HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Erfarenheter med köp och försäljning av begagnat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2008/07/06 :  00:05:30  Show Profile Send gilgo a Private Message
Köpa har aldrig varit några problem tycker jag. Däremot har jag som även vissa andra här råkat ut för personer som säger att dom skall ha prylarna men sen bara skiter i det. Dålig stil. Efter några sådana typer lär man sig att ALDRIG någonsin lova att hålla något för någon utan den som betalar först får köpa.

För dom som vill känna sig lite tryggare så finns alltid internetgirot. Har använt det 2 gånger nu och det har funkat kanonbra. Nackdelen är att man åker på en liten avgift, dom måste väl också tjäna pengar. Nu senast köpte jag ett objektiv till kameran, gick dundersmidigt.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/07 :  07:59:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Hur polisanmäler man sånt här? Skriver ut mailkonversationerna och går ner till polisen helt enkelt? Borde ju inte vara så svårt att få tag i honom när man vet kontonummret, eller?

Det är tyvärr inte så lätt för polisen lägger ner utredningen direkt om det inte handlar om stora summor. Att sno på nätet är tydligen inte så viktigt. En annan dum sak är att idag kan bara polisen kolla en persons tele nr o ge ut adress o namn. Innan kunde man ringa till telia o få ut dom uppgifterna.

I mitt fall försökte köparen att få mig att använda hans konto på bussgods för affären. Killarna på bussgods stoppade mig för då hade han satt in pengarna till sig själv. Det slutade då med att han inte hämtade ut grejerna o jag själv fick stå för frakten.
Efter lite letande på nätet så fick jag fram pern nr på han, sambo o barn. Plus adress o annat - stegade till poslisen med allt o dom sa att det inte var lönt ?!
Samma kille har lurat fler människor o jag retar mig att jag inte fick sätta dit han !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/07 :  08:37:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Johan, trots dina problem så var det riktigt bra att du polisanmälde. Om man inte polisanmäler syns inte problemet alls. Därmed tror beslutsfattar och myndigheter att allt är frid och fröjd och att de inte behöver bry sig.
Att inte polisanmäla när man blir utsatt för sådana här dumheter är att acceptera dem. Så om någon dumskalle bedrar/lurar/... så anmäl!

Man skall inte i tysthet acceptera oärligheten!

P.S. @FBK, jag PM'ade dig om dina erfarenheter här på HiFiForum. Jag vill veta vad det handlar om och vem det är som betett sig bedrägligt. Jag accepterar inte att man utnyttjar HiFiForum på det viset.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/07/07 :  23:34:13  Show Profile Send FBK a Private Message
Pac har fått Pm.
Och det är kanske bäst att jag förtydligar att Strulnissar= ej helt seriösa, menar jag personer som inte "uppträder helt korrekt" som de allra flesta förväntar oss vid eventuell affär utan som strular på något sätt men som inte går så långt som att de blåser folk på betalning.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

dmr
Member

222 Posts

Posted - 2008/07/08 :  15:20:50  Show Profile Send dmr a Private Message
Vox, Goldfinger:
Nej, jag har inte polisanmält, ännu. Jag har helt enkelt för lite
information om peronen ifråga. Jag vet ju inte ens vad han heter.
Han har använt en lånad mobil (som troligtvis tillhör hans dotter)
som han endast verkar ha tillgång till när han annonserar.
Det jag har att komma med är:

-Bankkontonr. dit jag dumt nog betalade i förskott.
-Mobilnr som inte är hans.
-Fast telenr. som jag inte kan verifiera är hans.
-Epostadress (HotMail) som registrerats endast för annonsens skull.
-Div. mailkonversation.

Känns inte som om det är någon som helst idé att med detta magra
material gå till polisen. Men som Sherlock sa så serveras hämnden
bäst kall

FBK, Pac:
Jag har också råkat ut för strul vid försäljning här på forumet
men aldrig något otillbörligt som bedrägeri, blåsning eller så.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/07/08 :  19:02:20  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
FBK, Pac:
Jag har också råkat ut för strul vid försäljning här på forumet
men aldrig något otillbörligt som bedrägeri, blåsning eller så.

Att någon är medlem på något av våra olika Hififorum är som sagt ingen garanti för att det ska ske strulfria affärer. Det är lite förvånande tycker jag då att det finns personer som ändå inte är mer rädda om sitt rykte i forum världen som sätts på spel vid okorrekt uppträdande.
En lösning kan vara att det finns ett betygs system där köpare/säljare kan sätt betyg på motparten vid en affär, då får oseriösa problem i längden.

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2008/07/09 :  01:08:38  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
FBK: Det tycker jag är en bra idè, med betygsystem för affärer som är gjorda på forumet. Några idèr om hur det kan ordnas?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/07/12 :  14:58:39  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Hotmail registrerar IP-adressen som används och skickar med den i headern på alla email.
X-Originating-IP: xxx
Med hjälp av den är det lätt för Polisen att spåra mail till en användare genom hans operatör.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/07/12 :  15:49:08  Show Profile Send FBK a Private Message
Frågan är väl om det är ide att gå till Polisen, mindre brott verkar ju bara hamna på hög utan utredning numera.

Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2008/07/12 :  16:33:00  Show Profile Send sopwith a Private Message
Ett tips är att aldrig förskottsbetala, det må vara hänt om man känner personen i fråga men med okända är man allt bra blåögd om man tror att alla är ärliga, inklusive trevligt hififolk.
Det finns folk som har som levebröd att sko sig på andras bekostnad.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/07/12 :  16:39:19  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Ett tips är att aldrig förskottsbetala

Jag kräver alltid förskottsbetalning annars så är det hämtning på plats som gäller, och de verkar de allra flesta göra.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/12 :  17:07:54  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
De gånger jag förskottsbetalat har jag alltid tagit reda på personens fullständiga namn, adress, tel nr osv, samt att jag dubbelkollat att det stämmer på eniro, saker som kostar mer än ett par tusenlappar brukar jag i regel inte förskottsbetala.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/07/27 :  14:02:06  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Åkte på min första blåsning här för ett tag sen, om man nu kan uttrycka sig så. Jag köpte en CD-spelare och fick hem den, i fint skick precis som säljaren sagt, men utan fjärrkontroll! Att den saknades hade jag inte fått nån information om, och hade jag vetat det så hade jag ju inte betalt "fullt" pris för spelaren. Visade sig att säljaren hade en stärkare av samma märke och därför kunde använda samma fjärrkontroll till båda apparaterna, och av någon anledning så hade han bara en. Lyckligtvis så har även jag en förstärkare av samma märke och kan använda den fjärrkontrollen, men tänk om jag inte hade haft det? Och tänk om jag vill sälja spelaren en dag, jag kan ju inte få ut de pengar jag betalat om jag inte luras själv (vilket jag aldrig skulle göra).

Tell me why I had to be a powerslave.
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2008/07/28 :  11:42:57  Show Profile Send sopwith a Private Message
Fick heller ingen fjärr med min Cd men visste om det och betalade mindre, ett problem om man vill kalla det det, är att många som säljer sina prylar inte har klart för sig vad värdet är, det kan vara stor skillnad på vad man vill ha och vad marknaden vill betala, det är rätt kul att följa en annons resa från start till slut på tex Hifimagasinet, jag tror att många drar sig för att handla en apparat där exvis man vill ha 8-9000 för ett par QRS Tellus men dom flesta vet att dom går för runt 5000, skall man då pruta såpass mycket lär säljaren bli duktigt förnärmad, själv har jag redan dragit mig ur innan köpemailet är skrivet, pga att man inte vill reta upp någon, Själv är jag en Thule man, det skär i hjärtat när folk försöker sälja sina Thule maskiner nu när Thule har stilla insomnat, vad är dom värda? inte så mycket som folk begär eller försöker man bara och hoppas att köparen inte vet att fabriken konkat?, jag skall iaf behålla mina så länge dom funkar, jag tänker ju inte ge bort dom för en spottstyver, vilket dom egentligen borde vara värda, nästa gång skall jag bara ha Denon rakt igeno,, fasen vilken imponatorbas=kul.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/07/28 :  12:30:28  Show Profile Send OcA a Private Message
sopwith -> Hifi Klubben har ju köpt upp hela reservdelslagret av Thule, så jag tror inte att det blir några problem att få sina prylar fixade om nåt pajar ihop...

Med Bussgods kan man ju faktiskt göra som så att köparen betalar när han hämtar ut varan. Har använt det ett par gånger och det funkade väldigt bra. Köparen vet att han får en vara, jag vet att jag får pengar.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2008/07/28 :  15:39:05  Show Profile Send sopwith a Private Message
Jo jag vet att hifiklubben har resdelslagret, men det är inte oändligt, "känslan" att köpa något beg dyrt när företaget inte finns infinner sig inte hos mig iaf, troligtvis även hos andra då man såg ett tryck av "nya" Thuleannonser direkt efter beskedet om konken, de annonserna ligger fortfarande kvar.
Jag har just nu ett färskt ärende där en bekant handlat med en mycket trevlig person över nätet och troligtvis betalat ett överpris eftersom det inte upplystes om att den nyservade rullbandaren är i princip skrot pga ett kasst lager, man får väl vara glad i att den personen är lycklig över ett fett belopp iallafall, nä, köpa över nätet går bort för mig, som tur är bor man i en storstad och här finns gott om säljare att åka och hämta grejerna hos,
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000