Author |
Topic |
|
Emanuelus
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2008/07/13 : 22:59:06
|
Undertecknad lade förra året vantarna på en integrerad förstärkare årsmodell 1979, beteckning Pioneer SA-8800.
Fantastiskt rykte, som den väl (med långt ä) lever upp till.
Finns mycket information om den på Google, hittade en Tradera-länk med bilder.
http://www.tradera.com/Vintage_Pioneer_SA_8800_silverserien_i_toppskick_-auktion-66909214
Lyckades ladda upp ett tekniskt infoblad till http://childofoctober.fastmail.fm/ . Obs, efter att ni tryckt på bilden, välj "download"-länken längst upp i höger hörn, och välj sedan den största "original" storleken.
När jag fick hem maskinen hade den stått hos sin förre ägare en bra tid utan att användas, varpå en viss dammfaktor hade hunnit utvecklas. Städade den både in- och utvändigt efter leverans, men jag är 96% nybörjare när det kommer till hifi, och använde sålunda inga specialprodukter, torkade enbart rent med hårt urvriden trasa.
Problemet är att jag i vissa inspelningar upplever en viss distortion i höger kanal. Jag vet att det enbart är i höger kanal, för att det finns en brytare som kan koppla om signalen så att enbart vänster, eller höger, kanal spelas ur båda högtalarna.
När jag kopplar om till enbart vänster med de inspelningar där jag hör skillnad, låter det helt rent (stereobilden blir naturligtvis felaktig), kopplar jag dock om till höger uppkommer en raspig ljudkaraktär.
Vad jag misstänker är att problemet även existerar med andra inspelningar där det finns tillräckligt mycket ljudinformation för att jag inte skall kunna uppleva det - men tanken på att det förmodligen finns där är naturligtvis irriterande..!
De inspelningar där jag dock upplever skillnaden, utmärker sig av att bestå av t ex enbart piano, eller enbart gitarr, och vara stycken av tämligen bestämd karaktär, dvs det slås ganska hårt på t ex tangenterna.
Skulle jag se en datoriserad ljudvåg på inspelningarna skulle de sålunda förmodligen sträcka sig långt ut mot "peak".
Bör nämna att det även uppstår distortion när jag rör på spakarna eller skruvar på kontrollerna till förstärkaren, denna försvinner dock så fort t ex spaken i fråga når sitt läge.
Några idéer om hur jag kan avhjälpa detta problem? |
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2008/07/14 : 00:19:26
|
quote: Bör nämna att det även uppstår distortion när jag rör på spakarna eller skruvar på kontrollerna till förstärkaren, denna försvinner dock så fort t ex spaken i fråga når sitt läge.
Luktar oxidering om just det problemet. Borde gå att lösa med någon form av kontaktspray. Kolla på KjellCompany´s hemsida, sök på "kontaktspray". Vilken av deras altenativ som är bäst, till just ditt problem vet jag inte, men det borde dom veta.
|
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
Emanuelus
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2008/07/14 : 12:21:06
|
Tack.
Några idéer om mer exakt var jag bör spreja? |
|
|
Emanuelus
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2008/07/15 : 11:14:49
|
Ingen annan som har några idéer?
Jag rör mig på helt otrampad mark för egen del, så alla teorier är högst välkomna. |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2008/07/15 : 22:56:55
|
Ta en bild på den. |
|
|
Emanuelus
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 20:59:23
|
Okay, du menar inifrån? |
|
|
Emanuelus
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2008/07/22 : 18:37:24
|
Jag tar det som ett ja ... laddade upp två bilder inifrån och en utifrån (tagna av annan person på annan persons stärkare, dock samma modell) -> http://childofoctober.fastmail.fm/#
Kanske kan jag få någon effekt genom att rengöra väl valda platser med komprimerad luft? |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/07/22 : 19:18:08
|
Nu ska jag vara så fräck att jag propsar för att helt annat forum. På www.audiokarma.org finns de som verkligen kan dessa äldre pjäser så jag tror att du har störst chans att få rätt hjälp där. Lösningen på ditt problem till och med kanske redan finns bland trådarna där, och dem finns det gott om.
Förutom oxid på fel ställen så kan det vara så att DC-offset är helt åt pipan samt även bias. DC-offset är lätt att mäta direkt över högtalarterminalerna. Bara att mäta likström mellan plus och minus. Ska på de flesta förstärkare vara så nära noll som möjligt och det finns troligen en liten yttepyttepot på kretskortet som justerar detta värde. Förhoppningsvis är inte den så oxiderad att det inte går att meningsfullt justera.
Bias kräver att du vet vilka testpunkter inne i stärkaren du ska mäta på. En servicemanual är förmodligen inte dumt. Om du är medlem på Audiokarma kan du eventuellt få tillgång till en dylik beroende på om det finns tillgänglig där, har inte kollat.
Har du ett försteg och/eller slutsteg som du kan koppla på så att du får redan på om distorsionen härrör från slutsteget eller försteget? Ju mer specifikt du vet var problemet ligger desto större chans att någon kan hjälpa dig.
Flyttar nog tråden till Teknik & DIY också för det verkar bli DIY det här. Där finns nog också fler som kan hjälpa dig än direkt under HiFi-diskussion. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
|
Topic |
|