Author |
Topic |
Aldhissla
Member
63 Posts |
Posted - 2008/07/29 : 22:22:55
|
Det som saknast mest idag tror jag är bra mjukvara riktad åt ett mer audiofilt håll. Som fungera visuellt med en monitor/tv eller fjärrkontroll med display för att kunna ge en bra överblick att navigera i.
Allt detta finns idag, och då framför allt hårdvaran. Att bygga en dator riktad åt hifi är inga större problem idag. Min dator låter tex mindre än min CD spelare och med en solidstate disk hade den varit helt tyst.
Som sagt bättre mjukvara för att få det att fungera lite smidigare. |
Fredrik Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 06:24:14
|
Jag har en bekant som kör all musik genom en datorliknande anläggning. Där finns den lilla bildskärmen, hårddisken och USP-ljudkortet. Slutsteget som väger några gram skall ge upp mot 100watt ut och högtalarna av pianoblank plast och fantasilook.
Jag blir alltid misstänksam när 100grams-slutsteg skall ge 100watt ut eller högtalare av tunn plast. För mig handlar musik ofta om vikt. En bra anläggning väger alltså mycket, ett slutsteg bör väga 2 hekto per watt osv. Fantasifullt utseende med jetmotorutblås är jag alergisk mot.
När killen stolt sätter igång sin anläggning upptäcker jag att den faktiskt låter precis som den ser ut, skit! Han ler med hela kroppen när han förläntansfullt väntar på min kommentar över det himmelsk ljudet. Det är inte ofta man ljuger, men det händer...
PS Finns säker bra dataljudgrejer också men detta var allt annat än bra. DS
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 07:05:23
|
Klippt från en bildtråd Borde väl duga som utgångspunkt
Genuine Windows® XP Home; Genuine Windows® XP Professional; Genuine Windows® XP Professional x64 Edition; Genuine Windows Vista® Business; Norton Internet Security
Mainboard ODM Chipset iGM965 Processor Intel® Celeron® Processor 550 Intel® Core#8482;2 Duo Processor T5670 Intel® Core#8482;2 Duo Processor T7250 Intel® Core#8482;2 Duo Processor T8100 System Bus PCI 533/667 and 800 FSB Second-level cache 1024 or 2048 KB Memory 4 GB (2 slot), DDR2 SDRAM (DDR2 677), dual channel possible Floppy Disk Drive - Optical Drive Slot in CD-RW / DVD-RW Controller Serial ATA Ultra DMA 100 Hard Disk Drive SATA 80/120/160 GB Drive bays (inch) 2 internal 1 external slot-in Slots 1x Mini Card (for optional WLAN) Interfaces 4x Universal Serial Bus (USB 2.0, in total) 2 of them rear, 2 of them in front Graphics Intel®Graphics Media Accelerator 3100 Audio Realtek ALC 888 LAN Intel®82566MM, WLAN as option Weight 1.7 kg Dimension (HxWxD) in mm 50x165x165 Special features - Professional computing is fashionable - Extremely space saving, - Energy Star 4.0 Bluetooth optional
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2008/07/30 07:06:36 |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 08:35:16
|
Man kan ju köpa en sån där mini-laptop med 8" skärm och ett par gig SSD och använda den som fjärr mot streamern och NAS. Annars är Duets handset en välkommet bidrag till ergonomin... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/08/03 : 19:14:53
|
Skaffade mej en iPod Touch häromdan, tycker den är helt fantastisk, en sån enhet med CD-kvalitè (minst)som streamar direkt till systemet vore en dröm, kunna bläddra igenom hela sin musiksamling på några få sekunder, göra listor etc. Nu kör jag iTunesfiler och tycker att det räcker långt, tror att framtiden kan ligga nånstans där. |
rolnor |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2008/08/05 : 16:59:14
|
Jag har skaffat Squeeze Duet så det är väl givet vad jag tror är närmsta framtiden.
jag önskar därför på kort sikt att det 1 blir fler och bättre billiga DACar att välja bland, 2 att nätverkshårddiskarna blir enklare att sköta, och 3 att fler gör som Linn Records som driver på kvalitetsutvecklingen genom att sälja musik på nätet som är bättre än CD-standarden. För folk med pengar tror jag det kommer erbjudas mer av prenumerationstjänster som man betalar per månad och där man får tillgång till "allt" med åtminstone CD-kvalitet över nätet.
På lite sikt önskar jag att det kommer saker som ersätter det där man saknar med de gamla LP-konvoluten där man ju fick ett grafiskt konstverk på köpet som ju är en del av upplevelsen. Jag gillar fina trycksaker och jag antar det är naturligt för skivbolagen att utveckla det där eftersom det är nåt som inte går att ladda ner. Det vore också kul med mer av multimediala grejer, som att musiken kommer med bilder som visas på hembioduken, kanske kommer musikvideon att utvecklas mer. jag tror också det blir mer interaktivitet som t.ex tabulatur till låtarna, att man kan få upp texterna snyggt presenterat på skärmen mm.
Over and out!:)
|
|
|
JPT
Member
149 Posts |
Posted - 2008/08/22 : 23:51:00
|
Jag har skaffat en sb3 som jag matar min audio aero capitole reference med via coax in.
Den låter definitivt inte sämre än den inbyggda transporten i cdn. Bättre? Svårt att säga. Ljudet är något lugnare med mer separation av röster, men också lite mjukare på ett sätt som inte är avgjort bättre. Bättre upplösning och djup, men lite sämre riv. Hursom, bekvämligheten är oslagbar!
Hela samlingen ligger ett knapptryck borta och skivhögarna samt (ack och ve) fel, repade skiva i fodralet efter fester, är nu ett minne blott. Kan också rapportera att det inte var krångligt att installera. I med installationskivan i datorn och följ guiden i squeezeboxens display när du startar den första gången och du är igång på 10 minuter. Visst skivorna ska rippas, men när det är gjort är det grymt! Man tar en hög då och en då, så är det snart gjort.
Och att sb3 via digital ut inte får pisk av audio aeros mäktiga cdpro 2 transport är ju ett fint betyg.
Jag är rätt övertygad om att detta är framtiden, inte minst eftersom det satsas friskt på nätverksspelare från respekterade high-end tillverkare som Linn (klimax DS, Akurate DS), T+A, Arcam, Mcintosh mfl. Way to go! :)....
Vad jag önskar? Tycker faktiskt att squeezeboxen är en mogen produkt som den är. Mer nerladdningsbar lossless musik är ju förstås en god fortsättning. Och kanske en ny nätdel från harmony design! Men det sistnämnda är ju knappast någon önskning om framtida utveckling, utan handlar mer om att skrapa ihop nya slantar. Transportern tror jag blir overkill om man har en riktigt bra extern dac, men jag kan ha fel... |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644 |
Edited by - JPT on 2008/08/23 09:56:42 |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2008/08/24 : 10:10:51
|
Själv kör jag trådlös strömmning från min Macbook till en Aiport Express (sedan digitalt till DAC), så användarvänligheten (iTunes) är bra mycket bättre än en CD. Enda som stör mig är att man inte kan använda Front Row för trådlös strömning, bummer!
När det gäller backup så är det ju mycket enklare att backa upp en hårddisk än alla skivor man har. För visst har de hänt att de repats, försvunnit etc? Eller vad händer om huset brinner ner ... tja då är det inte kul att ha (haft) en stor skivsamling ...
Skulle nog säga att skivbolagen är det största problemet. Vore mycket bättre på alla sätt och vis om det gick att köpa lossless musik direkt via nätet. Men de har ju gång på gång visat att de inte vill anpassa sig efter marknaden.
Rent ljudmässigt är det också en fördel att slippa cd-avläsningen. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
Edited by - JonasY on 2008/08/24 10:12:22 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/08/24 : 10:53:13
|
quote: När det gäller backup så är det ju mycket enklare att backa upp en hårddisk än alla skivor man har. För visst har de hänt att de repats, försvunnit etc? Eller vad händer om huset brinner ner ... tja då är det inte kul att ha (haft) en stor skivsamling ...
Vad händer om hårddisken går sönder, vilket ju inte är direkt ovanligt? Det är nog mer ovanligt att huset brinner ner i alla fall... Man kan ju ha samma musikfiler på flera hårddiskar som backup, men undrar hur många som har det. Sköter man skivorna bra är det ovanligt att de repas eller försvinner.
quote: Rent ljudmässigt är det också en fördel att slippa cd-avläsningen.
Det beror nog på många faktorer, har du en bra cd-spelare och bra mastrade cd-skivor är det svårt att få bättre ljud i dagsläget (om man nu inte vill ha vinyl alltså, vilket jag t.e.x inte vill). Kanske går det med riktigt bra datorutrustning, jag vet inte. Jag tycker att det är betydligt roligare att spela skivor (CD eller LP) än att spela filer från datorn, men det är ju en smaksak som allt annat. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2008/08/26 : 15:36:30
|
matte76 "Vad händer om hårddisken går sönder"
du köper en ny och kopierar över från din externa hårddisk där du kopierat dina filer. en extern hårddisk kostar som 7 cdskivor.
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/08/26 : 17:33:46
|
quote: kopierar över från din externa hårddisk där du kopierat dina filer
Om man nu gjort det ja |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Aldhissla
Member
63 Posts |
Posted - 2008/08/26 : 17:51:35
|
Resistance is futile. You will be hårddiskifisierad |
Fredrik Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
|
|
|
Its-a-Deal
Starting Member
46 Posts |
Posted - 2008/08/26 : 19:46:17
|
Pacs fråga såg väl ut så här:
quote: Så, om man fick önska helt fritt, vad skulle du då önska dig av utvecklingen som vi har framför oss
Sålunda tolkar jag ämnet och frågan som "hur ser önskelistan ut?" Inte "vad har jag". Nåväl, det har varit riktigt intressant att se exempel på många olika alternativ.
Men så här ser min önskelista ut:
- Att en avdelning i detta forum handlar om musikdator-/serverbyggen
- Att någon kan ge en byggbeskrivning på en fläktlös dator med endast den nödvändiga processorkraften att rippa musik med rimlig tidsåtgång (gärna med en nätdel som gör att den kan vara batteridriven!)
- Erfarenhetsutbyte angående de tystaste hårddiskarna
- Att lösningen bygger på Linux
- Fria programvaror både för att rippa och för uppspelning
- Enkel fjärrkontroll för att styra datorn
- DAC med USB ingång
Listan är skriven "on the fly" och innehåller kanske någon knasig ide och den kan säkert göras längre.
I avvaktan på att ovanstående förverkligas så kan jag tänka mig en MacBook med 250 GB hårddisk, iTunes, Apple Remote och någon riktigt bra DAC som tar USB!
Edit: Sorry - har redan själv sett att här finns http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=39 en hel del om datorer, fläktbyten m.m. Ska läsa på bättre nästa gång ... |
Spela ALDRIG MP3 - inte ens för dina värsta ovänner!! Elnätet är alltid fel - batteri och likström är bättre! Äger IT's-a-Deal AB |
Edited by - Its-a-Deal on 2008/08/26 19:57:19 |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2008/08/26 : 23:15:28
|
matte : quote: Om man nu gjort det ja
Det är helt frivilligt. CD skivorna håller inte för evigt även om många gärna vill tro det. 15-20 år är väl den vanligaste uppskattningen på "säkra" livslängden innan de börjar strula. men har man mer pengar än man behöver och inte vill ge till välgörenhet eller nåt så är det ju ingaproblem att börja köpa nya ex av sina CD när de gamla börjar bli oläsbara. för de flesta är det därför uppenbart att rippad musik från 16/41 kommer att dominera för folk som vill ha nåt bättre än mp3. och för ny musik hoppas jag som sagt att man kommer kunna ladda ner i ännu bättre standarder som Linn erbjuder, och att priserna pressas. och mina vinyl kommer överleva CD. rätt lustigt.
|
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/08/27 : 10:20:25
|
Jag hoppas själv på ett nytt fysiskt format som ersätter cd-skivan. Det får gärna ta ännu mindre plats än cd-skivor, och givetvis erbjuda bättre ljud. Det ska vara minst lika praktiskt som cd-skivan vad gäller handhavande, inte så klumpig hantering som vinyl. Jag är lite allergisk mot nedladdning som enda musikkonsumtion eftersom mycket av känslan och glädjen med musiklyssnande går förlorad (IMHO), som komplettering till ett fysiskt format kan det dock vara bra i vissa fall. |
|
|
|
Topic |
|