HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Trafo och nätdels-fundering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/07/28 :  00:13:25  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Jag blev nyfiken på en grej:

Många som bygger transistorförstärkare kör med ringkärnetransformator med dubbla sekundärlindningar, typ 2*30V eller så...

Men: Kan man lika gärna köra två trafos med 1*30V sek?
Det blir samma sak tänker jag...

ps. Jag frågar för att jag är nyfiken, och utifall man skulle ramla över två identiska finfina trafos någon gång

Olle Norell

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/28 :  00:17:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det går alldeles utmärkt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/07/28 :  00:20:13  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Så bra!

Tack Bernt!

Olle Norell
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2008/07/28 :  01:47:15  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, men jag funderar på om man kanske bör använda en likriktarbrygga per trafo i så fall. Jag kan ha fel här, men jag tror det blir halvvågslikriktning annars och det gillar nog inte trafona.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/07/28 :  13:02:02  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Japp! En likriktarbrygga per trafo tänkte jag!
I de scheman jag har kollat på kör de en likriktarbrygga per sekundärlindning, alltså två!

Olle Norell
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2008/07/28 :  15:43:29  Show Profile Send pix a Private Message
Olle,
Den stora finnessen med att koppla samman två trafos är ju att i den punkt du har kopplat samman dessa får en sk. "centertapp".
Du kan då använda ett likriktarrör (dubbeldiod)i stället för en sand-brygga.
Eller så plockar du ut en schottky-diod ur ett gammalt spänningsagg från en gamal dator. Även dessa är dubbeldioder (två anoder + en katod)
Centertappen blir alltså jord i detta fallet.
I ditt exempel blir det altså 1x30V ut med dubbla ström-kapaciteten.

--Till Anod
C
C
--GND Katod---+30V
--
C
C
--Till Anod

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/07/28 :  18:44:50  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
quote:
Olle,
Den stora finnessen med att koppla samman två trafos är ju att i den punkt du har kopplat samman dessa får en sk. "centertapp".

Japp, det är alltså "centertappen" jag är ute efter!

Det jag funderade över egentligen var detta:

Detta är en oreglerad nätdel för chipbaserade audioförstärkare, typ lm3886

I denna koppling spelar det alltså ingen roll om man kör:
*En trafo med två sekundärer
*Två trafos med var sin sekundär

Det var så jag funderade

Men det andra du skriver Pix, har jag faktiskt stött på i rörförstärkar-nätdelar:

Olle Norell
Go to Top of Page

olaab
Starting Member

24 Posts

Posted - 2008/08/04 :  11:55:21  Show Profile  Visit olaab's Homepage Send olaab a Private Message
Om du använder trafos med separata kärnor så kan det ge upphov till interferens problem. Problemet uppstår i förhållande till jord och övertoner... men även i förhållande till chassi. Problemet är mest känt i förbindelse med dualmono effektförstärkare, i ett chassi med separata trafos. Kör man med en trafo med fyra sekundära lindningar på en kärna så risken minimal... Bara lite info. Som vanligt, allt går att lösa.

Mvh

Ola A.

www.aoaudio.se
www.abrahamssonaudio.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000