HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nya gamla tractrix
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/18 :  10:45:46  Show Profile Send reVintage a Private Message
Kunde inte låta bli att lägga vantarna på ett par 150Hz Tractrix-horn som Fuling ville bli av med. Hade ett par Lowtherbestyckade sådana tidigare så det blir lite nostalgi-tripp.



Självklart måste de byggas om. Det blir anpassning till 2" driver med hjälp av en förlängning baktill! Detta är väl inte helt optimalt, jag har tidigare visat att hornhalsen i JBL har drygt 180Hz utvidgning, något som Classe hoppat på. Ska bli spännande att jämföra med dessa(är de klara?), samt också med Bosses Lowther-bestyckade. Jag ska lyssna hur det låter att lägga delningen så lågt som vid 2441s resonansfrekvens som ligger runt 220Hz. Men 300Hz är väl mer realistiskt om man inte kör med 2482.

Innan jag "finmätt" kan jag bara grovt uppskatta att hela hornlängden bör bli sisådär 80cm. Det blir montering mot sidovägg där jag tom försänker hornsidan i väggen!

Har ett par BMS 4540ND på väg som ska kompletteras med ett par 1,5k Le Cleach alt. Tractrix(ska svarvas i trä) som prel. ska delas vid 6-8k. Kan bli en cool kombination.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/07/18 13:18:15

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2008/07/18 :  11:59:35  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bra att de kommer till nytta, jag hade stora planer för de där hornen innan jag tvingades inse att det inte var genomförbart.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/18 :  12:44:40  Show Profile Send reVintage a Private Message
Fick lite fler mått av Fuling. Hornet har Fu ca 170Hz(användbart från drygt 200Hz) och behöver förlängas 49cm bakåt. Totallängd 78cm.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/07/18 12:46:05
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2008/07/18 :  20:43:40  Show Profile Send classe a Private Message
najs fina trattar, har börjat lite smått på trattarna idag
vi får väl prova båda i höst på träffen

18 ska de va.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/07/19 :  15:59:02  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Är dom verkligen Tractrix? Till och börja med så har dom ju olika radier.
Så hur kommer det sig?

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/19 :  17:51:46  Show Profile Send reVintage a Private Message
Harry Up: Hur menar du, de har ingen radie alls eftersom de har kvadratisk ursprungsform? Om man sedan läser Voigts patent så följer de exakt anvisningarna för spegling(som innebär att man skär bort en skiva när man kör dem i 2pi) och omformning från rund till kvadratisk. De är iaf 100% Tractrix.
Gå in på www.rauna.com och titta på Chaverex systemet så blir allt tydligare.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/07/19 :  18:41:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jasså, var det du som lade vantarna på de där.

Intressanta trattar, vem har gjort dem?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/19 :  19:14:20  Show Profile Send reVintage a Private Message
De är "knock-offs" från Lowther Audiovector där de satt uppåtriktade. Tror att de flesta i Sverige är avgjutningar från Bo H:s exemplar.
När jag hämtat dem hos Fuling ska jag mäta upp dem ordentligt i avseende att optimera Tractrix-formen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/07/19 19:16:40
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/07/20 :  16:37:27  Show Profile Send Harry_up a Private Message
På fotona blir dom lite förvrängda.
Vad jag menade var att du har ju 3 ytor som är böjda och där finns det ju förstås en tvärsnittsradie ifrån mittlinjen till varje yta.
Om man gör det lite enkelt för sig och bara mäter där vinkeln är 90° gentemot den böjda väggen, är då verkligen alla 3 ytorna likadant böjda? Jag har för mig att den ytan som speglas är annorlunda böjd. Jag har för länge sedna haft sånna horn själv också. Vi som trixade med horn kallade dom då aldrig för något annat än Audiovector horn eller Lowther horn. Aldrig Tractrix vad jag kommer ihåg. Tvärtom så förstod vi det som att det enda Tractrixhorn som Lowther har gjort är TP1 som är ett hörnhorn. Nu kollade jag med Bosse Hansson och han hänvisade till att han hade bekanta som mätt upp dom och dom skulle motsvara Tractrix. Så det kanske är så.
Fast lite inflation i Tractrix har det ju gått och ett av kriterierna är att till sista radien i ett horn så skall man kunna dra en normal som ger 90° där dom möts. Undrar om det verkligen är så? Jag tycker hornen ser för korta ut också utifrån bilderna.
Men jag kan ha fel, har hänt förr.

mvh/Harry

DS. jag spelar själv på Audio-Labs Tractrix och även dom skulle kunnat vara aningens lite längre. DS

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/20 :  18:24:09  Show Profile Send reVintage a Private Message
Harry Up: Jo, du har fel. Jag har haft sådana här tidigare. Det är Tractrix och inget annat. De har Tractrix flare och är symmetriska förutom sidosnittet(bilden är nog lite missvisande) men kan ev. vara kapade en liten aning för tidigt vilket inte är bra( och inte heller ovanligt). De ska naturligtivis optimeras vilket som du säkert läste tidigare i tråden. Du får ge dig till tåls rapporterar jag om några veckor.

Om du vill veta om dina egna högtalare verkligen är Tractrix så räknar jag fram det åt dig. Det räcker det med längd, hals- och mundiameter för att få en indikation.

Tractrix är egentligen inte något att stå efter pga av att den bygger på felaktiga antaganden(Lambert -54). Tyckte bara att det var kul med lite retro. LeCleach och KW, som båda kan sägas bygga på Tr...-tänket, ligger närmare det optimala.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/07/20 18:57:36
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/07/20 :  22:12:20  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ok, mmmm skall försöka vänta 3 veckor då. :-)
Det där sista med Lambert tycker jag verkar intressant. Har du någon bra länk?

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/21 :  08:40:45  Show Profile Send reVintage a Private Message
Papperet finns att hämta hem från JAES för 20USD. Kontentan är att vågfronten ligger någanstans mellan plan och sfärisk(Voigt antog att den var sfärisk).

Börja med att läsa Voigts patent, det går att hitta någonstans på nätet. Men roligare är att studera det som Siemens/Klangfilm gjorde med KW resp. Le´Cleach.

Det finns två sätt att göra kvadratiska tractrix, idetta fall ca 65*65cm. Med den ena varianten blir Fu ca 150Hz och med den andra 170Hz. I det första fallet behåller man mynningsarean intakt. I det andra, som rekommenderades av Voigt, är tvärsnittet i horisontal och vertikalled intakt vilket ger det runda hornets yta ggr 1,27.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/07/21 17:24:49
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/07/23 :  11:10:53  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Tack för infon.
Varför vill du ha dom fyrkantiga? Byggnadstekniskt eller ljudförbättring?

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/04 :  15:05:20  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hämtade mina horn hos Fuling igår. Han höll på att packa inför flytten så vi lyssnade inte så mycket. Han visade dock en hel del intressanta och välbyggda projekt bl.a. ett kommande Circlotron med 6C19.

Har nu grovräknat lite på hornen som verkar var helgjutna i gips i en ytterlåda av spånplatta. Här snackar vi "tung" hajfaj: De väger säkert 50kg/st.

Med utgångspunkt från halsarean och mynningsarean verkar de ligga vid ca 180Hz vilket är idealiskt om man ska para ihop dem med 2" JBL.
Dessvärre känns inte profilen helt optimal med ett lite plattare parti ca 10cm från mynningen. Jag ska göra en tractrix-profilmall i kartong och jämföra. Men jag får nog räkna med att komplettera med ytterligare gips/spackel.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000