Author |
Topic |
Njord
Member
298 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 22:33:21
|
quote: We, at Goldmund, absolutely never listen to our components before releasing them to the market. But we have a pretty good idea on how they will sound, because we do measure them#8230;
Läs mer om Goldmunds utvecklingsfilosofi här:
http://www.goldmund.com/technology/
Det är ord och inga visor! |
|
Rutger
Member
135 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 02:30:53
|
Mera:
quote: A better sound is for us suspect if it cannot be reliably correlated with an improved measurable parameter. GOLDMUND
HAHAHAHAHAHA. Ingenjörstanken och vetenskapsdrömmen in absurdum.
"Morgonstund har GOLD (i) MUND" - strax kanske ni vaknar upp.
Tack, Njord, det är bra att ha koll på alla världsbilder där ute.
Övriga, beklagar om jag själv månne andas samma fanatism, men åt andra hållet. |
|
|
Anjin
Member
158 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 08:36:34
|
quote: To be the best, there is only one way: we have to have the top existing developper, the key R&D guys in the world, working for us, and that has to be true in each field of the technology.
Lite kul att de lyckats med ett stavfel när de försöker skriva hur fantastiskt duktiga de är. =) |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 09:17:09
|
Jag tycker inte resonemanget är så dumt ändå. Att man inte lyssnar fram produkterna betyder inte att man struntar i hur det låter. Det viktiga är att man har en idé om vad som ger bra ljud och följer de fysikaliska lagarna så kan man bygga det mesta i blindo (med förbundna öron).
Jag har själv byggt en hel del grejor och alltid utgått från en idé baserad på fysikaliska lagar och teorier om vad som är bäst på att göra det som jag vill ha gjort. Det brukar stämma rätt bra och mätningar kan verifiera att det blivit gjort som man tänkt. Att det sedan är mycket svårt att utifrån bara en mätning (utan ytterligare kännedom om principer etc) avgöra om något låter bra eller inte är en annan historia.
Summerat: Hellre en produkt baserad på vetenskap/kunskap än en som baserats på trial & error och lyssnats fram. |
Edited by - MatsT on 2008/07/20 09:19:14 |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 09:46:57
|
quote: Hellre en produkt baserad på vetenskap/kunskap än en som baserats på trial & error och lyssnats fram.
Hur tänker du nu?
// Jonas . |
Konsult hos Consulterna |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 11:36:27
|
Hellre en produkt baserad på vetenskap/kunskap än en som baserats på trial & error och lyssnats fram
Ja du det undrar jag med.Skall bli intressant att få svar...MvhKristofer |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 11:46:37
|
Jag tycker mitt påstående är rätt tydligt om än tillspetsat så jag ger inga ytterligare kommentarer. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 11:52:22
|
Vad är det som säger att lyssning och mätning nödvändigtvis är motpoler som aldrig kan mötas?
Jag tycker det låter som att Goldmund har skrivit en marknadsföringstext för att ange hur man skiljer sig från mängden. Det gäller ju att differentiera sig och erbjuda något annorlunda jämfört med konkurrenterna... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 11:54:38
|
Ja men i detta fallet riskerar de ju snarare att hamna i "galen tunna", även om avsikten från början var god. MvhKristofer |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 13:34:04
|
Jag förstår vad Mats menar, med bra mätvärden på alla parametrar får man en sund konstruktion som inte bör göra bort sig i någon större omfattning medan en enbart framlyssnad produkt kan ha egenheter som gör att den inte fungerar optimalt i alla lägen och kombinationer. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 14:42:25
|
Kanske inte helt vad jag menade. Jag skrev också: quote: mätningar kan verifiera att det blivit gjort som man tänkt. Att det sedan är mycket svårt att utifrån bara en mätning (utan ytterligare kännedom om principer etc) avgöra om något låter bra eller inte är en annan historia.
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 15:15:29
|
Ok, men ifall mätvärdena på en konstruktion är tillfylles enligt konstruktören, men ljudåtergivningen lämnar övrigt att önska, då är ju konstruktionen i alla fall inte bra och på sätt och vis baserad på (som du uttrycker det)trials och errors ändå. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
bfjohansson
Member
199 Posts |
Posted - 2008/07/21 : 23:16:09
|
Det är inte bara Goldmund bland lyxtillverkarna som konstruerar utan att lyssna, även Vladimir Shushurin gör detta när han tar fram sina förstärkare. Och Lamm är ju inte kattskit direkt... |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2008/07/21 : 23:35:55
|
quote: Det är inte bara Goldmund bland lyxtillverkarna som konstruerar utan att lyssna, även Vladimir Shushurin gör detta när han tar fram sina förstärkare. Och Lamm är ju inte kattskit direkt...
Låter som rent skrävel i mina öron..tror inte på't för fem öre.. |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 14:42:13
|
Det enda rimliga borde ju vara att mäta OCH lyssna. Rent, sunt bondföruft skulle jag säga. En jämförelse: En kock som gör enligt konstens alla regler, med de bästa råvarorna och de rätta proportionerna, skulle knappast låta bli att provsmaka sina egna recept. För vad skulle han vinna på det? Och vad skulle hifitillverkaren vinna på att inte lyssna? I don't get it... |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 17:08:00
|
Detta står i texten.
When we listen (yes, we do too!), it is only to check one parameter at a time, and only to be able to correlate it with measurement.
Det betyder väl att de lyssnar, eller....?
|
S |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 17:29:18
|
Jag skulle tolka det så men jag har inte läst detta förrän nu. MvhKristofer |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 20:24:55
|
Vd är det för mening med att lyssna fram en produkt? De som i sin tur lyssnar på den uppfattar den olika i alla fall... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 20:44:15
|
En intresseväckande tråd!
Jag tror att dom flesta är med på att mätningar behöv i någon utsträckning och frågan blir således - i hur stor utsträckning?!? Det minsta man kan kräva som kund är att en produkt går att felsöka på ett bra och smart sätt. Här är mätningar väldigt hjälpsamma - om man vet hur produkten mäter! Detta säkereställer också att man kan förvänta sig en jämn och bra produktsionsserie - "måndagsex" är inte tillåtet!
Den typen av produkter som är mer eller mindre renodlat framlyssnade kan i och för sig vara just dom produkter som får dom mest fanatiska anhängare?!! (Ett märke undantaget). Ah jag vet inte - det var en tanke som slog mig!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/07/23 : 22:05:38
|
I HiFi-tidningar gör man ofta en mätning där resultatet visas som en kub med olika laster, en sådan kan ju ge en första känsla för om det är en hygglig förstärkare, men sedan måste man väl rimligen lyssna även om det ser bra ut??? Verkar fjantigt det hela, tycker jag. |
rolnor |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2008/07/24 : 13:46:58
|
rolnor: "I HiFi-tidningar gör man ofta en mätning där resultatet visas som en kub med olika laster".
Vad jag vet är det bara H&M som gör sina mätningar på det sättet. |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/07/24 : 17:23:44
|
Aha, visste inte det. |
rolnor |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/07/24 : 17:39:47
|
Kubmätningen tar ju med både induktiv och kapacitiv last vilket är intressant eftersom det är en ingrediens av verkligheten (= merparten av högtalarna).
Många gör dock mätningar vid olika resestiva laster vilket iaf säger något om strömstyrkan och förmågan att driva låga impedanser (något som verkar viktigare ju dyrare högtalare man köper).
Stereophile hade en intressant artikel och tanke kring mätningar av högtalare. Denna gick ut på att slå samman fasen med impedansen till en enda graf! Detta åskådliggör på ett väldigt enkelt sätt hur pass tuff högtalaren är att driva - för det är inte lätt att med blotta ögat lägga ihop två grafer till en och göra dessa komplexa uträkningarna i skallen...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2008/07/24 17:41:18 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/07/26 : 01:22:08
|
Jahaa...
När jag konstruerar något utgår jag från hur det skall vara. Alltså vad formler, vetenskapen eller annat sägar vad som fungerar.
När produkten sedan är klar mäter jag och lyssnar för att verifiera att det blev som beräknat. Stämmer det inte går jag tillbaka och undersöker om jag missat något i första stycket.
När allt är rätt kan jag justera lite för att träffa exakt som jag vill ha det.
Motsatsen skulle vara att bygga, mäta-lyssna, bygga om, mäta-lyssna, bygga om, mäta-lyssna, bygga om tills jag träffar exakt som jag vill ha det.
Det första alternativet är det mest konstruktivt och snabbaste sättet att nå sitt resultat.
Det andra alternativet är det de flesta gör de första två tredjedelarna av sin tid tills man inser att det tar för lång tid att jobba så.
|
Edited by - linnar on 2008/07/26 01:27:00 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/07/26 : 09:39:49
|
Linnar, jag tror att det ofta är så att man naturligt börjar med andra sättet och senare i sin karriär hamnar i första sättet pga erfarenhet. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2008/07/26 : 13:17:16
|
Sunt förnuft.
Vitt, tomt papper. Konstruktören med kunskap, vetenskap och erfarenhet börjar på en helt ny konstruktion.
På papperet/i teorin har han slutligen en fungerande produkt och denna börjar byggas.
Under denna resas gång kan produkten inte lyssnas på. Det spelar väl ingen roll om det fattas 22 eller 2 komponenter i kedjan. Produkten måste ju vara tyst tills ALLT är på plats!
Företaget skriver att de lyssnar inte under konstruktionsarbetet. Tro f-n det, maskinen är ju tyst som i graven. Spelar nog ingen roll vilket märke det är
Sedan skriver de, "we do listen....", hmmm, hur var det nu? OK, så de kopplar iallafall in maskinen i ett system och kollar att den får ström....
Sunt förnuft säger väl att ett företag inte kan konstruera, bygga, packetera, marknadsföra, distribuera en produkt UTAN att ha lyssnat på den!!!!!
Reklamtexten är förhoppningsvis tänkt att inge förtroende och en unik approach till att konstruera hifiprodukter. För mig slår det bakut och i mina ögon är de ena riktiga amatörer i marknadsföring. (produkterna isig är säkert jättebra - inget ont om dem). När de uppenbarligen ger ut sig för att vara fullständigt "untouchable" och ändå har stavfel i texten.....ja, vad säger man.....jag kommer inte att bli kund.
|
Artphotography |
|
|
Topic |
|