HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Usch...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/07/22 :  11:33:43  Show Profile Send FBK a Private Message
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2946548.ab
Man kan ju undra hur dessa människor är funtade egentligen

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2008/07/22 :  15:07:54  Show Profile Send Guru a Private Message
Fan va sjukt !


Edited by - Guru on 2008/07/22 15:14:57
Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/07/22 :  16:46:49  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Vad skulle de göra då? Gå hem? Ta en närmare titt?

Tell me why I had to be a powerslave.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/07/22 :  16:58:15  Show Profile Send B-200 a Private Message
Tycker detta är värre dock:

"Enligt fotografen som dokumenterade skeendet ignorerades flickornas rop på hjälp av turisterna på stranden. Två badvakter vid en privat strand lite längre bort uppfattade skriken och ingrep."

Detta var i Italien, tycker Frankrike, Tyskland och Danmark beter sig likadant mot personer som ej är födda i landet eller 2 generationens invandrare faktiskt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/07/22 :  18:14:55  Show Profile Send FBK a Private Message
Menade hela historien asimov66, allt är motbjudande.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/07/22 :  18:30:34  Show Profile Send B-200 a Private Message
Jupp FBK visst är det så.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2008/07/22 :  18:31:29  Show Profile Send Njord a Private Message
Antagligen är dessa människor funtade just så som de flesta människor normalt är.

Det är ett välkänt psykologiskt faktum att, ju fler människor som finns samlade vid platsen för ett brott eller en olycka, desto större är sannolikheten för att ingen kommer att ingripa.

Detta är faktiskt den största anledningen till att det behövs badvakter. Alltså att någon utses som ansvarig för att ingripa.

Jag tror inte alls att det har med saken att göra att flickorna var romer.




Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2008/07/22 :  20:26:25  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Vad skulle de göra då? Gå hem? Ta en närmare titt?


Sitta och käka lunch vid liken känns smaklöst men det kanske du inte håller med om ?

Edited by - Guru on 2008/07/22 20:27:20
Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/07/22 :  20:33:33  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Skulle ta det där med lunchen med en nypa salt med tanke på vilken tidning det står i.

Tell me why I had to be a powerslave.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/07/22 :  23:55:03  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Främlingshat är vidrigt, vare sig det är i Italien eller Sverige eller någon annan stans.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/07/23 :  00:09:04  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Skulle ta det där med lunchen med en nypa salt med tanke på vilken tidning det står i

Det var inget vidare svar på Gurus fråga.
Men visst kan det var lögnaktiga Journalister som jagar rubriker, men jag tvivlar på det i detta fallet.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/07/23 :  00:34:48  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Man saknar medkänslan i dina inlägg, Outer Heaven.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/07/23 :  00:37:16  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
quote:
Det var inget vidare svar på Gurus fråga.
Men visst kan det var lögnaktiga Journalister som jagar rubriker, men jag tvivlar på det i detta fallet.


Jag förstår fortfarande inte vad det är du reagerar så starkt på, artikeln ger ju knappt någon information om någonting alls. Det står att det sitter folk intill och käkar lunch, men det är då inget jag ser i alla fall. Jag ser ett par som sitter och tittar, 25 - 50m bort, och de äter inte. Jag har noll tilltro till aftonbladet och tycker det är rimligt att utgå från att allt de skriver är lögner eller överdrifter tills ytterligare källor presenterats. Är det så att folk satt "några meter ifrån" och åt sin lunch med oförändrad entusiasm så är det givetvis konstigt, men jag tror inte det har hänt.

Att folk inte hjälper medmänniskor i nöd är ju ett tecken på kass karaktär, men som Njord redan påpekat, knappast ovanligt och ingenting unikt för detta fall.

Tell me why I had to be a powerslave.
Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/07/23 :  00:55:34  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
quote:
Man saknar medkänslan i dina inlägg, Outer Heaven.


Ok, det är väl priset man får betala för skepticism då antar jag.

Tell me why I had to be a powerslave.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2008/07/23 :  09:38:10  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Vad skulle de göra då? Gå hem? Ta en närmare titt?


Vad skulle du själv gjort ?
Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/07/23 :  14:27:49  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
quote:
Vad skulle du själv gjort ?


I ärlighetens namn så vet jag inte, rent spontant skulle jag säga att jag skulle gått därifrån dock.

Tell me why I had to be a powerslave.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/07/23 :  14:41:39  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ärligt talat så är jag inte alls förvånad över händelsen. Likgiltighet är något som jag länge sätt som en stor fara. Och då inte bara i sådana här dramatiska händelser, utan där det kan handla om mer utdragna förlopp - som i sin tur resulterar i dramatiska händelser.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/07/24 :  11:25:36  Show Profile Send Lovan a Private Message
Nu ska vi se.

De två flickorna simmade tillsammans med två kamrater #8211; samtliga romer #8211; ute i havet då höga vågor och förrädiska strömmar överraskade dem.
Enligt fotografen som dokumenterade skeendet ignorerades flickornas rop på hjälp av turisterna på stranden.
Två badvakter vid en privat strand lite längre bort uppfattade skriken och ingrep.

Nu ska vi se, om en bunt människor fastnar i höga vågor och bland strömmar, tror jag knappast så många tänker ge sig in och själva fastna i det. Är det så strömt att dessa "flickor" inte kan reda ut det själva tror jag inte de flesta som ligger på stranden har särskillt mycket större chans att klara det.
Det står att badvakterna försökte rädda flickorna. Då kan man rimligen anta att alla som "sitter i närheten och äter lunch" har sett att dom blivit omhändertagna av badvakterna och behöver således inte själva ingripa.

Att flickorna är romer tror jag personligen, inte har nånting med folkets agerande att göra utan att det egentligen bara är sunt förnuft att inte själva sätta sig i knipa om man ändå inte lyckas åstadkomma nånting.

Jag måste hålla med Outer Heaven i det här. Man måste inse att journalisterna bakom Aftonbladet oftast vinklar saker för att det ska verka mer uppseendeväckande ut än det egentligen är. Det är det Aftonbladet säljer på. Det krävs inte så mycket kritiskt tänkande för att se hur orden vinklas i deras artiklar...
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2008/07/24 :  15:26:31  Show Profile Send ud a Private Message
quote:
quote:Skulle ta det där med lunchen med en nypa salt med tanke på vilken tidning det står i


Det var inget vidare svar på Gurus fråga.
Men visst kan det var lögnaktiga Journalister som jagar rubriker, men jag tvivlar på det i detta fallet.



Jag slutade köpa kvällstidningar när jag en dag tänkte efter vad som skrivits om händelser
där jag själv haft förstahandsinformation och konstaterat att "min verklighet" var väsensskild
från vad som stod att läsa i tidningarna.

En annan händelse är om en bekants bekant (alltså bara andrahandsinformation) vars företag
svartmålades i en kvällstidning med osanna uppgifter. Han ringde och försökte få en rättelse
men tidningen svarade då "vi är inte intresserade av sanningen utan bara av sensation".
Det slutade med att han gick i konkurs.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/07/24 :  17:39:44  Show Profile Send 80-talet a Private Message
quote:

Antagligen är dessa människor funtade just så som de flesta människor normalt är.

Det är ett välkänt psykologiskt faktum att, ju fler människor som finns samlade vid platsen för ett brott eller en olycka, desto större är sannolikheten för att ingen kommer att ingripa.

Detta är faktiskt den största anledningen till att det behövs badvakter. Alltså att någon utses som ansvarig för att ingripa.

Jag tror inte alls att det har med saken att göra att flickorna var romer.




detta stämmer mycket bra och är säkerligen anledningen, eller en del av anledningen, till att ingen ingrep! men storyn blir en jätte grej då det i Italien varit stora diskussioner kring Romerna på sistone, de behandlas tydligen inte jätte bra och ses lite andra klassens medborgare, vilket säkert piskar upp stämningen och "glädjetidningarna" t ex Aftonbladet frossar i det som vanligt.

eoJeud
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/07/24 :  19:05:57  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ja massmedia är inget jag har något större förtroende för. Spännvidden mellan "den lilla människans verklighet" och den "offentliga verkligheten" tenderar att skapa problem i sig - är jag rädd för. Den "offentliga verkligheten" styr agenda och prioriteringar i samhället...som sen kan visa sig vara felaktiga.


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2008/07/24 19:11:47
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2008/07/25 :  14:00:20  Show Profile Send Guru a Private Message
Ser nog att det finns 2 olika diskussioner här, en angående artikels sanningsahlt och en där Outer heavens kommentar "Vad skulle de göra då? Gå hem? Ta en närmare titt?" diskuteras....

Outer Heavens kommentar har samma betydelse även fast artikeln inte är sann....


Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/07/25 :  14:27:20  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
quote:
Ser nog att det finns 2 olika diskussioner här, en angående artikels sanningsahlt och en där Outer heavens kommentar "Vad skulle de göra då? Gå hem? Ta en närmare titt?" diskuteras....

Outer Heavens kommentar har samma betydelse även fast artikeln inte är sann....


Kan inte du tala om vad som är korrekt agerande om någon råkar drunkna vid den badstrand där man befinner sig då?

Tell me why I had to be a powerslave.
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2008/07/26 :  08:05:06  Show Profile Send global a Private Message
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2975429.ab

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/07/26 :  09:03:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Medkänsla och empati är inget man beslutar; "så skall det vara", det är något man känner...


Global, där ser man! Aftonbladet försöker surfa på nyheten två gånger...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/26 :  11:16:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tidningar...

Faktiskt är det ytterst sällan jag läser en dags- eller kvällstidning numera. Kanske en gång varannan vecka eller något sånt. Jag tycker inte jag missar något av värde.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/07/26 11:18:41
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000