HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Förbättra ljud med C37
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/07/11 :  13:39:16  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Var inne på Altmanns DIY turntable, och därifrån hittade jag en länk till en hemsida med MYCKET intressanta teorier - omsatta i praktik. Här är en länk: http://www.ennemoser.com/c37theory.html

Teorin:
Vi människor är gjorda för att uppfatta nyansskillnader i ljud främst från andra människor. Det är därför vi kan uppfatta en känsla, enbart genom att höra en röst. Det som gör dessa nyanser i ljud är kolets egenskaper vid 37 grader (vår kroppstemperatur). Därför är vi också bäst på att urskilja nyanser i ljud när dessa kommer från ett material som har liknande egenskaper som kol vid 37 grader.

Praktiken:
Ett lack, som man kan använda sig av inte bara på trä, utan tex på högtalarkoner, i signalkablar etc, som gör materialet mer likt människans uppbyggnad, och därför kan vi uppfatta de små nyanserna bättre.

Det finns säkert fler här på forumet som vet mer, och som kan fylla i punkter som jag missat! VÄLDIGT intressant, tycker jag.

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.

Edited by - Andy on 2008/07/11 13:41:14

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/11 :  14:10:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag är skeptisk.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2008/07/11 :  14:34:02  Show Profile Send everwake a Private Message
just c37 har väl debaterats flitigt på diyaudio tidiagre har jag för mig, någon glad kemist köpte lite till sitt labb, och gjorde en analys

tydligen bestod det av en blandning av linoljebaserad lack och syntetisk lack.

försäljningspriset beräknades till ca 18000ggr tillverkningskostnaden, men endå påstår många att det fungerar, det kanske det gör...men prisvärt kan man nog inte kalla det.

dammar varnish och linoljelack spätt med terpentin som används av instrumentmakare har tydligen samma kemiska egenskaper.

och nej, har inte testat själv, bara något jag läste på i samband med element-coating funderingar

Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/07/11 :  14:34:51  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Det får du gärna vara! Jag försöker inte omvända världen. Orsaken till att jag föll in på det var att Altmanns väldigt provisoriska (läs: fula) tonarm fick ett helt nytt ljud med denna olja... Då kan det väl inte vara något annat? Jag tyckte också att det var logiskt resonemang... Så långt ifrån mekanik och exakt vetenskap man kan komma visserligen, men vetenskapen litar jag inte helt på heller. Allt går inte att väga och mäta.

Mvh
Andy

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2008/07/11 :  14:40:13  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag är precis som Bernt väldigt skeptisk till detta men denna lack har funnits under några år nu och väldigt många är nöjda när de har använt lacken. Frågan är är det för att man tror på det placebo-effekt eller finns det en uns av sanning.

Jag tror själv att det är om förpackad lack av mycket god kvalitet som säljs för dyra pengar till hugade spekulanter. Jag har själv jobbat med lacker av olika slag och har funderat länge på hur detta skulle gå till även frågat kollegor som är kvar i branschen det enda vi har kommit fram till är att det är förmodligen en organisk lack av något slag.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/07/11 :  14:52:06  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Jag visste att det här skulle väcka debatt.

Man ska vara skeptisk - men är det någon som faktiskt PROVAT det hela? Skulle enkla komponenter vara för "simpelt"? Själv bryr jag mig inte ett dugg om vad det är i - om det FUNKAR...

Mvh
Andy

Edited by - Andy on 2008/07/11 14:54:01
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2008/07/11 :  15:09:32  Show Profile Send Bardis a Private Message
quote:
Jag är precis som Bernt väldigt skeptisk till detta men denna lack har funnits under några år nu och väldigt många är nöjda när de har använt lacken. Frågan är är det för att man tror på det placebo-effekt eller finns det en uns av sanning.

Lite hokus pokus är det nog med tanke på det höga priset.

En populär användning av C37 är att coata högtalatelement. Det man gör är att konen blir styvare och tyngre. Detta gör att elementet spelar lite mer bas. Bredbandselement är populära att coata och min egen uppfattning är att just Lowtrers element mår bra av att få en något mörkare klang.
Det finns risk att elementets egenskaper ändras så drastiskt att det inte längre passar till ändamålet.
Det borde funka lika bra med andra lacker till ett betydligt mer rimligt pris.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/11 :  19:14:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Allen Wright skriver om den här lacken i "The Super cable cookbook".

I sin bästa kabel använder han silverfolie som poleras för att få bort oxiden från ytan, sedan lackas folien med C37 för att skydda ytan. I de enklare modellerna användes cellulosalack. (Sedan lindar man in folieremsorna i teflontejp och lägger ett par remsor ovanpå varandra. En sådan högtalarkabel får låg induktans, men hög kapacitans.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2673 Posts

Posted - 2008/07/15 :  20:54:26  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Jag är skeptisk!

Lacken förändrar elementets data mer eller mindre och det går inte att ta bort lacken.
Köp några billiga bredbandare och prova på.

Jag har experimenterat med vatten baserad List lack på div olika högtalar koner.
Problemet med den lacken är att om man tar för mycket så kan man få veck i konen när lacken torkat.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2008/07/16 :  15:16:03  Show Profile Send everwake a Private Message
är det någon som vet någon av alla dessa magiska lacker som kör en kon styvare utan att addera massa?

behöver knuffa en resonans i ett element (inte fs alltså) uppåt lite, problemet är ju att ingen kan vara konkret kring vad dessa behandlingar gör, annat än att dem gör ljudet mycket bättre...

Jag vill ha ett notch-filter i sprayburk alltså, kanske gör alla dessa behandlingar just det, men jag har aldrig sett någon mätning som påvisar någon skillnad i frekvensgång.

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/07/21 :  11:06:19  Show Profile Send time a Private Message
Har provat Dammarlösning på 9710 med bra resultat, inget som firades med Champagne men klart renare ljud blev resultatet.
Lösningsmedlet dunstar och viktökningen på konen blir försumbar.
Dammarlösningenn tar lååång tid att torka så man måste vänta ett par dagar innan man spelar. Skulle gissa C37 är något liknande, organiskt.
Fiollack är det närmaste... ger också en annan klang åt instrumentet.

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000