HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ingen som kör Rc bil i år?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/06/28 :  19:58:27  Show Profile Send niklass a Private Message
Tjena!
Har just suttit och plöjt 25 sidor rc-bil tråd från fjolåret och ser till min stora förvåning att det inte finns ngn 2008-tråd inom ämnet. Jag är just på väg att skaffa mig en bil, en 1:10 truggy eller stadiumtruck har jag tänkt mig, självklart med en motor som låter lite.

Klurar på en sån här eller liknande:
http://www.everodrc.se/framsida/visa_produkt.php?id=2911
Den passar fint in i mitt prisspann iaf, jag är dessutom ute efter en RTR bil.

Eller denna kanske?
http://www.blocket.se/vi/16876164.htm?ca=18_s

Ni som hade så mycket kloka tankar kring detta i fjol, skulle man kunna få lite guidning?

mvh


Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup


Edited by - niklass on 2008/06/28 20:03:04

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2008/06/29 :  20:02:22  Show Profile Send Guru a Private Message
Jag har inte så mycket vettigt att komma men men det var jäkligt roligt med RC bil tyvärr så fanns det inte tid för mig att fortsätta Funderar lite på att bygga flyg nu
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/06/29 :  20:32:04  Show Profile Send niklass a Private Message
Tjena! Jag hoppas få lite tid till att köra, jag är just nu inne på antingen TRaxxas jato eller revo... Frågan är väl bara ifall man som total noob kommer att kunna hantera dessa höga hastigheter.


Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/06/29 :  23:00:15  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
är själv oxå intresserad av någon sorts av RC-bil. vet inte vad dock. Bensinare har jag kört förut (En gammal saab för massa år sen) som fick en hastighet mot 60-70 km/h. Vet inte riktigt vad jag vill ha idag o hoppas jag får tid att köra med den.

Det blir ju garanterat en off-road av ngt slag, sen om det blir en monster eller ej vet jag inte

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/06/30 :  07:26:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Håll dig borta från Traxxas !!

RTR är helt ok men kolla så att det går att få tag i reservdelar till bil o motor. Räkna med att styrservo är för klent men för att börja duger det. Däckskostnaden skenar gärna iväg o med en Truggy börjar det bli dyrt. Kolla mot vad 1/8 buggydäck kostar, mest för att tänka framåt.

Har du frågor, kör på bara !!

www.rsb.se

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/06/30 :  07:47:10  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Känns lite som förra årets fluga det där. Jag körde bara in min bil, har inte ens snålat ned på inställningen så den går bra utan att stanna. Måste nog ta tag i det där...

Ingen som är intresserad av en Yada ST RTR som bara är tomgångskörd förrutom en sväng på en fotbollsplan

http://www.hobbyfabriken.com/index.php?act=viewProd&productId=24

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/06/30 :  12:49:53  Show Profile Send niklass a Private Message
Jag skulle ev. kunna få bra pris på en sån här, ngn som har erfarenhet av en sån?
Ganska nytt märke vad jag förstår, men det kan ju helt klart vara bra grejer ändå.

http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.pl?action=show&id=121426&group=2&subgroup=326

Och när jag ändå är igång så, vad är det för skillnad, egentligen, på en buggy o en truggy/stadiumtruck? Om man tänker att båda är 4wd...
Markfrigång?
Motorstyrka?
"grovlek" på chassi o s v?
Kan man räkna med stor skillnad i offroad prestanda mellan en buggy o en truggy med ung. samma specar (i ung. samma prisklass)?

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/06/30 :  17:02:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Truggy har större däck, större markfrigång o något större motor. Lite som en stadiumtruck kan man säga. Så allt är större o dyrare även om det är i samma skala.

Vill ha du ha något som rör på sig Duktigt (!) satsa då på 1/10 el med borstlöst, det åker ifrån det mesta idag
Färdiga 1/8 el finns idag med men hur dom är vet jag inte. Dom konverterade jag har sett rastade våra så det visslade om det

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2008/06/30 :  18:54:31  Show Profile Send cittroman a Private Message
Dom borstlösa med LiPo batteri är sanslöst snabba.
Fasiken också nu blir man sugen igen, lyckades hålla mig förra året.

Bara några länkar:

http://www.youtube.com/watch?v=_2dIbCChhuc
http://www.youtube.com/watch?v=_UIesQWNr8w&
http://www.youtube.com/watch?v=0KzXF0ssrvk&
http://www.youtube.com/watch?v=yI5xLNeNDO8&


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2008/06/30 :  20:45:06  Show Profile Send nl a Private Message
"cittroman: Dom borstlösa med LiPo batteri är sanslöst snabba"

Tar inte det bort lite av glädjen? speciellt om det ska köras en bana runt.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2008/06/30 :  21:25:57  Show Profile Send cittroman a Private Message
Neeeeej.
Det tar inte bort glädjen.
Fart ÄR kul och har alltid faschinerat folk.
Dessa 2 har nog görkul.
http://www.youtube.com/watch?v=0KzXF0ssrvk&

Sen är det upp till den som kör hur fort man vill köra och är det en lite trixig bana kan man inte köra fort.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/06/30 :  21:57:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Tar inte det bort lite av glädjen? speciellt om det ska köras en bana runt.


Dom är för snabba o man måste hålla igen hela tiden. På det sättet dom körde runt asfaltsbanan gör man inte på 1-2 år !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2008/06/30 :  22:14:23  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
På det sättet dom körde runt asfaltsbanan gör man inte på 1-2 år


Det gör man definitivt inte men det är väl en del av tjusningen.
Sedan behöver man inte använda sig av max späning direkt utan man kan nöja sig med standard 7,2v ch då blir det hela mer lätthanterligt.
Sedan kan man växa i varlig takt.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2008/06/30 :  22:17:50  Show Profile Send nl a Private Message
"johan.björklund Dom är för snabba o man måste hålla igen hela tiden"

Ser så orealistiskt ut i dagsläget med R/C-bilar, vill gärna kunna ha lite känsla i bilen istället för en hysterisk acceleration med tur att svänga rätt.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/01 :  07:25:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är just känslan du har, det handlar bara om att lyckas att tygla kraften. Det är där inställning av bilen kommer in för el som nitro är bilen inte rätt justerad så försvinner sekunder för varje varv.
Så se RC som små F1 bilar

Sen är det ljusårs skillnad i körstil mellan Track o buggy, buggy är mer förlåtande om man missar rätt spår o man får variera sin körstil mellan sladd o mer "rätt på" beroende på bana. Kan man tex inte lära sig att hoppa rätt o att kontrolera bilen i luften, då är det kört o har man otur så blir det även dyrt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/07/01 :  11:03:57  Show Profile Send niklass a Private Message
Här hade det blivit fart minsann...
Nu verkar det som allra troligast att jag kommer köpa en teamvtx truggy.
http://www.mremote.se/index.php?page=1&product=1

Jag hoppas att den kommer skänka mig mkt glädje. Verkar vara en bra bil, den har diskuterats en hel del på RCuniverse och verkar över lag få bra kritik.

Jag känner att jag hellre vill ha en förbrännigsmotor för att slippa hålla på å ladda batterier hela tiden. Sen blirdet väl en hel del mer pyssel, men det tror jag att jag kan hantera.

edit: ser ju nu att jag redan länkat till bilen i fråga ovan... men men... har varit mkt rcbil i huvet senaste dagarna...

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup


Edited by - niklass on 2008/07/01 11:08:23
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/07/01 :  15:51:30  Show Profile Send niklass a Private Message
Jag verkar ha ett problem, jag kan inte köpa bränsle ngnstans i trakten runt Kalmar där jag bor :(
Iom att det är farligt gods så gårdet ju inte heller att köpa på postorder.... vad göra???

edit:
Jula har ju denna variant på bränsle, men det är ju bara 10% nitro i... kan det verkligen vara ngt att ha?
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=960028


Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup


Edited by - niklass on 2008/07/01 16:05:29
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/07/09 :  00:00:06  Show Profile Send niklass a Private Message
En Traxxas Revo 3.3 blev det, med sirio 27 motor. Jäklar vad den går, jag var i en grusgrop nästan hela lördagen.


Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/09 :  06:20:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
10% duger INTE, minst 16 helst 20 ska det vara!
Kolla på www.everodsrc.se (rätt adress?) om han skickar

Vi hade tävling i helgen på våran bana, skitkul men jävlar vad jobb det är när regelboken ska följas !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/07/09 :  21:20:47  Show Profile Send niklass a Private Message
jepp... hrmm.. just nu kör jag på Odonnell 25% då går det bra :)

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000