Author |
Topic |
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2008/07/26 : 17:53:15
|
Det finns 3 viktiga saker att ta hänsyn till vid konstruktion av ljudkomponenter: Teknik-Logik-Musik om dessa inte sammanfaller blir resultatet ofta bara pannkaka. Tyvärr finns det många exempel på detta. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/07/26 : 20:53:17
|
quote: Linnar, jag tror att det ofta är så att man naturligt börjar med andra sättet och senare i sin karriär hamnar i första sättet pga erfarenhet.
Jo, och jag är inget undantag. Har avslutat flera projekt under åren som inte blev som jag tänkt pga för lite erfarenhet på området. jag började alltså med målet klart men utan planering av vägen till målet.
|
Edited by - linnar on 2008/07/26 20:55:30 |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2008/07/26 : 22:27:38
|
Jag måste säga att detta är väldigt frustrerande och inaktuellt. I en värld när du kan få hjälp med i stort sett vilken högtalare som helst i vilket hölje som helst, så tror jag faktiskt inte att 'enskilda helgon' spelar någon som helst roll. Tvärtom borde ju konstruktion och lyssning gå hand i hand.
/Erling |
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2008/07/26 22:38:11 |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/07/27 : 22:10:48
|
En liknelse vore någon som målar en tavla i fullständigt mörker och sedan bedömmer tavlans konstnärliga kvalitè genom att mäta hur mycket färg som gått åt (lite tillspetsat kanske...) |
rolnor |
|
|
pederb
Member
463 Posts |
Posted - 2008/07/28 : 19:16:38
|
Jag brukade jobba för Goldmund och dome har många galna ideer vill jag lova |
Peder Bäckman AVM Audio Video Manufaktur
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2008/07/29 : 10:09:14
|
Låt oss säga att Goldmund bygger en skivspelare. (Vilket dom har gjort... kanske världens bästa?)
Mål: Lågt bakgrundsbuller Lösning: Rumblefritt lager, hög inre dämpning i skivtallrik, inga motorvibrationer till tallriken, god kontakt mellan skiva och tallrik.
Teflon+karbidstål i lager, tallrik som är skiktlimmad, DC motor med reglerad spänning, konisk tallrik så att skivan pressas mot underlaget under hela skivytan, mm, mm.
Att lyssna mellan varje svarvning fräsning är absurt! Ingenjörskunnande i materialfysik, tribologi, mekanik, hållfasthetslära, elektronik, är vida mycket mer viktigare än nån källarsnubbe som sitter och filar på en pryl tills han tycker att den låter bra!!!!!
Håller helt med Goldmund och MatsT.
Ge oss exempel på produkter som är riktigt bra där inte djup kunskap och ordentlig produktutveckling legat bakom??
Ett exempel räcker, och nej det duger inte med nån signalkabel med framlyssnad bommulsisolering indränkt i bivax.
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/07/29 : 10:20:15
|
esl:
Håller med!
Dock, inom DIY-världen är det just experimenterandet som är det roliga. Sådant kan vi privatpersoner ägna oss åt vare sig det behövs eller ej.
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2008/07/29 : 21:29:55
|
Godtyckligt lyssnande är klart överskattat i konstruktionssammanhang. Mätningar (vars uppmätta parametrar man korrelerar med lyssning) kan ge betydligt mer detaljerad och konsekvent information om ifall en apparat blev bättre eller sämre.
Det kan ju låta jättedumt att mäta sig fram till hur något låter, men vill man ha tillförlitlig, detaljerad och konsekvent information om hur något förbättrats/försämrats ljudmässigt så är det ofta en jättebra genväg att helt enkelt "mäta upp skiten". Mätningar kan ju även urskilja hur långt ifrån något är att påverka ljudet, det kan ju aldrig öronen göra på samma sätt. Med enbart öronen kan man på sin höjd avgöra om något blir för dåligt.
Tänk dig förljande: Du kopplar in en förstärare i ett godtyckligt system och spelar lite musik som du för tillfället är sugen på att höra. Saker du kan ursilja säkert är tex: överdrivet brum och brus och hög dist (typ att försärkaren är trasig), något register saknas helt osv.
Det du förmodligen skulle kunna missa är tex 1% dist, 2dB avrullning i diskanten eller basen, en höjning i mellanregistret pga för hög utimpedans. Detta är klara brister i en förstärkarkonstruktion som lätt skulle kunna upptäckas med några enkla mätningar men öronen skulle sannolikt missa dem utan någon referens att jämföra med. Vet du inte vilken som borde vara referensen så kanske du inte ens kan avgöra vilket som är "bättre" beroende på högtalare/rum/musik/humör.
Om man istället lyssnar enbart på vad just 2dB avrullad diskant gör för ljudet så kan man ju höra en skillnad och bedöma hur pass allvarligt felet är, felet kanske blir mindre allvarligt vid 0.5dB tex. Då vet man något man kan mäta för att se hur det eventuellt påverkar ljudet. |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 20:17:33
|
Eftersom alla HiFi-anläggningar är kompromisser, dom kan inte vara helt utan färgning, så blir det väl ändå öronen som får sista ordet, vilken typ av färgningsbild vill man ha/kan man acceptera? |
rolnor |
|
|
Stefanolo
fd. Stogi
396 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 23:50:44
|
esl och marens: Bra inlägg!
Rolnor: Du kanske har rätt i att alla hifi-apparater färgar ljudet om det är en mätmässigt mycket liten färgning som du menar men det finns de apparater som inte färgar hörbart.
Jag kan hålla med om att Goldmunds marknadsavdelning spetsat till formuleringarna lite för att "sticka ut" men jag tror inte att deras konstruktionsmetoder skiljer sig särskilt mycket från andra tillverkare med samma mål; Dvs att konstruera en så ofärgande förstärkare som möjligt. Det finns säkert de tillverkare som har andra slutmål och vill "tuna" sina förstärkares återgivning och då kanske de använder sig av en annan konstruktionsfilosofi.
/stefan
edit: lagt till esl i översta raden |
Edited by - Stefanolo on 2008/07/30 23:52:45 |
|
|
Stefanolo
fd. Stogi
396 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 00:07:22
|
Rolnor:
quote: Eftersom alla HiFi-anläggningar är kompromisser, dom kan inte vara helt utan färgning, så blir det väl ändå öronen som får sista ordet, vilken typ av färgningsbild vill man ha/kan man acceptera?
Jag såg nu att Du skrev HiFi-anläggningar och då kanske du har mer rätt. Jag var mer inne på tänket kring förstärkare. Men trots allt så finns det anläggningar (i en för ändamålet bra miljö) som återger förbluffande väl det som finns på CDn/vinylskivan, och komponenterna i dessa anläggningar har inte "tunats" fram med hjälp av främst lyssning utan kanske "lyssningstestats" i konstruktionsfasens avslutande skede för att uppenbara fel inte ska slippa igenom.
/stefan
edit: stavfel
|
Edited by - Stefanolo on 2008/07/31 00:08:59 |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 00:30:34
|
Ja att man måste mäta förstår jag, men att förringa eller ignorera behovet att lyssna i slutskedet verkar mysko. Hur ska vi konsumenter tänka då, ska vi ta med ett bra mätinstrument till HiFi-butiken istället för att spetsa öronen? |
rolnor |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 01:02:09
|
Ursäkta en kanske dum fråga. Hur vet man när en stärkare färgar ljudet om mätningar visar en rak frekvensgång inom +/-.5dB 10-100KHz. THD & IM 0.03%, fasvridning <5grad. 10-20KHz. Det finns många förstärkare som har dessa värden och som jag tycker låter väldigt bra. Vad är det då för något som eventuellt skulle kunna färga ljudet med den här förstärkaren? Jag för min del tycker att högtalare är mera problematiska när det gäller färgning av ljudet. Antingen så gillar man färgen eller så gör man det inte. Jag gillar t.ex. den färg som vissa JBL högtalare som är aktivt delade ger. Men så finns det människor som tycker att dom färgar för mycket. Vem som har rätt det är den ständiga frågan som inte går att svara på. |
|
|
Topic |
|