HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Audiofiler,svårartat lättlurade människor,hmmm?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2008/07/03 :  01:38:17  Show Profile Send Gus a Private Message
http://susning.nu/Audiofil

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/07/03 :  02:13:06  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Som sagt....Hmmm.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/07/03 :  07:49:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Audiofiler brister ofta ut i helt idiotiska påståenden som "denna kabel stramade upp basen betydligt" eller motsvarande placebo-relaterade ljudförnimmelser, bara audiofilen får köpa något nytt till sin anläggning. Audiofiler är svårartat lättlurade människor som topprids av marknaden som säljer på dem prylar i en aldrig sinande ström. Mer och mer helt osannolikt sjuka uppfinningar görs för att tillfredställa audiofilens shopping, eller vad sägs om högtalarkablar med isolering av tungt vatten som en av de senare modenyckerna i branchen.


Ehh...jaha...

quote:
En mer traditionell audiofil skulle dock aldrig låta ljud gå genom en dator.



Kanske inte som huvudsaklig ljudkälla men många, som jag tex, lyssnar ju på en hel del musik framför datorn också

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/07/03 :  08:12:23  Show Profile Send huzze a Private Message
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/07/03 :  08:49:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Kanske inte som huvudsaklig ljudkälla

Jodå!
Jag har sett ljuset!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/07/03 :  09:03:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jodå!
Jag har sett ljuset!

Jag med.

Ska man definiera något så är värderingar tabu, det här är väl lite av bakidan med siter som Susning och Wikipedia.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/07/03 09:06:18
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2008/07/03 :  09:09:38  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Ha ha ha!
Visst stämmer det! Tänk va komiskt det är ändå att vissa hemma har bra mycket dyrare kablar till sin stereo än vad en hel musikstudios kablar kostar! (jag själv inräknad)

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/07/03 :  10:44:15  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
En parallell mot vinvärlden som sätter ett leende på läpparna. Det är kanske lättare att se det
märkliga i en hobby som man inte är in i upp över huvudet?

Clef du Vin tool



Har har vi alltså en typiskt sommeliermodell av en korköppnare. Det som är lite speciellt är metallbiten som sitter där som normalt inte finns på ett sådant verktyg.

Så här skriver tillverkaren:

"This Clef du Vin consists of an alloy of metal protected by 4 international patents
and was developed over a 10 year period. It has been tested and approved by the world's top sommeliers, wine growers, judges and writers.

Using a Clef du Vin, or "wine key", helps simulate the passage of time on a bottle of a wine.
Dipped in a glass of wine one second for every year of aging desired, the metal alloy speeds
the oxidation process changing the wine's taste, in effect mimicking the effect of cellaring.
Wine collectors will use the Clef du Vin to predict how well a bottle may age helping them decide which wines are worth keeping and when their ideal drinking age will be."


Källa: http://www.laguiole.com/3021.htm

En exotisk metall som ska göra underverk, det känns igen. I det här fallet så åldrar metallen det vin som den vidrör med 1 år per sekund. Alltså, ta en nysläppt skumpa, doppa en bit av metallen i flaskan eller glaset och vipps efter 15 sekunder har du en riktigt lyxig och väl utvecklad Champagne som du i annat fall måste vänta på att bli "mogen" i 15 långa år, ta upp massa lagringsplats under perfekta förhållanden eller som man kan punga upp feta pengar för om man vill handla den först om 15 år. Fördelen med glaser är förstås att man kan jämföra 5, 10, 15 och 20 år gammal champagne ur en och samma flaska - det är ju rent av lysande!

Hmmm....

Liksom exotiska små prylar för hifi så kostar även dyra pengar. Visst finns det märkesöppnare som man får betala minst lika mycket pengar för eller mer men detta är en "no name" öppnare och kostar $345, inte helt olika okända företag som säljer exotiska hifitillbehör som lovar kort sagt magiska effekter. Men det är det ju värt och man sparar in pengarna snabbt om man jämför med att köpa 15 år gamla skumpor var och varannan dag.

Dumma, korkade och tröga vinintresserade människor som inte förstår att det är en uppenbar bluff

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/07/03 :  11:06:24  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
korkade
var ordet

Det som slår mig mest i Audiofil-artikeln är ju att den som skrivit den ändå måste vara insatt på något vis eller läst på vissa forum...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/07/03 :  13:59:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Senast ändrad 28 september 2003 15:09
Det var riktigt gamla spöken som togs ut och luftades.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/07/03 :  14:28:47  Show Profile Send huzze a Private Message
Skönt att se att vi är konsekventa under flera år, utan behov av uppdatering...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/07/03 :  16:47:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message



Konsekvens är ibland oundvikligt och kommer för det mesta av sig självt...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2008/07/09 :  20:40:47  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
men det känns som fakta!! då måste det ju vara sant?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/07/10 :  07:53:35  Show Profile Send huzze a Private Message
Allt som står i Aftonbladet och på internet är sant.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000