Author |
Topic |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/07/17 : 01:32:51
|
Var inne i "godisfabirken" på Parts Express och hittade dessa högtalare... Är nån sorts planar-element som jag aldrig hört talas om tidigare!
http://www.partsexpress.com/pdf/264-710.pdf
Priserna är rätt humana, men med frakt lär det väl dra iväg kan man anta?
Tror nog man skulle kunna göra mycket skoj med dessa skapelser! De verkar dock inte tåla alltför hög effekt och måste delas aktivt mot basmoduler vid lägst 150hz. Tåligheten lär stiga om man delar högre iofs och känsligheten på 88db är rätt bra för att vara en panel.
Vore kul att testa dessa pjäser i en låda ihopparat med ett bastorn med, säg 4-6 st 6,5" basar i varje torn... Lär nog kunna bli riktigt bra och av recensionerna på PE hemsida så verkar folk inte direkt besvikna.
Gissar på att det inte finns svensk/europeisk agent man kan handla av?
Om man räknar bort låda och frakt så skulle man kunna klara sig på runt 12k för elementen om man kör 12st 6,5" Tangband-basar med 2st paneler av RD40 modellen. Sedan tillkommer givetvis ett aktivt filter plus lite MDF och frakten.
Jag som hade tänkt bygga stativare...
Kan man få en quote på frakten från PE om man mailar dem?
Detta vore ju ett hiskeligt kul (men dyrt) projekt att börja sin DIY-bana med!
Hur pass mycket flås kan man få i ett bastorn med sluten låda med 6st 6,5"? Har kollat lite på denna modell http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cfm?&Partnumber=264-832
Sluten låda bör nog gå åt för att få så snabb och torr bas som möjligt för att matcha panelerna, eller vad tror ni? Dessutom är de enklast att bygga, vilket underlättar. Eller kanske öppen baffel?
Hur ska man sedan koppla ihop elementen i tornet? Seriekoppla 6 st element så har man inte mycket kräm kvar i stärkaren. Paralellkopplat brinner väl steget upp... Kanske hitta högtalare med "rätt" impedans till att börja med?
Vad tror ni? Bra eller an*s?
Edit:
Finns i Tyskland http://www.bg-speaker.de/speaker/index.html
De kanske är tyska från början till och med? |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
Edited by - OcA on 2008/07/20 02:03:24 |
|
td99eli
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2008/07/17 : 08:11:20
|
Hejsan OcA Jag har ett par RD50 som jag precis har slutat att använda på grund av nytt byggprojekt :) Jag och högtalarna finns i malmö om du är nyfiken. Mina RD50 avyttras på grund av att jag inte kan ha tillräckligt med utrymme bakom högtalarna. De var parade med ett par Seas 10" alubasar i seprata lådor, med riktigt juste resultat. Maila mig gärna på eric[punkt]liljebad[ad]comhem[punkt]se om du är intresserad.
BG corp är amerikanskt trots det tyskklingande namnet. Dt är bg corps bandelement som, modifierade, sitter i wisdom audios adrenaline serie. |
//Eric. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/07/17 : 14:28:14
|
Du har PM! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
td99eli
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2008/07/17 : 19:14:48
|
Du har också PM :) |
//Eric. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 02:07:35
|
Editerade topic lite grann för att passa bättre.
Funderar som sagt på att införskaffa mig två av ovan nämnda paneler för att köra från 2-300hz och uppåt.
Delning kommer först köras med ett Behringer aktivt filter för att labba runt lite.
Hittade en Peerless-bas som kan passa rätt bra för bygget.
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930523 &cart_id=
Iofs egentligen en bilbas, men det ska nog kunna funka bra till det här bygget.
Tänkte att i bas-modulen blir det fyra stycken 8" med separata och slutna kaviteter för varje element. Volym på de blir ca 20-25 liter. Basmodulen och panelen kommer få gemensam fot att stå på, men med separerade lådor. Eller låda blir det inte för panelen, den blir det bara en ram runt för att få lite dipol-stuk på det hela. Funkar inte det kan man alltid bygga in panelerna.
Uppskattad byggkostnad ink. filter och lådmaterial ca 12k spänn. Vad tror ni? Kanske man kan vara med i DIY-tävlingen... |
Edited by - OcA on 2008/07/20 02:09:21 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 08:50:23
|
Elementen går inte fullt upp i diskanten 150-18,5k +/-3dB, 150-20k -6dB. Borde man inte komplettera med en HF-del? |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/07/20 08:58:54 |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 14:20:53
|
Frågan är om det är hörbart i de registren? Vet att folk testat med diverese superdiskanter utan att lyckas sådär jättebra... Men väl värt att kolla upp. Alternativt att försöka EQ'a upp det på nåt vänster... |
|
|
td99eli
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2008/07/22 : 10:11:29
|
Jag saknade inget i diskanten med dessa banden. Vill man så kan man ju EQa upp diskanten om man känner för det, jag provade det men tyckte inte att det gav någonting. |
//Eric. |
|
|
|
Topic |
|