länge är CD-formatet otroligt smidigt och enkelt för vem som helst att sköta. Mina föräldrar skulle tex aldrig reda ut att köpa musik på nätet, för att sedan stoppa in i en server och sedan bläddra fram den med en fjärrkontroll.

Vad som händer med blåstråle är mer intressant, men frågan är om det inte föder mer apparathysteri/byteskarusell än välljud? Hur känsliga är våra öron för att höra skillnad på riktigt högupplöst kontra "normal" kvalitet? I gemene mans anläggning kommer det sannolikt inte höras ett dugg skillnad, men hos de som har rätt bra hifi-prylar kanske det blir annat?

Eller mastras blåstråle-ljudet annorlunda så att vi "luras" att tro att det är mer högpplöst än vad det är? Örat är ett extremt trubbigt intstrument tyvärr...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/07/28 :  10:52:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En kompis till mig har en Accuphase DP-77. En ganska hyfsad cd-spelare får man nog säga som kostade över 100.000:-.
Efter att has set mig använda Squeezebox med en separat DA-omvandlare beslöt han att skaffa en själv och koppla i den på digitalingången på cd-spelaren, mest för att använda den för bakgrundsmusik. Till sin stora förvåning så upptäckte han att det lät bättre via Squeezeboxen än via den interna cd-avläsaren. Så nu spelar han inte cd-skivor mer utan sitter och rippar skivor istället.
Alltså, det finns ljudkvalitetsmässiga skäl för att gå över till hårddisklagrad musik, så jag tycker att du ska packa upp din Squeezebox och skaffa en bra DA-omvandlare till den.

Efter att sensationen att kunna komma åt sin musik via några knapptryckingar har lagt sig så slutar man att zappa.
Skivkonvoluten ser man ju till att få med när man rippar musiken. Sedan så kan man via Squeezebox Duet hämta upp texter, information om skivan och artisten och till och med recensioner från internet, så det finns saker att läsa om man nu vill det. Möjligheterna är oändliga och det blir bara mer och mer.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/07/28 :  10:58:25  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag vill lägga till en sak i diskussionen om framtida musikformat som jag inte tycker riktigt har uppmärksammats i någon av alla de trådar jag sett kring detta. Jag ser två problem:

1. En hårddisk har en begränsad livslängd. Förr eller senare krashar den. Vad gör vi då?? Tänk er att förlora hela sin skivsamling i ett slag! Vilken katastrof!

Därför bränner jag alltid ut de skivor jag vill spara till cd, och kommer nog göra så ett bra tag framöver. Sen kanske cd-skivor också har begränsad livslängd, så kort som 4-5 år enligt vissa, men hittils har jag i alla fall inte varit med om en skiva som "självdött" i hyllan.

2. Alla verkar utgå från att alla har en dator/server ståendes hemma som står på 24/7. Varför?? Måste jag ha det? Jag vill inte ha en energislukande surrade värmealstrande burk dygnet runt i mitt vardagsrum. Och jag orkar inte/har inte lust/har inte råd att fixa en server i nån garderob. Men det kanske är en tidsfråga innan man får kapitulera inför detta.

Men än så länge kör jag faktiskt fortfarande på konceptet att bränna ut till cd och lyssna i min fina dyra cd-spelare
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/28 :  10:58:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Just att lagra sina skivor är det som har hindrat mig, annars gillade jag CH;s lösning som han visade förförra DIY träffen.
Pekskärm, konvolut, fjärkontroll osv osv

Ljudkvalitén vill jag inte nämna något om då jag inte har lyssnat via dator såå mycket men jag blir inte förvånad om det är minst lika bra/bättre än Cd.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/07/28 :  11:06:29  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag vill ha en fristående apparat som inte kopplas ihop med datorn. Den skall kunna spela CD/DVD/SACD men också från eget minne (HD eller eller kanske hellre Flash-minne) där man kan lägga in kopierad musik men också inspelad via spelaren från radio eller vinyl t.ex. Ljudkvaltet är prioriterat förstås. En vettig LCD för hantering av sparad musik och USB för att kunna koppla till datorn och märka upp alltihop. När spelaren används skall det ske med knappar och vred eller med fjärrkontroll.

Borde väl inte vara så svårt att göra en sådan egentligen?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8629 Posts

Posted - 2008/07/28 :  11:42:17  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tycker det funkar bra att ha skivor/flac filer på Qnap,och hadde gärna köpt skivor i flacformat (konvolut kunde man få i t.e.x bildfil o skriva ut själv om man vill)på nätet.Spelar gör jag med en Duett,lite seg bara..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/28 :  12:13:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
CH har ju hjälpt mig med min datorlösning som jag är otroligt nöjd med.

Problemet med risk för hårddiskkrasch är en viktig fråga. Jag och en kompis har löst det så att vi har en bärbar hårddisk som backup och den fungerar som backup åt oss båda, dvs vi har tillgång till bådas skivsamlingar. Om det är lagligt vet jag inte till 100% men jag tror det.

Buller: Datorn jag har idag har fläktlös nätdel, passivt kyld grafik och tysta fläktar till CPU och i lådan. Hårddiskarna är gummiupphängda. Hyfsat tyst men i en framtid har jag tänkt mig en helt fläktlös variant och med flashminne för operativsystemet. Det blir fullständigt tyst.

Lagring: Server är tveksamt om det behövs tycker jag. Jag har rätt mycket musik och film liggande på en nätverkshårddisk på 750GB som står på andra sidan väggen. Den lösningen fungerar bra, man behöver dock nätverk, fast det är ingen nackdel tycker jag - tvärtom.

Ljudkvalitet: Jag har haft olika lösningar med dacar osv, men sedan jag köpte mitt Lynx II ljudkort har jag sålt av allt. Orsaken är att allt jag haft lät sämre än ljudkortet. Försteget sålde jag också, volymkontrollen i Lynx II var bättre. Vinylen då? Jo, signalen från riaat kör jag in i ingångarna på Lynx II, återigen hör jag mindre påverkan på signalen än via försteg. På det här området ser jag inga nackdelar alls!!!

Användarvänlighet: Ja... Här krävs kunskap och intresse för tekniken. Det är en nackdel och enklare handhavande hade varit en klar fördel.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/07/28 :  12:18:55  Show Profile Send svanbo a Private Message
Bernt: Nätverksdisk ja! Det är ingen dum lösning, det har jag inte tänkt på! Är den helt utan fläktar?
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8629 Posts

Posted - 2008/07/28 :  12:29:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Här krävs kunskap och intresse för tekniken. Det är en nackdel och enklare handhavande hade varit en klar fördel.

Instämmer.

Learning by burning..
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/28 :  12:34:20  Show Profile Send OcA a Private Message
Än så länge är ju mediaspelare/HTPC/wireless osv rena entusiastprodukterna. För gemene man är det nog ett alltför stort steg att "krångla" sig igenom processen för att kunna uppskatta dess fördelar.

Jag kör själv min musik från datorn, men det är krångligare än via CD-spelaren. Däremot erbjuder datorn ett bättre ljud än CD-spelaren, så det blir datorn som spelar.

Datorn står i ett angränsande rum och jag har tyvärr ingen skärm i mitt lyssningsrum, så det blir en del rännande mellan rummen för att byta låt/skiva osv om man kommer på nåt nytt man vill höra. Det ska jag råda bot på genom att köpa en 46" LCD TV med full-hd som kommer i början på augusti... Då blir det lite enklare iaf...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/07/28 :  12:37:06  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Squeezeboxen har ju redan det mesta man kan önska sig. Kvaliten är ju upp till dig själv, vad du väljer att använda för format och bitrate på musiken.

Det ultimata vore ju en squeezebox med inbyggd DAC av god kvalite (läs transporter, har dock inte testat den).
Och att den är snabb, Duet är något långsam.

Har man redan musiken på sin dator så tar det inte längre än någon minut att konfigurera Squeezeboxen, så det måste vara lika enkelt.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/28 :  12:38:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Svanbo,
nätverksdisken jag använder har en fläkt och låter lite om man står nära. Dock inget problem då jag inte har den i lyssningsrummet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8629 Posts

Posted - 2008/07/28 :  12:46:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Har man redan musiken på sin dator så tar det inte längre än någon minut att konfigurera Squeezeboxen, så det måste vara lika enkelt.

När jag köpte Duett hade inte ens programvaran kommit till Qnap(squezeebox 7)utan man fick vänta till dom gjort en nog enkel instalering(Linux),så en trög datanörd som jag klarade det..

Learning by burning..
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/07/28 :  13:11:41  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
quote:
Problemet med risk för hårddiskkrasch är en viktig fråga. Jag och en kompis har löst det så att vi har en bärbar hårddisk som backup och den fungerar som backup åt oss båda, dvs vi har tillgång till bådas skivsamlingar. Om det är lagligt vet jag inte till 100% men jag tror det.

Enligt BBB så skall det vara lagligt, beror förstås på hur pass bra kompis du är med din kompis.

Titta under fliken Lagligt&olagligt:

http://www.bredbandsbolaget.se/wps/portal/privat/bredband?page=new&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/b2/privat/bredband/fildelning
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2008/07/28 :  14:14:12  Show Profile Send Patrik a Private Message
En intressant affärsidé vore att erbjuda en Slimservertjänst över nätet inklusive musikfilerna. Då skulle det bara behövas en enkel Squeezebox hemma och ingen dator etc. Tyst, kallt och smutt!

Men det skulle innebära att musikbranchen skulle gå med på ett rimligt sätt att ta betalt, och det är förstås otänkbart, bättre att fortsätta gnälla över alla pirater....

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/07/28 :  15:10:17  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Är inte Squeeze-network just det? Fast kvaliteten är ju inte mycket att hurra för....en WAV (16/44) kräver väl ca. 1,4 Mbit/s kontinuerligt, hur många ordnar det från nätet?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2008/07/28 :  15:44:14  Show Profile Send Patrik a Private Message
Njae, på sätt-och-vis då det ger en tillgång till massa (fördefinerad) streamad musik (t.ex. radio). Det jag menar är en gigantisk musiksamling där man kan välja helt fritt på samma sätt som man gör nu fast mot lokal databas.

Ska man streama är det nog inte så smart att välja WAV. T.ex. FLAC halverar nästan datamängden och för de allra flesta räcker säkert 256+ mp3or (så länge de är gjorde med en bra codec). Dock ökar ju bandbredden för varje år som går så om man nu ändå får fundera/drömma så behöver man ju inte begränsa sig till nutid.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/07/28 :  15:45:14  Show Profile Send rolnor a Private Message
Jag körde SD Transporter ett tag trådlöst från datorn som stod i ett annat rum, finns ju en bra display som man kan bläddra igenom sina låtar eller listor med med en fjärr, tycker att det var en bra lösning, men såklart ganska dyr. Skulle vilja att typ MusicGiants hade ett lika stort urval som t.ex. iTunes, det vore kräm, sen 100Mbit bredband...

rolnor
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/07/28 :  22:00:07  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ett annat sätt att se på hårddiskkraschproblematiken(puh!) är ju den att affären kan ju ha ett minne av vilken musik du har betalat för så du bara kan tanka ner allt det igen. Det ser jag som en självklarhet.
Fungerar det inte så i dagsläget på cdon, iTunes et.c.? Jag har aldrig köpt mp3or så jag är inte insatt.

Edit: Sen tycker jag definitivt att ett abonnemang så man får lyssna på musik(lossless) så mycket man vill. 3-500kr/mån för åtkomst till mer eller mindre all musik från de stora skulle nog de tjäna bra pengar på.

Edited by - Lovan on 2008/07/28 22:02:13
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/07/29 :  10:11:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är ju en självklarhet att man alltid har en backup. Hårddiskar är billiga.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/07/29 :  11:09:19  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tror att enkelheten är helt avgörande om det skall spridas utför nördarnas ganska snäva krets. Plug and play och inte plug and pray. Inga (eller nästan inga) konfigurationer.

Burken måste vara tyst, en vanlig pc med en massa disk är alldeles för bullrig för att kunna accepteras.

En separat burk tror jag är ett måste. Vi har fyra datorer hemma men ingen som är tillgänglig för ett sånt här syfte och jag tror det blir mycket svårt att ha en till i vardagsrummet (där TV och familjen finns) plus en i källaren(där systemet sår) bara för lite skvalmusik.

En personlig önskan är att burkarna basera på Linux så vi slipper pyttemjuks intrång i mitt privatliv.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

John K
Member

112 Posts

Posted - 2008/07/29 :  11:31:43  Show Profile Send John K a Private Message
Hoppar in i disskutionen med en önskeprodukt...

En DAC som man kan koppla en hårddisk till direkt via firewire/usb samt t.ex. en touch display där du kan välja album/låt. Hårdisken kan man ju "fylla på" vid datorn/polarn o.s.v. lätt att flytta

klart att man skulle sakna konvelut o.s.v.

Jag vill inte ha en dator som står och surrar i vardagsrummet. Det är dessutom "jobbigt" att starta dator/program/o.s.v.
Lat? ja :)

Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2008/07/29 :  11:46:17  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Vad gäller backuper, vilket absolut är en nödvändighet, så har vi ju redan originalmediat, och således en backup, på våra cd-skivor, eller hur..?
Men det är definitivt inte kul att göra om hela rippningen av en stor cd-samling efter en hårddiskkrasch, det tar tiid..cd in..cd ut..cd in..cd ut..

Själv har jag fått göra om detta pga hunden..
En hårddisk olyckligt placerad långt ut på ett bord, vilken en nyfiken vovve lyckades krafsa i golvet med en smäll..bye bye data..
Fast visst var det egentligen husses fel..

Annars är ju Bernts Kompis-Kompis backup smartast..medger snabb återställning av data, och inga kostnader för dubblering av hårddiskar.

Har idag min server placerad på vinden där den kan brumma bäst den vill. Det är en vanlig XP-installation.
Fungerar fint, men skall prova Windows Home Server istället, verkar intressant..för oss som inte har MS-allergi alltså..
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/07/29 :  20:28:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Användarvänlighet: Ja... Här krävs kunskap och intresse för tekniken. Det är en nackdel och enklare handhavande hade varit en klar fördel.

Fast det krävs väl en del av användaren att ställa in en Vinylspelare ordentligt. VTA, inne och ytterspårsdist, olika PU's, laster och kombinationer med Riaa.

Visst, en CDspelare är enkel att koppla in och behöver inte så mycket till inställningar.

Själv använde jag min CDspelare för första gången på 2 mån, då det bara är SB'en som används.

Haveri av HD,, visst. Fast vanliga skivor går även de sönder.
Back-uper är inte så svårt,, och det finns flera lösningar på det.

Om man tänka sig att betala lite mer än en grunddator, så kan man få vad CH och Bernt har,,En NAS för BACk är då inte mycket pengar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000