HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Callisto - Atmosfärisk progressiv metal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/07/21 :  12:37:46  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
En regnig semesterdag... Vad göra? Surfa runt lite och som vanligt stöter man på en del roliga (för mig) okända grupper. Denna gången handlar det om en finsk akt som heter Callisto. De är sannolikt själva trötta på jämförelsen men de låter som en naturlig fortsättning av den genre som gruppen Isis bildat stil för (Isis i sin tur influerade av Neurosis). Musiken är bitvis lugn och vacker och bitvis taggigare, oftast något långsam och alltid melankolisk. Jag rekommenderar starkt en lyssning på denna mycket stämningsbyggande grupp!

Deras hemsida
Smakprov på myspace

Deras första skiva "True Nature Unfolds"

Den andra: "Noir"




Stötte på dem på cdon där det också var kraftigt nedsatta priser på deras två skivor. 29 spänn för den första och 59 för den andra, prisvärt tyckte i alla fall jag.

Min anläggningstråd

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/21 :  13:14:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Låter intressant om øn lite speciellt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/07/21 :  14:39:35  Show Profile Send Outer heaven a Private Message
Om du gillar dessa bör du även kolla upp Pelican, om du inte redan känner till dem.

Tell me why I had to be a powerslave.
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2008/07/21 :  17:49:11  Show Profile Send RobertH a Private Message
Callisto är grymt bra! såg dem live tillsammans med Cult of luna & Khoma (Koma på den tiden) redan 2004.
Fast så jäkla progressivt tycker jag väl inte det är, det skulle väl vara att det är ett fåtal flummiga partier på Noir plattan. Deras första EP är för övrigt också värd att kolla upp, den går dock inte att få tag på ny, då både första och andra pressen är slutsåld för länge sedan.
På senaste verket tycker jag de börjar dra mer mot ambient-hållet, vilket faller mig mer i smak. (omän alla plattor är riktigt bra) :)

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/07/21 :  18:52:53  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Pelican måste jag kolla upp förstås!

Progressivt... beror på vad man lägger för betydelse i ordet när det gäller musik. Kanske inte det bästa epitetet för Callisto... men ambient - absolut! Progressivt i min mening för att det ändå är någorlunda långa låtar som byggs upp, har längre partier och inte känns som klassiskt vers-refräng-vers-refräng-slut.

Kanske också "Doom-jazz" på låten wormwood när en saxofon kommer injammandes i ett stick...?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2008/07/22 :  19:53:17  Show Profile Send RobertH a Private Message
Pelican är helt ok, men i mitt tycke mkt tråkigare än ovan nämnda band, iom att hela melodiska biten försvinner. Är väl "The fire in our throats...." plattan samt första ep:n som är bäst med dem. Senaste plattan var faktiskt bedrövligt tråkig.
Vill du har lite mer åt jazz/progressiva/avantgarde hållet så rekommenderar jag bandet Kayo Dot, och framförallt deras första platta "Choirs of the eye". dom är verkligen lite lustiga då senaste skivan i stort sett mest var jazz/avantgarde till skillnad från båda två innan.
Annat i genren jag kan rekommendera är Rosetta, Russian Circles samt Envy.
Russian Circles är helt instrumentalt, och Envy är spelade från början i stort sett hardcore/post-hardcore, fast har på senare plattor ('Insomniac Doze', 'A dead sinking story', samt EP:n 'Abyssmal') dragit mer och mer mot sludge/post-metal stuket som övriga band ovan spelar.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000