HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Idéer för framtida musikformat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/07/26 :  22:18:45  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Nu när det är så populärt med att ladda ner musik från nätet och lyssna via datorn kan man ju fråga sig om inte CD-skivan är på väg ut. Vinyler och CDs i all ära (gillar båda formaten), men förr eller senare kommer det ju behövas en ersättare om folk kräver musik i ännu högre upplösning. Ser att många pratar om att skicka musik via datorn till en DAC och det är ju ett intressant alternativ om man vill avnjuta HiFi och samtidigt få fördelarna med digitala format i datorn.

Har funderat lite på detta, och själv så gillar jag att ha fysiska skivor, det är en speciell känsla att få hem en skiva i brevlådan, att sätta i den i spelaren och att bläddra i bookleten, något man aldrig får när man lyssnar genom datorn.

Har kommit på ett format som skulle ge användaren det bästa av två världar - varför inte distribuera musik på USB-minnen? USB-tekniken börjar ju bli både redigt snabb och billig, och det går att lagra många 100% mer information på ett USB-minne än på en CD-skiva i dag. Har man en DAC som tar USB, eller något annat typ av minne som även fungerar till PC så får man ju bra möjligheter att distribuera högupplöst musik under en och samma standard både digitalt och i fysisk form, det har alla fördelar från både CDn's och datorns värld samtidigt.

Är detta överhuvudtaget möjligt? Jag tycker det låter jättebekvämt, men det kanske det inte är någon annan som gör

Tell me why I had to be a powerslave.

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/07/26 :  23:33:48  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Gissningsvis ligger det ett problem i att USB-minnena inte är särskilt pålitliga. Man skulle kunna tänka sig ett mer pålitligt USB-minne isåfall.
Sen blir det ju en massa hårdvara som ska fraktas runt, och det vill vi nog slippa när internet finns. Däremot tror jag på konceptet med USB-minnen och andra flyttbara flashminnen eller iPodspelare för musikaffärer. De skulle kunna ha albummaterial m.m. utskrivbara, bara att ladda ner för respektive skiva, med en jädrigt bra och "snygg" fotokopiator (en som skriver ut bra alltså) som kan häfta ihop t.ex. A5, och laddstationer där man fick sätta in sitt minne, bränna sin skiva eller ladda sin iPod i samma ögonblick som man köper musiken.
Lägre distributionskostnader för bolagen och affärerna, vilket gör musiken billigare att köpa, och ett bra HD-format för musiken. FLAC räcker väl till tror jag?
Sen behövs det en bra hårdvara också. Jag tror ju på hårddisken som lagringsmedia för ljudet, och att man har sin musik på datorn i framtiden. Egentligen finns ju all teknik som behövs för att få till ett framtida muskformat, men gissningsvis behöver vi vänta in fler produkter likt Wadia iTransport - och kanske kommer någon av dem att slå riktigt igenom för musikdistributionen.
Men det behöver funka på flera plan: dels ska det "hålla" för artisterna och skivbolagen, dels ska det vara attraktivt och användbart för konsumenterna. Och sen ska distributionen funka också... för skivaffärerna vore det bra med något som gör att man vill gå dit och botanisera/bläddra. Tillgång till HD-musikformat OCH ett juste albummaterial (utskrivbart samt varför inte video i H263 eller dylikt) endast genom dem vore en variant... kanske.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2008/07/26 23:37:41
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2008/07/27 :  16:05:51  Show Profile Send Svante F a Private Message
När det gäller Blu-ray har det ju redan börjat komma musikalbum.
Förutom ett par klassiska skivor finns även Nine Inch Nails
och Neil Young är på gång.
Om formatet blir tillräckligt utbrett kanske det kan bli ersättaren till nuvarande CD+DVD utgåvor.Och vissa audiofilbolag kanske satsar på Blu-ray.Plus en del ljudmedvetna artister på "vanliga skivbolag".

Annars är det väl oundvikligt att det blir downloads förr eller senare.
Om 30 år surfar man kanske in på CDON och laddar ner(till sin solid state-hårddisk på 500 TB) högupplöst 24/192 okomprimerat ljud i 5.1 eller stereo.Man kan välja på två olika versioner. En normalt sönderkomprimerad utan dynamik och en audiofilmastrad.

Alla album finns att köpa i den upplösning de spelades in i.
(Plus de äldre titlar som bolagen brytt sig om att mastra om)

Så här blev det inte för att gemene man plötsligt började kräva högre upplösning
utan för att både internethastighet och lagringskapaciteten på servrar/datorer
har blivit så gigantisk så att det inte spelar någon roll längre...

Sen slår man på sin NAD Master audiofil-nätverks-DAC, kastar en blick på sin 80tums OLED-tapet
och bläddrar fram filen.

oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/07/27 :  16:20:57  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Svante F: Visst vore det underbart om man ser till ljudet, men jag kan inte komma ifrån tanken att jag skulle sakna själva ritualen, att spela en skiva. Känslan försvinner om det hela reduceras till ett dubbelklick.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/07/27 :  16:42:22  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Gissningsvis ligger det ett problem i att USB-minnena inte är särskilt pålitliga.
Ja jag vet inte, men jag har ibland fått hela filmljud med fler uppdelade kanaler som jag sen synkat mot bilden. Det har då fungerat klockrent för mig.
Men så trist att ha den musik som man gillar i form av en USB sticka. Nej tack!

Edited by - gcs on 2008/07/27 16:45:12
Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/07/27 :  17:00:34  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
quote:
Men så trist att ha den musik som man gillar i form av en USB sticka. Nej tack!

Det blir ju inte tristare än man gör det, finns ju massvis med möjligheter när det gäller design och funktion på en sådan sak

Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2008/07/27 :  17:04:09  Show Profile Send Svante F a Private Message
Håller med dig delvis om ritualen
Kanske därför som vinylen lever vidare -som en motreaktion.
Där kan prata om riktig, fysisk ritual.

Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/07/29 :  00:25:02  Show Profile Send rolnor a Private Message
quote:
Om 30 år surfar man kanske in på CDON och laddar ner(till sin solid state-hårddisk på 500 TB) högupplöst 24/192 okomprimerat ljud i 5.1 eller stereo.Man kan välja på två olika versioner. En normalt sönderkomprimerad utan dynamik och en audiofilmastrad

Tror att vi har ett chip i skallen vid det laget, allt laddas ned trådlöst direkt till hjärnbarken???

rolnor
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/07/29 :  12:14:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Alldeles i slutet av 50-talet så talades det lite om hur grammofonskivan i framtiden skulle ersättas av en liten minneskub. På den tiden hade datamaskinerna massor av korttidsminnen i form av ferritkärnor och jag vet inte hur man hade enkelt tänkt sig lösa det hela. Digitaltljud talade man ännu inte om utan allt var analogt. Som jag kommer ihåg var det först i början av 60-talet som man började digitalisera information med stora IBM bandspelare och på speciella databand.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/07/29 :  20:52:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Om 30 år surfar man kanske in på CDON och laddar ner(till sin solid state-hårddisk på 500 TB) högupplöst 24/192 okomprimerat ljud i 5.1 eller stereo.Man kan välja på två olika versioner. En normalt sönderkomprimerad utan dynamik och en audiofilmastrad.

Den teknologin finns redan (undantaget så sotra solid-state diskar) och har ju faktiskt funnits ett bra tag. Bluray stödjer ju båda både DTS och Dolbys "värsta" format som i princip kan vara kopior på master-tejperna i 7.1 kanaler. DVD-A har ju funnits ett bra tag och stödjer ju också 24/192 i 2 kanaler; men som bekant var det inte någon succe

MEN problemet är att skivbolagen inte VILL släppa musik av så hög kvalité, dels eftersom det skulle göra det ännu lättare att göra piratversioner av hög kvalité (av den typ som säljs i ex. Kina), men framförallt eftersom det inte finns någon marknad.
Varför lägga ned tid på att göra två versioner av samma låt om marknaden för "audiofilversionen" är så liten? Det finns ju som bekant undantag i form av rena audiofilbolag men de får ju sällan tillstånd att ge ut större artister.

Jag är rätt övertygad om att problemet inte har något med teknologi att göra, det är rent ekonomiska hänsyn som styr kvalitén på ljudet idag och det är väl inget som pekar på att det kommer ändras i framtiden.

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/07/30 :  08:46:44  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ingen som har nämnt livekonsert som framtida musikformat...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2008/07/30 :  19:35:19  Show Profile Send Svante F a Private Message
quote:
Varför lägga ned tid på att göra två versioner av samma låt om marknaden för "audiofilversionen" är så liten? Det finns ju som bekant undantag i form av rena audiofilbolag men de får ju sällan tillstånd att ge ut större artister.

Ja, att göra iordning en separat fil kräver extra arbete(pengar).
MEN själva kostnaden för download-distributionen blir inte lika stor som att ge ut en separat version på DVD-A eller SACD.Det borde bli lättare att uppnå lönsamhet vid mindre försäljningvolymer tycker jag.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000