Author |
Topic |
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2008/07/25 : 23:39:15
|
Ayn: Ja men hur ska denna interferens då kunna uppstå ljudmässigt ifall inte övertonerna kan spelas upp...så att interferens uppstår...eller ja...lite marigt känns det allt |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2008/07/25 23:40:18 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/07/25 : 23:42:25
|
Med mina högtalare som är aktivt delade trevägare + en subwoofer påverkas inte balansen om jag skulle koppla bort subwoofern eller änns diskanten. Det kanske är annorlunda om man delar passivt. Mina diskanter är JBL 077 som jag inte betraktar som några superdiskanter. Enligt JBL själva ska dom gå upp till 22KHz men jag har inte kollat det. Jag brukar använda mig av rosabrus när jag mäter in och vad jag vet så finns det ingen brusgenerator som går högre än 20KHz. Vad som händer med den subwoofer´n som jag nu har, är att det inträder en mycket större live känsla med den trots att jag kanske har den bästa 15":aren som JBL tillverkat. Diskanten, 077:an rätt in mätt ger musiken en luftighet, en air som jag faktiskt aldrig tidigare hört. Det är sant som tidigare här skrivits att om man spelar musiken genom ett begränsat passband kan det bli svårt att ibland höra vad det är för instrument som spelar. På samma vis blir det om man bara lyssnar på basen och som jag skrivit tidigare som exempel. En kontrabas kan ha frekvenser lite beroende på hur man spelar. Upp till gått och väl 10KHz. |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2008/07/26 : 00:42:40
|
När man gör hörseltest så lyssnar man på rena sinustoner och anger för olika frekvenser vid vilken nivå man kan uppfatta sinustonen. Det är riktigt att man inte kan uppfatta en sinuston över 20 kHz, och med tilltagande ålder eller hörselskada eller annan åkomma går gränsen långt därunder.
Nu är det ju inte sinussignaler vi lyssnar på när vi lyssnar på musik, utan komplexa vågformer, där varje instrument ger sin vågform. När jag gick i skolan fick jag lära mej att varje periodisk vågform med en viss frekvens kan sammansättas av sinus- och cosinusvågor som är multiplar (övertoner) av den periodiska vågformens frekvens. Detta kallas att den periodiska vågformen utvecklas i en s.k. Fourierserie, se t.ex. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fourierserie
Formlerna är inte lätta att förstå, men till höger på sidan finns en figur som visar hur en fyrkantvåg blir bättre och bättre med tilltagande antal övertoner. Antag en fyrkantvåg på 1 kHz (mitt i mellanregistret) så är den inte helt perfekt om man drar gränsen vid 25:e tonen, dvs. 25 kHz. OK, vi lyssnar inte på fyrkantvåg heller, men av detta drar jag slutsatsen (rätt eller fel) att upplevelsen av en komplex vågform även i mellanregistret kan påverkas av att anläggningen förmår återge frekvenser över det hörbara området.
Till ämnet, varför ska en högtalare kunna spela över 20 kHz. Jag har läst någonstans (men inte kunnat återfinna källan) att studiohögtalare som används för att analysera inspelningar ofta tillverkas för att återge frekvenser över 20 kHz, medan högtalare för behaglig lyssning i hemmamiljö inte tillverkas för att återge de höga frekvenserna. Det finns säkert någon som kan bekräfta eller vederlägga detta. |
Hälsningar Jamo |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/07/26 : 00:46:14
|
Interferens är när två toner som ligger nära varandra skapar en tredje ton avsevärt längre ner i frekvensregistret.
Vid vilken frekvens interferensen hamnar har med frekvensavståndet mellan de två frekvenserna och deras olika faser att göra. När man mäter intermdulationsdistorsion, som är en farligare släkting till interferens, är det enklare att beräkna den nyskapade piken. Man påför då en pik på ex.vis 10khz och en på 7khz. Den resulterande "andratonen" (nya piken) uppstår då vid 3khz.
Interferenser är avsevärt mer komplexa då fasen varierar och då inte bara med två toner som interfererar utan det är ett helt spektrum som deltar i skapandet av interferenserna.
Vad det gäller interferenser vid frekvenser över 20khz så är det sant att det skapas ett resultat av detta i registret under 20khz (och över åxå för den delen). Detta är inget problem för återgivare som arbetar upp till max 20khz då interferenserna under 20khz redan skapats vid inspelningstillfället. Med andra ord så finns den informationen redan med i det inspelade mediet.
Alltså rent tekniskt behöver inte återgivningsutrustningen klara mer än 17khz-20khz. Att man kan få en ny dimension i ljudet när ultratonsdiskanter kopplas in kan bero på flera saker. Det kan vara så att de nya diskanterna helt enkelt inte låter på samma sätt i de högre tonerna som det man använde innan. Om man använder dessa nya högtonare i samma register och samtidigt som orginaldiskanterna kommer ljudskillnaderna mellan dem att skapa ett spektrum av nya interfrenser längre ner i registret, där man tydligare hör skillnader, samtidigt som högtonaren också låter på ett annat sätt än orginalet.
Alltså sätter jag en peng på att det räcker med 20khz i en stereo. Det är dock lika tråkigt som att sitta och glo på en gråsten därför tycker jag inte det är fel att köra med overkill och låta diskanten jobba åtminstone dubbelt så högt.
En del diskanter gör reklam för att dom kan nå upp till ex.vis 100khz. Oftast är den höga frekvensen en biprodukt av konstruktionsprincipen och har inte så mycket med kvalitén vid 20khz att göra. Det betyder inte att dessa diskanter är dåliga vid 20khz, tvärt om, de tillhör ofta toppen av diskanter. Jag talar alltså om banddiskanter.
|
Edited by - linnar on 2008/07/26 01:01:58 |
|
|
Topic |
|
|
|