HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Nya Iced Earth - Hårdrock visar vägen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2008/06/12 :  18:40:58  Show Profile Send IcedEarth a Private Message





Nya Iced Earth singeln är här och tillbaka på sång är Matthew Barlow, kanske hårdrockens bästa sångare enligt min mening, ska ni beställa från ginza eller cdon kan ni lika gärna plocka med denna också. Tipset gäller den som gillar lite tyngre musik.



Här kan ni lyssna på singeln




//rillo

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/06/12 :  19:45:09  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Lysande! Får bli ett stödköp enbart pga proklamationen om kompression.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/06/12 :  23:29:54  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag har stödköpt alla skivor bandet någonsin släppt... så jag antar att jag helt enkelt fortsätter med denna också.

Jag tycker dock fortfarande att bandet inte lyckats toppa "Night of the stormrider". Och jovist... Mathhew Barlow är en av hårdrockens mest karismatiska sångare, men jag anser att John Greely som sjöng på de första plattorna till och med är ännu bättre. Större register som sångare tycker jag...
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2008/06/13 :  09:31:04  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Burnt offerings är min favvo, med dantes Inferno, 16 min röj!

Han funkar men jämnföra han mot Matt är som att jämnföra en Prosche mot en volvo 245 från -84. Det funkar bara inte, sen såg dom live 2001, dom körde i hela 3 timmar, Matt sjöng klockrent i hela showen. Då förstår man hans storhet. Kikar man på Kai hansen när han sjunger, går typ 1 min så skär det sig för han. :)

//rillo
Go to Top of Page

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2008/06/13 :  16:15:29  Show Profile Send Aldhissla a Private Message
Ska bli härligt att få höra en ny skiva med Barlow igen. Inte för att Ripper var direkt dålig men klasskilnad är det.


Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/06/13 :  18:49:26  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Prosche mot en volvo 245 från -84

En Volvo 245 slår alltid en Prosche! Visst var det någon tjeckisk bil?
Go to Top of Page

kenneth99
Starting Member

26 Posts

Posted - 2008/06/14 :  12:36:25  Show Profile Send kenneth99 a Private Message
Helvete, The glorius Burden med Tim Owens, är sjukt bra. Barlow, har jag aldrig hört dock enligt min upppfattning är Dream Theaters James LaBrie en sånggud.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/06/14 :  15:37:24  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag måste erkänna en sak som kanske låter konstig! Jag är inbiten hårdrockare - vilket jag varit hela mitt liv - och jag har väl en dragning åt det mer extrema hållet även om jag lyssnar på allt! Vad jag har svårt för - är sångare som sjunger rent och bra. Jag måste vara på rätt humör för att uppskatta en sångare som nämnda Dream Theater frontman. Jag föredrar helt klart growls och diverse andra kväkande ljud framför ren sång! För att uppskatta ren sång måste jag:

1. Vara på humör för den typen av musik!
2. Han/hon ska vara riktigt bra!

Jag söker efter någon sorts känsla, inlevelse eller atmosfär som faller mig i smaken. Jag tycker till exempel att Hellbutcher från Nifelheim är en alldeles fantastisk inlevelsefull sångare - även om hans musikfröken säkert grät av ångest när han tog ton på musiktimmarna i skolan!

För den som inte vet vem Hellbutcher är - kanske det faktum att han är en av de berömda "Bröderna hårdrock" känd från bl.a. ett Iron Maiden inslag på TV gör att polletten trillar ner.

OK... detta var mitt statement of the day!
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2008/06/15 :  19:02:41  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
quote:
Helvete, The glorius Burden med Tim Owens, är sjukt bra. Barlow, har jag aldrig hört dock enligt min upppfattning är Dream Theaters James LaBrie en sånggud.


Oj då har du missat mycket.
Tim kan inte sjunga dom mer känslosamma styckerna i musiken som Jon är så duktig på skriva, där passar Matt mycke bättre in. Lyssna bara här så förstår du vad jag menar. Plus att han har ett sånt fruktansvärt omfång.

http://www.youtube.com/watch?v=VGX_YZF2dY0


//rillo
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/06/15 :  19:08:20  Show Profile Send OcA a Private Message
Tycker att plattorna med Ripper varit helt ok. The glourious burden har väl varit den bästa enligt mig...

Däremot är Iced Earth som band ingen favorit hos mig. På tok för torrt och tråkigt, på gränsen till stelt...

Something Wicked (den första delen) är i mina öron deras bästa platta rakti av!

Nya singeln bådar dock väldigt gott och det är kul att ha Matt tillbaka!

Ljudmässigt har väl IE aldrig varit särskillt roligt, men det verkar vara bättre ordning på den fronten med den nya skivan... Det har låtit som musiken, torrt och stelt och dynamikfattigt.

Kommer absolut köpa nya skivan ändå!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2008/06/16 :  10:52:11  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
quote:
Däremot är Iced Earth som band ingen favorit hos mig. På tok för torrt och tråkigt, på gränsen till stelt...


Vilka plattor syftar du på då?

//rillo
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/06/16 :  11:17:31  Show Profile Send OcA a Private Message
IcedEarth -> Allting efter Something Wicked Pt I... Jag tycker inte det svänger något alls om deras sentida musik... De tidigare plattorna var avgjort bättre på den punkten.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2008/06/16 :  15:45:41  Show Profile Send millenniumking a Private Message
I viss mån håller jag med, även om de senare plattorna också innehåller en del guldkorn. Jag saknar variationsrikedomen - de ständiga tempoökningarna och riffändringarna som bandet hade från början. Lite likt tidiga Metallica! Men redan på Something wicked... hade de ju tappat det! Senaste plattan var dock den klart bästa sedan Something wicked... Nästan lite prog över det hela!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/06/16 :  16:02:58  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag påstod inte att de senare plattorna är skit...

Tycker helt enkelt mer om de äldre, av samma anlednignar som du, milleniumking.

Mer variation helt enkelt, men på sista tiden har de faktiskt börjat få till det igen och nya singeln bådar som sagt rätt gott tycker jag.

Har faktiskt bara köpt en enda Iced Earth-skiva sedan 98 och det är Glourius Burden som jag tycker är helt makalöst bra. Resten har jag provlyssnat och lånat hem av polare, men inte fastnat för riktigt.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/06/24 :  19:19:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har precis upptäckt denna grupp, trots att jag har gillat hårdrock i många år... har hört "The dark saga" och lite på "Something wicked this way comes", och gillar det jag hör! Bra ljud dessutom med helt ok dynamik vilket ju tyvärr är ovanligt vad gäller hårdrock...ska man beskriva IE som en blandning mellan Judas Priest, Iron Maiden och lite Metallica? Hmm...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

kenneth99
Starting Member

26 Posts

Posted - 2008/07/22 :  17:01:47  Show Profile Send kenneth99 a Private Message
Lyssna på The Glorious Burden....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000