HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför ska en högtalare kunna spela över 20KHz?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/07/25 :  23:39:15  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ayn: Ja men hur ska denna interferens då kunna uppstå ljudmässigt ifall inte övertonerna kan spelas upp...så att interferens uppstår...eller ja...lite marigt känns det allt

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2008/07/25 23:40:18
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/07/25 :  23:42:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Med mina högtalare som är aktivt delade trevägare + en subwoofer påverkas inte balansen om jag skulle koppla bort subwoofern eller änns diskanten. Det kanske är annorlunda om man delar passivt. Mina diskanter är JBL 077 som jag inte betraktar som några superdiskanter. Enligt JBL själva ska dom gå upp till 22KHz men jag har inte kollat det. Jag brukar använda mig av rosabrus när jag mäter in och vad jag vet så finns det ingen brusgenerator som går högre än 20KHz. Vad som händer med den subwoofer´n som jag nu har, är att det inträder en mycket större live känsla med den trots att jag kanske har den bästa 15":aren som JBL tillverkat. Diskanten, 077:an rätt in mätt ger musiken en luftighet, en air som jag faktiskt aldrig tidigare hört. Det är sant som tidigare här skrivits att om man spelar musiken genom ett begränsat passband kan det bli svårt att ibland höra vad det är för instrument som spelar. På samma vis blir det om man bara lyssnar på basen och som jag skrivit tidigare som exempel. En kontrabas kan ha frekvenser lite beroende på hur man spelar. Upp till gått och väl 10KHz.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/07/26 :  00:42:40  Show Profile Send Jamo a Private Message
När man gör hörseltest så lyssnar man på rena sinustoner och anger för olika frekvenser vid vilken nivå man kan uppfatta sinustonen. Det är riktigt att man inte kan uppfatta en sinuston över 20 kHz, och med tilltagande ålder eller hörselskada eller annan åkomma går gränsen långt därunder.

Nu är det ju inte sinussignaler vi lyssnar på när vi lyssnar på musik, utan komplexa vågformer, där varje instrument ger sin vågform. När jag gick i skolan fick jag lära mej att varje periodisk vågform med en viss frekvens kan sammansättas av sinus- och cosinusvågor som är multiplar (övertoner) av den periodiska vågformens frekvens. Detta kallas att den periodiska vågformen utvecklas i en s.k. Fourierserie, se t.ex. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fourierserie

Formlerna är inte lätta att förstå, men till höger på sidan finns en figur som visar hur en fyrkantvåg blir bättre och bättre med tilltagande antal övertoner. Antag en fyrkantvåg på 1 kHz (mitt i mellanregistret) så är den inte helt perfekt om man drar gränsen vid 25:e tonen, dvs. 25 kHz. OK, vi lyssnar inte på fyrkantvåg heller, men av detta drar jag slutsatsen (rätt eller fel) att upplevelsen av en komplex vågform även i mellanregistret kan påverkas av att anläggningen förmår återge frekvenser över det hörbara området.

Till ämnet, varför ska en högtalare kunna spela över 20 kHz. Jag har läst någonstans (men inte kunnat återfinna källan) att studiohögtalare som används för att analysera inspelningar ofta tillverkas för att återge frekvenser över 20 kHz, medan högtalare för behaglig lyssning i hemmamiljö inte tillverkas för att återge de höga frekvenserna. Det finns säkert någon som kan bekräfta eller vederlägga detta.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/07/26 :  00:46:14  Show Profile Send linnar a Private Message
Interferens är när två toner som ligger nära varandra skapar en tredje ton
avsevärt längre ner i frekvensregistret.

Vid vilken frekvens interferensen hamnar har med frekvensavståndet mellan de två
frekvenserna och deras olika faser att göra.
När man mäter intermdulationsdistorsion, som är en farligare släkting till interferens, är
det enklare att beräkna den nyskapade piken. Man påför då en pik på ex.vis 10khz och
en på 7khz. Den resulterande "andratonen" (nya piken) uppstår då vid 3khz.

Interferenser är avsevärt mer komplexa då fasen varierar och då inte bara med två toner som
interfererar utan det är ett helt spektrum som deltar i skapandet av interferenserna.

Vad det gäller interferenser vid frekvenser över 20khz så är det sant att det skapas
ett resultat av detta i registret under 20khz (och över åxå för den delen).
Detta är inget problem för återgivare som arbetar upp till max 20khz då interferenserna
under 20khz redan skapats vid inspelningstillfället. Med andra ord så finns den informationen
redan med i det inspelade mediet.

Alltså rent tekniskt behöver inte återgivningsutrustningen klara mer än 17khz-20khz.
Att man kan få en ny dimension i ljudet när ultratonsdiskanter kopplas in kan bero på
flera saker. Det kan vara så att de nya diskanterna helt enkelt inte låter på samma sätt
i de högre tonerna som det man använde innan. Om man använder dessa nya högtonare i
samma register och samtidigt som orginaldiskanterna kommer ljudskillnaderna mellan dem
att skapa ett spektrum av nya interfrenser längre ner i registret, där man tydligare hör skillnader, samtidigt
som högtonaren också låter på ett annat sätt än orginalet.

Alltså sätter jag en peng på att det räcker med 20khz i en stereo. Det är dock lika tråkigt
som att sitta och glo på en gråsten därför tycker jag inte det är fel att köra med overkill
och låta diskanten jobba åtminstone dubbelt så högt.

En del diskanter gör reklam för att dom kan nå upp till ex.vis 100khz. Oftast är den höga frekvensen en biprodukt
av konstruktionsprincipen och har inte så mycket med kvalitén vid 20khz att göra. Det betyder inte att dessa diskanter är dåliga vid
20khz, tvärt om, de tillhör ofta toppen av diskanter. Jag talar
alltså om banddiskanter.

Edited by - linnar on 2008/07/26 01:01:58
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000