Author |
Topic |
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2008/07/06 : 09:48:55
|
Funderar lite på att skaffa en liiiten spruta för att kunna lacka smådelar som transformatorkåpor/chassien mm Någon som har erfarenhet / tips om något som är användbart ? behöver inte vara det bästa men ska funka utan att spotta och fräsa..
|
Lämnat forumet |
|
Outer heaven
Member
100 Posts |
Posted - 2008/07/06 : 09:51:11
|
Jag har en liten airbrush som är till för att måla modellbilar med egentligen, har aldrig använt den, men nåt sånt kanske kunde vara nåt? |
Tell me why I had to be a powerslave. |
|
|
Outer heaven
Member
100 Posts |
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2008/07/06 : 13:02:57
|
Time, jag har funderat i samma banor. Har målat en hel del airbrush i min ungdom (miniracing bilar), men jag tror att det är svårt att täcka större saker och få en jämn yta. Den typ av spruta som jag då använde (badger) hadde en variabel sprutbredd på 0-25mm, fast jag tror att färgflödet är för lågt för att få en snygg yta på större saker. Jag tror att en sådan där spruta med koppen åvanpå (för detaljarbeten på bilar) är att föredra.
Funderade även på att man kunde bygga en 1x1x1m ihopfällbar lackbox med 5st spånskivor eller ramar, som man klär med plast. Duschar man med vatten innan man målar så binder vattnet damm mm. Och så slipper man få hela garaget förstört
/Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2008/07/06 : 20:26:30
|
ja, en liten med överliggand kopp kanske är bäst, har för mig att det finns på Jula eller liknande men jag vet också att kvaliteten varierar, ska prova en sån och rapportera tillbaks. Man vill kunna måla ett chassie och få en skaplig yta så airbrush kanske blir för små
|
Lämnat forumet |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2008/07/07 : 16:16:19
|
Jag har precis lackat en hel bil med biltemas 150kr spruta...
Att få småprylat i lacken är nästan helt omöjligt att komma ifrån! kolla noga (!!!) på en omlackad bil, utförd av kunnig. Finns nästan alltid någe skit med...
Lackbox, och väldigt många timmars lackning i ryggen är att föredra, innan man börjar prata kvalité på spruta... Även billiga sprutor funkar bra! iaf enligt min uppfattning.
Att klä t ex väggar med plast bör man avstå ifrån. Om man lägger t ex slipgrund eller färg först så sätter sej sprutdammet på plasten, men fastnat inte så bra...
Har man osis så släpper det ingen när man börjar blåsa runt med ett annat lager färg eller klarlack! och gissa vart det ramlar ner på???
Vatten däremot är kalas! |
Har någon sett en bordshare? |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2008/07/07 : 16:30:36
|
Ja, vem har inte lackat en Volvo 142á i det daggvåta gräset en sommarmorgon. Ett gammalt cusomtrix /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Mickeman
Member
688 Posts |
Posted - 2008/07/07 : 17:20:15
|
Den här är ju billig nog att köpa på vinståförlust. Personligen har jag en vad iallafall jag kallar en touch-up färgspruta, ca 1,5 dl underliggande kopp, gjord för små lackjobb. Kör du med luft från en kompressor är en vattenavskiljare starkt att rekommendera.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=84857
|
Think what's inside the box!
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2008/07/08 : 10:58:51
|
En sån där Biltema har jag men räcker den för ett chassie utan att få ojämt resultat ? Var på Jula igår och hittade en med en 200ml överliggande kopp för den aktningsvärda summan av 149 kronor, ska prova så fort vatten och oljeavskiljaren kommit tillrätta... |
Lämnat forumet |
|
|
knutte
Member
347 Posts |
Posted - 2008/07/08 : 19:50:54
|
Med all respekt time, men jag tror du tänker i fel banor... Biltemas spruta, Julas spruta och alla liknande duger troligtvis hur bra som helst!
Men har man 5 års custom-lack erfarenhet, och vet precis hur olika märken på klarlack beter sej, så kanske man kan säga att biltemas inte funkar tillfredställande...
Som sagt, jag vet inte något egentligen, har bara gjort lite "garagefix"...
Men mina dåligt rengjorda biltema sprutor har aldrig svikit mej! däremot min handled, mitt pekfinger, mina ögon, min lackspädning, mina lysrör, alla sveriges insekter... listan kan gjöras hur lång som helst |
Har någon sett en bordshare? |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2008/07/09 : 12:30:47
|
Vad använder ni för färg??
Jag köpte en sån där spruta på biltema, men fick det aldrig att fungera bra. Troligen fel färg som sagt. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2008/07/09 : 14:19:14
|
Skall man smålacka lite typ lagom stora chassin, detaljer och ev. och annan högtalare så borde det funka ok med en koppspruta (större detaljer eller stora ytor kräver större pryttlar för bästa resultat om man skall undvika för mycket 'ryk'). Vilken koppsruta som helst duger (ja, biltemas också) men man får räkna med att det blir till att labba lite med viskositet på färgen och se hur sprutan beter sig: justeringsmån, sprutbild, läckage, åtgång osv. Munstycket på budgetsprutor kan vara kinkiga när det gäller visken. Kolla vad färgen skall spädas med och att den kan spädas om så behövs. Lite övning innan är att föredra. En stadig kompressor att matcha är inte helt fel. |
|
|
RoboDuCk
Member
106 Posts |
Posted - 2008/07/11 : 10:32:13
|
time: Är det den här du köpte?
Färgspruta 1/4"
|
/Alex "Vill man nå toppen finns det inga järnvägar." |
Edited by - RoboDuCk on 2008/07/11 10:32:59 |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 18:57:29
|
Time, hur går det med målandet ? vad behöver man komplettera kompressorn med för att det skall bli bra? Vattenavskiljare ? Men mer då ? Hur är det med olja i en kompressorn. Är den bara till för att smörja ev. luftverktyg ? Dvs kan men bara köra kompressorn torr om man skall måla, eller måste kompressorn ha olja, som sedan måste skiljas innan man målar ? /pix
|
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 19:36:04
|
det är oftast lite väl grova munstycken i de billiga sprutorna,vilket gör dem lite svåra att få fin finish med.lätt att det droppar också om det kommer mycke färg.+att man kanske måste dra på med lite väl högt lufttryck för att få jämn och bra spridning. enklare att måla försiktigt om man kan ha mindre munstycke och mindre luft.och så blir det inte så mycke spill och färgdimma överallt heller. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2008/07/21 : 21:35:27
|
Roboduck, precis en sån ! jag inser att jag är en B-skådis vad gäller lackning så det är nog inte sprutan som sätter gränsen Vad jag menade var om den lilla airbrushsprutan kunde ge tillräckligt med färg för en större yta. Julas var lite dåligt gjord men den kommer nog att göra jobbet ! |
Lämnat forumet |
|
|
|
Topic |
|