Author |
Topic |
|
coldcut
Member
747 Posts |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/07/25 : 21:06:09
|
Bra argument han har iallafall. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
bluemindboy
Member
380 Posts |
Posted - 2008/07/26 : 00:58:13
|
Han föredrar vinylen framför CDn med vet jag |
|
|
hipstern
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2008/07/26 : 18:17:47
|
enligt mina tester låter mp3 kasst alla loseless formaten är ett grymt lyft om man kör från datorn till en finare dac till sin anläggning så kan det låta hyffsat bra minst i klass med en bra cd spelare och i vissa fall bättre än cd´n. problemet är att sedan jag lyssnade på well tempered skivspelaren så lät den bättre i den anläggningen än en mcintosh cdspelare för 45 000. men i mina öron regerear vinylen i sina bästa stunder.
letar efter nästa steg efter apollon som kan låta så analogt som denna. just nu lutar det åt saturn. |
ingen skall säga att en liten högtalare ger samma punch i magen som en stor. |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/07/28 : 21:02:15
|
Han kan la se till att Massey Hall på LP kommer ut i tid istället...har väntat i en månad redan :-( |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/07/28 : 21:21:21
|
Om mastring/mixning görs rätt, dvs att dynamiken inte komprimeras bort, kan cd-skivor ha minst lika bra ljud som vinyl. Mp3-filer som görs med dessa cd som källa kan låta mycket bra om de görs till 320-kvalitet. Men FLAC eller motsvarande lossless är ju bäst förstås. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2008/07/29 : 22:15:10
|
Det största problemet är inte codecs. Det största problemet är dynamik komprimeringen. Jag tycker mig ana att det är det han menar. Det finns ett antal codecs att blindtesta och har man inte övat på att igenkänna olika codecs blir det svårt. Däremot är det busenkelt att höra skillnad på en låt som är kraftigt dynamik komprimerad jämfört med en icke dynamik komprimerad dito.
Edit: Vissa köper ibland vinyl versionen och rippar den till hårddisk för att slippa den värsta dynamik komprimeringen. Dvs, CD och Vinyl har i många fall olika mastrar där CD versionen är kraftigare dynamik komprimerad. |
Edited by - crion on 2008/07/29 22:17:12 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/07/29 : 22:22:16
|
quote: CD och Vinyl har i många fall olika mastrar där CD versionen är kraftigare dynamik komprimerad
Japp, det är där problemet ligger. Som tur är finns det undantag! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 08:22:01
|
Sådär jättenyanserat var det väl ändå inte... Visst, en mp3 i 128 bitrate brukar inte vara någon höjdare, men kommer man upp i 320 i bitrate så har iaf jag väldigt svårt att höra skillnad på CD-skivan och mp3-filen... Med lossless är det inga problem alls att få lika bra ljud som från CD'n.
Problemet ligger, som ni redan påpekat, i hur man mastrat och proddat skivan. Det är således inte iPOD generation som har förstört musiken, utan de som har proddat och mastrat. Tycker herr Young ska ta sig en funderare till innan han gör ett så generaliserat uttalande.
Pratar vi kommersiell musik så är ju problemet att det ska höras i radion när låten spelas. Dvs, högre och högre utnivå, mindre dynamik och kasst ljud som följd.
Testa att spela en riktigt bra inspelad klassisk skiva i bilen och åk i motorvägsfart. I de lugnare och mindre bombastiska partierna hör man inte ett jota mer än vindbrus, motorljud och däckmuller. Sedan brakar det loss med pukor och trumpeter och då hoppar man nästan högt av nivåskillnaden... Skulle man mastra och mixa "normal" musik på det sättet skulle låtarna ha svårt att "höras" på vanliga radion och därför tror jag att många skivor förstörs pga det.
Sedan går det ju mode i det här med inspelningsteknik. På 80-talet skulle alla trummor vara inlindade i fetvadd tex, mycket chorus och effekter på gitarrerna osv... Hoppas och tror att det här 2000-tals ljudet är en modefluga som kommer ge med sig, precis som 80-talets ljudideal har försvunnit. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 08:28:42
|
Har nämt det ett par ggr, Hifi & Musik rekomenderade att man skulle sätt in en kompressor i sin bilradio just utav den anledningen. Det måste ha varit på mitten av 80:talet någon gång om jag minns rätt.
Så "problemet" uppdagades väl redan då o när Walkman började sälja i större mängder. Skivbolagen tyckte väl att större delen av folket lyssnade mobilt o större utsträckning än hemma o då säljer inte skivor där man ständigt får reglera volymen.
Minns att Denon (?) hade en Eq en gång i tiden med inbyggd X-pander Musik blev buskul att lyssna på med den inkopplad, tror Pioneer hade en med. Det här var i början av 90:talet då komprimerad musik började bli vanligare. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 10:49:57
|
Ett annat sätt att se på saken är ju att vi som välljudsälskare är en försvinannde liten målgrupp jämfört med den stora massan som lyssnar på musik i bilen på väg till jobbet, i iPOD'en när de joggar osv osv...
Hur många av västvärldens invånare äger en stereo för mer än 10-20k spänn? De flesta sitter nog nöjda med sin kompaktanläggning för 2995 från stormarknaden...
Ska producenterna mixa och mastra album för en målgrupp som är så liten, eller ska de mixa/mastra så att det låter vettigt i det som de flesta lyssnar på?
Tycker också att det är upp till artisten att berätta hur de vill ha sitt ljud. Att gnälla på "vanligt folk" tror jag inte man kommer långt med... Nej, börja i den änden som problemet startar, dvs i studion - inte hos slutkonsument.
Bara för att förtydliga så vill jag givetvis ha skivor med kalasljud, men man måste tyvärr kosta på sig att vara realist också. Inte bara gnälla på att ljudet är uselt, utan kanske försöka förstå varför det är uselt.
Hade alla suttit med en stereoanläggning för 20-50k hemma så hade nog inte skivorna låtit som de tyvärr ofta gör.
Tack och lov finns det undantag med skivor som låter magiskt genom en bra anläggning, men de låter också vedervärdigt på 2995:- stereon och någonstans där ligger väl problemet. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
|
Topic |
|