Author |
Topic |
|
manw
Member
445 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 13:05:37
|
Edison 30 Rekonditionering
Blev lite inspirerad av Edison 12 tråden, och att till och med Erik är med och stöttar när det petas i gamla grejer från honom.
Jag har en gammal Edison 30 som bara har stått i ett antal år, men har då och då funderat på att "rekonditionera" den. Den blev aldrig riktigt vad jag hoppats på, trots att jag hört från andra som gillar den. Köpte den i början av 2000-talet, men det kan tänkas att den redan då var märkt av tidens tand, och inte heller vet jag vad den har varit med om sedan den lämnade "fabriken". Vad jag tyckte om ljudet var att den brummar, och lät långt ifrån så rent som jag hoppats på.
Började med att köpa nya slutrör, EL34or från Svetlana, något trevligare ljud blev det vill jag minnas, men ingen dramatisk skillnad. Det var en del "blåljus" i dem, så jag hoppas att jag inte omedelbart körde sönder dem? Men biaseringen var den som var när jag köpte förstärkaren. ("Autobias" med katodmotstånd, men forskade aldrig i om det satt rätt motstånd där eller ej.) Skulle vilja få samtliga rör kontrollmätta hursomhelst.
Verkade inte gå att få tag något schema till den, så jag öppnade den och roade mig med att rita ett schema på apparaten (som fortfarande tyvärr ej är renritat). Väl inne i apparaten så är ledningarna för glödströmmen snyggt kablerade, men däremot övriga ledningar är med någon brun tunn kabel kors och tvärs, varför jag misstänker att någon tidigare ägare labbat med den och "snott ihop den" igen innan den såldes vidare. Ett nytt snyggt samlat kablage vore här på sin plats.
Det slog mig också att det inte fanns någon liten frekvenskompenseringskondensator i återkopplingsloopen i min förstärkare. Genom att mäta mig fram så pillade jag dit en kondensator, och fick det hela att mäta och låta lite bättre. Skall det göras på ett riktigt sätt så antar jag att man borde finna frekvensgången(polerna) hos förstärkaren, open loop.
Skulle tro att elektrolyterna kan vara åldrade, eftersom den här förstärkaren blir ordentligt VARM! Så att byta samtliga kanske vore på sin plats. Finns kanske bättre typer tillgängliga idag också.
Ser ut som nätdelen är någon man sparat in på i denna förstärkare, ett enkelt C-R-C filter. I den ideala världen skall diffsteg ge en hög undertryckning av nätbrummet, men får man bara lite obalans så... Har funderat på någon form ytterligare filter, har fått för mig att jag vill inte ha någon reglerad nätdel här. I ett rörförsteg som jag pillade ihop själv så byggde jag ett filter kring en MOSFET, istället för en drossel egentligen, med gott resultat, så jag funderade på något liknande. Det är kisel, men det sitter ju redan kiseldioder i likriktaren.
Skulle också behöva montera nättrafarna mekaniskt i någon elastisk upphängning då det är en del mekaniskt brum från lådan vilket känns onödigt.
Har väldig respekt för anodspänningen i dessa prylar. Fick lite spänning i livet genom att känna på anodspänningen när jag byggde rörförsteget, och det kändes, trots att det "bara" var 280V :-O
Med förhoppning om ett trevligare och med ödmjukt klimat än det forum jag just har lämnat, så provar detta forum istället
|
/Mats, född nyfiken |
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 16:17:53
|
Ta du kontakt med tillverkaren och uppfinnaren av dessa så ska du se att det löaser sig aldeles utmärkt. Köpte själv en Edison 60 härom månaden som jag själv såg inte stod rätt till i. Började själv löda lite motstånd o felsöka. Tog sen kontakt med Erik och det visade sig att jag hade rätt plus en massa andra fel som var inbyggda som jag missat totalt. ( hade inget schema )
Kanon trevlig kille med fötterna på jorden, slå han en pling eller skicka ett mail till hans site mail, finns på www.Erikasson.se
Han gjorde min Edison 60 till en killer för strunt pengar.
Lycka till.
MvH
Daniel |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 16:23:29
|
edison 60 kommer nytillverkas igen dessutom vilket borde betyda att de fixade "felen" borde ha genomgåtts och därför lätt kan fixas på äldre modeller? |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 17:58:23
|
Edison 30 låter sig utmärkt triodkopplas utan motkoppling och låter då i mina öron ännu bättre. Brummet var aldrig något problem så filtrering behöver inte förbättras, det är ju PP! Kanske något som är defekt. Om du kör med förförstärkare kanske det är den som är orsak till problemet iom att Eriks förstärkare har mycket hög känslighet och är tänkta att jobba med passivt. Om man triodkopplar tas ingångsröret bort och känsligheten blir låg. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/07/19 18:10:22 |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 18:00:52
|
Du kommer med all säkerhet få all hjälp du behöver i det här forumet för att få ditt steg att briljera igen, en bra början är att vi får upp ett schema på skapelsen för att se vad vi skall börja jobba med, bilder på insidan är också till stor förnöjelse för oss rörfjantar |
Livet är för kort för mono |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 18:40:42
|
Daniel S: Tack för de snälla orden, men det borde kanske stått tokig gubbe i stället för "trevlig kille". "Gammal man gör så gott han kan, men han dansar fan så illa" eller hur det nu var.
Asimov66: Ang. Edison 60 så finns det inga "fixade fel" som behöver genomgås. Problemet nu och så som det ofta är fallet har sk "hemmamoddare" varit inne och ställt till att förstärkaren är närmast obrukbar. Det är naturligtvis fritt att göra vad man vill med sin förstärkare, men jag tycker inte man skall sälja den vidare om den ej är i orginalskick, det är inte rättvist vare sig mot konstruktören (i detta fall mig) eller den nya köparen. Nog om detta
Ang Edison 30 finns det tyvärr inget schema längre tillgängligt, men om apparaten lämnas till mig kan jag givetvis åtgärda den till orginalskick. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 20:21:12
|
Förstår precis vad du säger Erik Andersson och håller med totalt. Uttryckte mig klumpigt kanske. mindes en röris som hade fått uppgraderingar men då var det inte dessa då. Så är det ibland. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
Edited by - B-200 on 2008/07/19 20:24:40 |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 09:26:59
|
Revintage: Det är fullt riktigt det du skriver att Edison 30 med fördel kan triodkopplas, detta skedde även med efterföljaren Edison 60 där denna procedur beskrevs i bygganvisningen. Det är en tämligen enkel operation, vilket om man ej blir fullt nöjd enkelt kan ändras tillbaka igen.
Edison 30 och sedemera Edison 60 har ur musikalisk synpunkt maximerade rörkretsar, detta i sin tur medför att känsligheten blir ovanligt hög för förstärkare med med 3 stegs förstärkning. Men i dagsläget är det vanligt förekommande att endast linjenivåkällor av olika slag användes. När så är fallet blir den höga känsligheten en stor fördel då behovet av en förförstärkare helt utgår. Med facit i hand borde nog Edison 30 försetts med inbyggd volymkontroll och ev en enkel omkopplare för ett par ingångar. Så skedde med Edison 60. Genom detta förfarande minskas risken för "omgivningssurr" till förstärkaren. Om nu ett försteg med "gain" tillkopplas kan det vara ide att som Revintage påpekat koppla in sig efter ingångssteget i Edison 30. Även det är en enkel operation utan att några direkta ändringar behöver utföras.
|
|
|
|
manw
Member
445 Posts |
Posted - 2008/07/21 : 10:21:11
|
Tackar för tips, och speciellt att Erik själv dök upp i tråden.
Låter väldigt intressant med tips om olika alternativ för konfiguration. Känsligheten är besvärande hög i en normal konfiguration, så ifall den går att sänka på ett icke ljuddegraderande sätt så är det klart intressant. Går ju att öka de globala motkopplingen, men eftersom man ändrar förstärkarens egenskaper om man gör det, så ville jag aldrig göra det. Det enda jag ändrade (sedan JAG fick den) var den lilla kondingen i återkopplingsloopen som jag nämnde ovan.
Om man tar bort ingångsteget, var kopplar man in återkopplingen i så fall? Med en vanlig "long tail" fasdelare så kanske man kunde kopplat in den där om förstärkningen räcker till? Men fasdelaren verkar vara av typen "Floating Paraphase Inverter" http://www.freewebs.com/valvewizard/floatingparaphase.html
Eller är det i en triodkopplad konfiguration utan motkoppling, man kan ta bort ingångsteget?
Vid triodkoppling, vad blir uteffekten då? Vinner man mycket ljudmässigt (subjektivt)?
Nu letade jag fram mina gamla papper för att kunna skriva detta inlägg, och ser att tydligen hade jag någonstans fått ett gammalt schema signerat Erik Andersson -90, men vet ej om det bara är ett "designutkast" och inte slutgiltiga schemat, eftersom en del grejer skiljer gentemot vad jag själv ritat av, eller så är det dessa som är ändrat. Bland annat, så på Eriks schema har slutrören ett gemensamt katodmotstånd, och i min förstärkare har varje slutrör ett separat katodmotstånd, på 510ohm, med en 47uF konding över.
Kanske borde börja med att skaffa nya lytar, och när jag vet hur bästa sätt är att koppla den på så skulle jag vilja tillverka ett snyggt sytt kablage, skulle vara roligt att få den att glänsa igen både invändigt och ljudmässigt :-)
Skulle behöva alla rör kontrollmätta, har två uppsättningar slutrör Sovtek och Svetlana, samt en hoper 6922, E88CC och ECC88.
Off Topic: Någon som vet var man kan hitta "sytråd" nuförtiden? Verkar som kattstrypare (buntband) är det som gäller nuförtiden, men jag gillar dem inte.
|
/Mats, född nyfiken |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2008/07/21 : 12:40:09
|
Visst fan! Jag glömde detta med motkopplingen (ingen är perfekt)Men om du triodkopplar (halv effekt) kan du prova med att köra utan motkoppling. Annars är de enklast att använda en extern volympott inbyggd i en liten lådda, då kan du som jag tidigare nämnt dra nytta av den höga känsligheten. |
|
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2008/07/21 : 13:40:51
|
->manw ELFA har najgarn (dock till hutlöst pris..) -hittar jag min rulle kan du få en snuttra gratis bara för att du är en av oss få som gillar den ädla konsten att naja |
Livet är för kort för mono |
Edited by - mr. Triatic on 2008/07/21 13:42:16 |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2008/07/21 : 19:22:57
|
Jag tycker det är snyggt, men vet inte hur man gör. Har någon en bra länk till en guide? |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
|
|
Topic |
|