Author |
Topic |
|
Emanuelus
Starting Member
33 Posts |
Posted - 2008/07/13 : 22:59:06
|
Undertecknad lade förra året vantarna på en integrerad förstärkare årsmodell 1979, beteckning Pioneer SA-8800.
Fantastiskt rykte, som den väl (med långt ä) lever upp till.
Finns mycket information om den på Google, hittade en Tradera-länk med bilder.
http://www.tradera.com/Vintage_Pioneer_SA_8800_silverserien_i_toppskick_-auktion-66909214
Lyckades ladda upp ett tekniskt infoblad till http://childofoctober.fastmail.fm/ . Obs, efter att ni tryckt på bilden, välj "download"-länken längst upp i höger hörn, och välj sedan den största "original" storleken.
När jag fick hem maskinen hade den stått hos sin förre ägare en bra tid utan att användas, varpå en viss dammfaktor hade hunnit utvecklas. Städade den både in- och utvändigt efter leverans, men jag är 96% nybörjare när det kommer till hifi, och använde sålunda inga specialprodukter, torkade enbart rent med hårt urvriden trasa.
Problemet är att jag i vissa inspelningar upplever en viss distortion i höger kanal. Jag vet att det enbart är i höger kanal, för att det finns en brytare som kan koppla om signalen så att enbart vänster, eller höger, kanal spelas ur båda högtalarna.
När jag kopplar om till enbart vänster med de inspelningar där jag hör skillnad, låter det helt rent (stereobilden blir naturligtvis felaktig), kopplar jag dock om till höger uppkommer en raspig ljudkaraktär.
Vad jag misstänker är att problemet även existerar med andra inspelningar där det finns tillräckligt mycket ljudinformation för att jag inte skall kunna uppleva det - men tanken på att det förmodligen finns där är naturligtvis irriterande..!
De inspelningar där jag dock upplever skillnaden, utmärker sig av att bestå av t ex enbart piano, eller enbart gitarr, och vara stycken av tämligen bestämd karaktär, dvs det slås ganska hårt på t ex tangenterna.