HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter med köp och försäljning av begagnat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2008/07/04 :  00:09:05  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Tänkte att man kunde dela med sig av erfarenheter kring köp og sälj av begagnat HI-FI utrustning.
Det går bra att dela med sig både bra ogh dårliga erfarenheter, dels för att kunna varna andra men även berätta om bra köp på begagnatmarknaden.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/07/04 :  07:03:57  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har, så här långt, endast bra erfarenheter av att köpa och sälja begagnad utrustning.

Har lite svårt att förstå vad det är för typ av information du är ute efter i den här tråden. Är det specifika märken du vill ha varningar för eller säljare/köpare?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/07/04 :  07:09:41  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Jag köper i stort sett uteslutande begagnade hifi-prylar, allt från kablar och stereobänk till högtalarna i min anläggning har jag köpt begagnat. Ser inga problem med att köpa begagnade saker, de flesta som pysslar med lite finare hifi vet ju hur man handskas med sakerna, annat är det om man köper en bil eller liknande, då vet man ju aldrig vad det är för stolle som kört den. Anledningen till att jag föredrar begagnatmarknaden är naturligtvis att det är mycket billigare, har betalt mindre än halva nypriset för mina saker totalt sett.

Tell me why I had to be a powerslave.
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/07/04 :  07:46:51  Show Profile Send educk a Private Message
samma här. har bara goda erfarenheter. sedan har jag ju bara köpt av personer som varit väldigt trevliga. med de är väl alla som sysslar med denna hobby. har köpt av både privatpersoner och företag. har köpt förstärkare, cd-spelare, kablar.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

GOING
Starting Member

45 Posts

Posted - 2008/07/04 :  10:17:28  Show Profile Send GOING a Private Message
Har också köpt mycket beg genom åren.Naturligtvis är det bra om man själv har kunskap om det man ska ev. köpa,eller så ta med en kompis som kan.I regel är ju exklusivare hifi alltid välsötta grejor.Dom är ju inte "partykörda" som vi säger.

AoA
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/07/04 :  10:46:42  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag har köpt men framförallt sålt mycket genom åren. Har varit förskonad från strul åt bägge håll.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2008/07/04 :  11:02:24  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Köper också mest begagnat och kan bara hålla med alla är verkligen trevliga. Är väl så när man delar ett intresse, man visar stor kärlek för sina prylar.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/07/04 :  11:20:53  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Det har aldrig strulat för mig med ett undantag, då jag blev blåst på ca 3000:- för ett trasigt slutsteg.
Men man lär sig av misstagen, jag har sparat all info om den säljaren och kommer inte att tveka att använda den om jag får tillfälle ;)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/04 :  11:37:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
var på väg att bli lurad via en försäljning men var vaken !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/07/04 :  12:35:15  Show Profile Send B-200 a Private Message
har både gjort klipp och blivit lurad. Man måste ha full koll om man skall shoppa beggat.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Tompa-T
Member

301 Posts

Posted - 2008/07/04 :  12:51:32  Show Profile Send Tompa-T a Private Message
Har bara sålt, aldrig köpt begagnat.
Så lurad har jag aldrig blivigt, men visst har det varit en del strul, tex man kommer vi telefon överens om pris, plats och tid för affären, men ingen dyker upp
Det har hänt mer än en gång
Men i stort så har det varit trevliga seriösa människor jag haft på besök

//-- Tompa --

HIFI & Musik nörd :-)
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2008/07/04 :  16:09:30  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Min erfarenheter av köp är bara possitiva. Har köpt en Arcam AVR 300, DV 135 ovh en Sony HS 60 begagnat till mitt nya Biorum nu den senaste månaden. Alla enheterna från olika killar, och apparaterna har varigt i princip nyskick. Till og med plasten på displayen på AVR 300 satt kvar. Har betalat ca 18000 NOK för allt, och det tycker jag är bra pris.

Därimot har jag lite sämre erfarenheter med att sälja. Har avtalat med köparan om att de skall hämta men alldrig dyker upp. Tycker att man kan ringa och berätta att man inte längre är intresserad.

En annan historia var när jag köpte mina Dynaudio 42 (og subbas) högtalare. Min sambo var i Stockholm över helgen, och jag ringde på ett par Dynaudio med sub i Uppsala. Och jag lyckades övertala henne att åka upp dit og träffa säljaren på järnvägsstationen, hon åkte dit med en tralla och köpte högtalrna, og tog dem med på tåget till oslo dagendärpå. Men jag har nog svårt att övertala henne till en sånn sak en gång till.

Tycker själv att man kan göra många fynd på begagnat marknaden, med att köpa ett till två år gammla apparater.

Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2008/07/04 :  16:56:42  Show Profile Send jari a Private Message
Jag har sålt en del prylar under åren som gått och det har alla gånger fungerat problemfritt.
Ibland händer det att det hör av sig många intressenter och man tror att det skall bli snabbt avklarat,men allt rinner bara ut i ett stort intet och man fattar ingenting.
Jag sålde min Thor till en Norrman,han ville ge motsvarande 10.000Nkr för den.
Han hämtade den och jag fick 10.000Nkr.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/07/04 :  19:04:06  Show Profile Send jonasz a Private Message
Har precis blivit blåst (om inget händer snarast) vid köp av ett par diskanter. Vi kom överens om ett pris och jag satte in pengarna på killens konto. Han meddelade att pengarna kommit in och det var det sista jag hörde från honom... Har mailat honom ett antal gånger sedan dess men inget svar alls. Betalningen skedde för tre veckor sedan. Har köpt och sålt massor med hifiprylar med förskottsbetalning men aldrig råkat ut för något liknande. Min uppfattning är att vi hifinördar är ett hyggligt släkte men det finns såklart rötägg här också...

Hur polisanmäler man sånt här? Skriver ut mailkonversationerna och går ner till polisen helt enkelt? Borde ju inte vara så svårt att få tag i honom när man vet kontonummret, eller?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/07/04 :  19:40:46  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Tycker mig märka att folk i storstäderna inte alltid "orkar" skicka saker till oss stackare på landsbygden. De har en så stor skara intresserade på hemmaplan så de behöver väl inte.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/07/04 :  20:27:53  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
jonasz, det är bara att polisanmäla......

Har aldrig själv blivit blåst, varken som säljare eller som köpare.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2008/07/04 :  20:46:36  Show Profile Send jari a Private Message
Det fanns en annons på Hifimagasinet för några år sedan om en signalkabel,jag skickade ett mail till annonsören om att det pris han ville ha för kabeln var 200kr dyrare än vad du kunde köpa den för
av en handlare.
Jag fick till svar "Jag håller inte på med ngn välgörenhet"
Det visade sig vara samma en som sålde "Jorma JPC2.5" fast det inte var det.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Edited by - jari on 2008/07/04 20:49:23
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2008/07/04 :  21:19:21  Show Profile Send Anjin a Private Message
Jag har köpt allt mitt begagnat, utan problem.

Dock så har jag upplevt undantaget som bekräftar regeln då jag köpte min gamla (numera inaktiva) dvd-spelare på tradera så tog det flera veckor efter jag betalat tills spelaren kom. Säljaren hade glömt en Seinfeld-dvd i som jag glatt behöll som souvenir.

Den trevligaste säljaren jag stött på var han jag köpte mina B&W 601 S3 av. Han tyckte det var skönt att det var ngn i sthlm som ville köpa och skjutsade glatt hem den glade studenten (dvs jag) med högtalarna som han (än en gång: dvs jag) fick för ett alldeles för bra pris.

Har sålt ett par högtalare en gång också, det gick utan problem alls. Jag sålde dem för billigt dock. Grämer mig lite för det när jag tänker på det faktiskt. =/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/07/04 :  22:01:59  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Tycker mig märka att folk i storstäderna inte alltid "orkar" skicka saker till oss stackare på landsbygden. De har en så stor skara intresserade på hemmaplan så de behöver väl inte.

Nja.. jag har råkat ut för personer som inte orkat skicka till Stockholm heller. Själv så skickar jag alltid om det går.
Lurad har jag inte blivit ännu, men råkat ut för intresenter som vill att man ska leverera för de orkar inte hämta
Och sedan är det ju vanligt med folk som svarar och är sååå intresserade och sedan är det dött.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/04 :  22:14:11  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Och sedan är det ju vanligt med folk som svarar och är sååå intresserade och sedan är det dött.
När man väl kommit till telefonkontakt brukar det mesta gå i lås, dessförinnan brukar jag inte ta alltför hårt på vad som sägs.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2008/07/04 :  23:29:57  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Har själv köpt en del prylar från personer (Utan att nämna namn) från dette fora. Och har bara bra erfarenhet från dessa affärer. Så det känns tryggt att köpa från medlemmar av detta fora.
Har uppfattningen att många här testar utrustning og sedan kanske inte är helt nöjd med kombinationen og sedan säljer det vidare.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/07/05 :  10:17:52  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Har själv köpt en del prylar från personer (Utan att nämna namn) från dette fora. Och har bara bra erfarenhet från dessa affärer. Så det känns tryggt att köpa från medlemmar av detta fora.

Så tryggt är det inte, tyvärr. Det finns "strulnissar" på detta forumet också,både jag och bekanta har råkat ut för sådana.
(Strulnissar= ej helt seriösa)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2008/07/05 :  10:44:53  Show Profile Send drkim a Private Message
Hej!

Jag har handlat väldigt mycket begagnat, både inom och utanför landets gränser - bara haft problem ett par gånger, ena gången var när jag köpte en Densen Gizmo (fjärrkontroll) från Norge. Den skulle vara i perfekt skick, men när jag fick den så hade de nog tappat den i gruset några gånger, vad som var ännu värre var att den inte funkade hela tiden då det var glappkontakt i den nånstans. Detta löste sig genom att jag fixade till utsidan med lite bättringsfärg och genom att Densen bytte ut hela insidan i kontrollen utan kostnad...

Andra gången som det gick fel, ja då gick det riktigt fel, ni har säkert hört historien förut, men om nån skulle ha missat den så finns det en tråd här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=56458

Men i övrigt så måste jag säga att de allra flesta jag haft att göra med har varit ett rent nöje att handla med - jag kan särskilt rekommendera att handla inom Sverige och i Danmark - aldrig stött på några problem här och där och fått en del polare på köpet...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2008/07/05 :  15:26:21  Show Profile Send dmr a Private Message
För det mesta har det gått bra, men för lite drygt ett år sedan blev jag blåst på 2000SEK på HifiMagasinet av någon som figurerar som
Otto, Charlie, Sten mm. (kär lurendrejare har många namn). Han har
hotat mig till livet de gånger jag ringt och krävt ersättning.

Det jag vet han haft ute på annons är div. Fostex, Coral, Nikko mm.
Om någon känner igen denna figur och har info om honom, skicka ett PM...

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/07/05 :  17:01:54  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Han har hotat mig till livet de gånger jag ringt och krävt ersättning.

Du har väl polisanmält honom?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/05 :  17:24:37  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Han har
hotat mig till livet de gånger jag ringt och krävt ersättning.
Ring igen och spela in samtalet, sen raka spåret till polisen och spela upp.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000