Author |
Topic |
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2008/06/30 : 17:32:23
|
Jag har beställt "Mudcrutch" på 180G, (Tom Petty med Ursprungsbandet), och den kom idag, det följde med en CD, inget konstigt med det i dagens läge, men följande fanns att läsa på CD´n.
"Technical note: The Audiophile CD is made from the same uncompressed stereo masters as the vinyl pressing. It reproduces the music´s full dynamic range, so the quiet parts are quieter and the loud parts are louder - just as they were performed. To achieve full dynamic range it´s necessary to master with less overall level, so the Audiophile CD may not sound as "loud" as the Standard CD or Download. To compensate for this, put it on a high quality system an turn it up!"
Kan för övrigt rekommendera skivan - Vinyl alltså!
Kanske man kan dra följande slutsats, att de som av olika anledningar inte vill ha vinyl, får köpa vinylen för att få CD´n med full dynamik och högsta kalité |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2008/06/30 18:11:41 |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/06/30 : 17:35:10
|
Bravo! Nu hoppas vi att fler hänger på och går åt samma håll.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2008/06/30 : 17:47:12
|
Uppenbarligen så har ju skivbolagen börjat, att i viss mån bry sig om kvalité igen, och det är den bästa nyheten i branschen på år och dag. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2008/06/30 20:42:55 |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/06/30 : 19:59:53
|
Dock är det väldigt dåligt att man inte kan köpa cd:n separat, inte alla äger en vinylspelare... |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2008/06/30 : 20:25:12
|
VA? äger inte alla en vinylspelare?!?
Grymt kul som sagt att det börjar hända sådant här inom branchen! |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2008/06/30 : 20:46:20
|
Det är kan bli så att alla CD får bli "Dubbel CD" i framtiden, en "ful" CD och en riktig. Det är ju roligt att det börjar hända lite positivt med kvalitén, och att allt fler titlar, (det mesta), kommer på vinyl. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/06/30 : 21:49:48
|
quote: Dock är det väldigt dåligt att man inte kan köpa cd:n separat, inte alla äger en vinylspelare...
Spelar väl ingen roll att det inte går att köpa cd'n separat då du får den på köpet när du köper vinylen. Vill du inte ha vinylen kan du sälja eller slänga den. Eller varför inte spara den till den dagen kommer då du ser ljuset och börjar spela vinyl? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/07/01 : 00:44:53
|
Har Bob Katz (tror jag att det var) fel när han säger att man mastrar annorlunda för CD och vinyl, och då talar han inte om att CDn skall delta i "loudness war"? |
J. Ullberg |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/07/01 : 07:39:39
|
quote: Spelar väl ingen roll att det inte går att köpa cd'n separat då du får den på köpet när du köper vinylen. Vill du inte ha vinylen kan du sälja eller slänga den. Eller varför inte spara den till den dagen kommer då du ser ljuset och börjar spela vinyl?
Ska man behöva köpa något man inte vill ha och behöver, vinylen, för att få något annat? Sälja eller slänga den, jo det kunde man ju gjort om vinyl+cd hade kostat ca 150 kr dvs normalpris för en cd-skiva. Men så är ju inte fallet. De borde ha mastrat cd-skivan rätt från början och släppt "audiofil"-varianten överallt och struntat helt i "ful-varianten". Som sagt, det finns massor av musikintresserade audiofiler som inte äger eller vill äga en vinylspelare av olika skäl...det borde skivbolagen inse en gång för alla! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2008/07/01 07:41:16 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/07/01 : 07:41:10
|
Man är ju lite skadad, så fort jag hör orden "Audiophile CD" så går tankarna genast åt smal konstmusik etc... men detta är ett fel från min sida.
Kul ändå att det börjar dyka upp lite mer "mainstream" med samma filosofi bakom, jag som lysnnar mestadels på elektronisk musik har vissa "artister" i bakhuvet som jag vet kan ge en fin upplevlese med avssende på dynamik och upplösning (FLA, Delerium, Inefcted, spongle etc..). |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/07/01 : 09:25:19
|
Med tanke på att skivbolagen vill minska den illegala kopieringen av sin musik ser jag det som ett naturligt steg för skivbolagen att ge ut på vinyl. Att då även få en cd för att ha t.ex. i bilen är helt suveränt tycker jag. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/07/01 : 10:58:50
|
När man mastrar en vinyl så sker det med analoga burkar och där finns inte några brickwall limitrar. En limiter i den analoga världen låter illa till skillnad mot en digital limiter och det är därför som vinylskivor aldrig är hårdlimiterade som man kan se på CD-skivor. Jag vill passa på att säga att problemet med dagens popmusik är inte kompressionen utan det är limiteringen vilket är en jäkla skillnad. Det är digtal limitern som gör att alla topparna i musiken klipps av och att musiken ser ut som klossar när man tittar på den i datorn. En limiter är ett mycket brutalt verktyg i jämförelse med en kompressor. Att spela in modern musik utan att få använda sig av en kompressor kommer att göra musiken ganska så tråkig eftersom man då måste ta hänsyn till dom starkaste instrumenten som typ trummor som alltid vill dominera i en uppsättning. Däremot så går det att spela in ren akustisk musik utan sådana hjälpmedel och detgår också att spela in annan musik utan kompressor men då måste mikrofonerna stå mycket längre ifrån. Vem vill ha det så? Jag vill i alla fall inte få mera akustik än direktljud. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/07/01 : 12:37:53
|
quote: Däremot så går det att spela in ren akustisk musik utan sådana hjälpmedel och detgår också att spela in annan musik utan kompressor men då måste mikrofonerna stå mycket längre ifrån. Vem vill ha det så?
Jag! |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/07/01 : 13:20:22
|
Ja MatsT då får du nog hålla dig till klassiskmusik, stråk kvartetter, solo piano och trista audiofila inspelningar. Det är ju tur att man kan välja vad man vill ha. För min del väljer musik som jag gillar och då får man inte irritera sig på om ljudet är hårdlimiterat. Det finns annars en hel del jazzmusik som är komprimerad men inte limiterad. Jag brukar läsa lite på olika fora vad folket brukar skriva om skivor som dom gillar. En sådan skiva var t.ex Rodrigo y Gabriela som är en live dvd/cd-skiva med två "akustik"gitarrister. Jag skaffade den och lyssnade på den härliga musiken. Men vad fann jag, jo den var hårdlimiterad fullständigt i onödan kan man tycka. Anledningen till detta kan vara att man på skivan ville driva upp lite av live stämningen med publikens ovationer som annars skulle dränka de två akustiska gitarrerna om man inte gjort något. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/07/01 : 14:01:15
|
Jag köper den musiken jag gillar så länge kvaliteten inte är lägre än att det går att uthärda men jag skulle vilja att det var på ett annat vis. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/07/01 : 15:06:58
|
Jag skulle vilja att man nöjer sig med komprimering och inte regelmässigt höjer nivån till mer än max. Skivbolagen önskade redan på 50-talet att deras musik ska höras högt. Det var bara det att på den tiden hade man ännu inte dom maximala möjligheterna som idag. Jag vet faktiskt inte vad det var som drev dom på den tiden, innan bilradion var vanlig. Det kanske var så att musik inte skulle spelas på pysnivå. Jag tror att vi ungdomar gillade när vår musik spelades med hög nivå och jag kommer ihåg när jag köpt en EP med Elvis Presley - Jailhouse Rock. På baksidan på den EP´n fanns det tre låtar i stället för två som var det vanliga. För att få plats med dessa tre så måste man gravera med lägre nivå för att få plats. Jag minns att jag reagerade på nivå skillnaden mellan A och B sidan och fick skruva upp radion lite. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 08:50:42
|
quote: Med tanke på att skivbolagen vill minska den illegala kopieringen av sin musik ser jag det som ett naturligt steg för skivbolagen att ge ut på vinyl. Att då även få en cd för att ha t.ex. i bilen är helt suveränt tycker jag.
Visserligen, men oerhört många audiofiler lyssnar bara på CD och inte vinyl. Inte sällan äger dessa väldigt påkostade cd-spelare och förtjänar då mjukvara (=cd-skivor) av hög kvalitet, dvs med bra ljud i samma klass som motsvarande vinylskiva. |
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 09:03:33
|
quote: Visserligen, men oerhört många audiofiler lyssnar bara på CD och inte vinyl.
Om (notera att jag skriver OM) nu skivbolagen väljer att gå över mer och mer till vinyl är det tråkigt för de som investerat i "dyra" cd-spelare och inte i tid insett vilken inriktning utvecklingen tagit.
|
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 10:29:01
|
Leif E:Var köpte du vinylen??,skulle vilja ha den på riktig skiva Mvh |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 10:36:43
|
quote: Om (notera att jag skriver OM) nu skivbolagen väljer att gå över mer och mer till vinyl är det tråkigt för de som investerat i "dyra" cd-spelare och inte i tid insett vilken inriktning utvecklingen tagit.
Sant, även om cd-skivan har dödförklarats otaliga gånger tidigare utan att det blivit så. Men det är troligt att skivbolagen satsar mer på ett mer "modernt" format än vinyl och CD som tex Blu-ray i framtiden. Dessutom verkar SACD vara på väg tillbaks, det släpps åtminstone fortfarande en hel del SACD-skivor för tillfället och fler är på väg. Vinyl kommer att finnas kvar men knappast växa nämnvärt. Det är ju inte användarvänligt precis IMO. |
|
Edited by - matte76 on 2008/07/02 10:38:35 |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 11:06:29
|
såg att den snart kommer in på vinylbutiken. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 12:16:23
|
matte76: Fast vinyl har ju vuxit lavinartat senaste fem åren - jag tycker i stort sett alla skivor pressas på vinyl numera. Fast det är klart, det kanske inte kommer "växa" direkt mycket, men jag tror absolut att det inte kommer minska. Dock är ju vinyl precis som SACD osv fortfarande entusiastformat, och jag tvivlar starkt på att något av dem, eller något annat "fysiskt" format kommer ta över från CD:n närmsta tio åren iaf. Det är ju det där med nerladdningar osv som ev kommer bli större, Trots att jag inte gillar det själv. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 12:18:06
|
Pratar vi nya format är det väl inte särskilt sannolikt att konkurrensen till CD inte kommer från fysiska format utan från musikfiler. Med det i åtanke tycker jag det är svårt att förstå hur man kan se CD som ett under av användarvänlighet jämfört med vinyl. Det känns som att det snarare handlar om att vi alla är barn av vår tid och att man tyr sig till det man är van vid. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 13:37:25
|
Jag köpte den på Ebay, det finn flera ute där för strax under $30. Det är en Dubbel 180G. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 13:52:26
|
quote: Pratar vi nya format är det väl inte särskilt sannolikt att konkurrensen till CD inte kommer från fysiska format utan från musikfiler. Med det i åtanke tycker jag det är svårt att förstå hur man kan se CD som ett under av användarvänlighet jämfört med vinyl
Ja nedladdning...usch. Jag föredrar vinyl alla dagar i veckan framför nedladdade filer utan någon känsla, men cd-skivan är för mig det ultimata formatet. Betydligt mer lätthanterligt på alla sätt än vinyl. Synd bara att skivbolagen inte kunde mastra skivorna bättre, det är ju fullt möjligt att få lika bra ljud på CD som på vinyl. |
|
|
|
Topic |
|