HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Naim för och slutsteg eller integrerat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

geten
Member

320 Posts

Posted - 2008/07/01 :  19:22:15  Show Profile Send geten a Private Message
Hej.

Är i valet och kvalet mellan Naim NAIT 5i eller Naim NAC122x +NAP150x

Högtalarna som ska användas är Audiovector S3 Signature.

Har lyssnat på Nait 5i och SuperNait, har tyvärr ingen möjlighet att provlyssna NAC122x och NAP150x innan köp.

Jag tycker Nait 5i fungerade kanonbra till Signaturerna, spöade Arcam A38 som jag näst intill hade bestämt mig för innan!

Men så lyssnade jag på SuperNaiten och den lät ju så klart bättre på allt, framför allt kontrollen på basen. Men bättre kontroll över huvudtaget på högre volym vilket jag tycker är viktigt då jag vill kunna spela ganska högt.
Dock spräcker SuperNaiten budgeten med 10K.
Så min fråga är om det är värt att gå på NAC122x och NAP150 istället för Nait 5i?
Jag har fått höra att det är större skillnad mellan Nait 5i och NAC122x+NAP150 än vad det är mellan NAC122x+NAP150 och SuperNaiten.

Specarna ska man ju inte gå efter men Nait 5i och NAC122x+NAP150 har ju ungefär samma specs. Jag är lite rädd för att det inte är den stora skillnaden mellan Nait 5i och NAC122x+NAP150 som jag vill! Är det värt ca 12000:- att gå på för och slutstegs kombon?

Någon som har erfarenhet av dessa prylar och kan ge mig lite tips och råd?

Tack på förhand! :)

Mvh // Johan

// Johan

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/07/01 :  19:52:48  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag skulle hellre titta på tex Naim nac 82 samt nap 180, det är den förra generationens Naim men ack så mycket bättre än 122+150, jag lyssnade på den kombon tillsammans med cd5an och mina dåvarande B&W Matrix 805 och det lät väldigt rätt,(musikalisk,högupplöst och med en väldigt sammanhållen klangbalans vilket jag inte tyckte 122+150 hade. Begagnat borde dessa två + en strömförsörjning till försteget(hicap?) kosta runt 20000kr rimligtvis.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/07/01 :  21:05:07  Show Profile Send forken a Private Message
Gillar du Naim och har pengarna så köp deras för/slutsteg. De integrerade förstärkarna är bra fast 5i är väl endast tänkt som en instegsport till det "riktiga" sortimentet och SuperNait känns som en stor kompromiss för de köpare som vägrar för/slutsteg system.
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2008/07/01 :  21:20:57  Show Profile Send palm a Private Message
Köp för och slutsteg då du kan uppgradera med tiden samt att de alltid låter bättre.
Har gämfört supernait med 202/200 och den senare är bättre på allt enligt mig.
Glöm ej bort de äldre som nämts innan 82an är svårslagen samt en äldre 250.
Lycka till
MVH Palm

Palm
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/07/01 :  21:34:32  Show Profile Send huzze a Private Message
Utan att veta allt för mycket om Naim, så är mitt tips; Är det bättre med det dyrare, satsa på det, du kommer säkert uppgradera högtalarna med tiden och då lönar det sig.
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2008/07/01 :  22:10:14  Show Profile Send geten a Private Message
Begagnat känns inte så aktuellt, det kommer bli nyköp.

Det lutar väl helt klart åt 122+150, men hade känt mig jäkligt besviken om det inte presterar bra mycket bättre än Nait 5i. Hade känt mig lite tryggare med NAP200 ist men budgeten säger nej! :(

// Johan
Go to Top of Page

Per80
Member

77 Posts

Posted - 2008/07/01 :  23:21:23  Show Profile Send Per80 a Private Message
Har du något att spela på innan köp? I så fall tycker jag du ska vänta tills du har råd med ett NAP200.
Köpa ett 150 och sedan sitta och tänka på hur det hade spelat med ett 200 är inte kul.

Inget känns så rätt som ett rejält överköp
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2008/07/01 :  23:50:17  Show Profile Send geten a Private Message
quote:
Har du något att spela på innan köp?

Nej jag har ju inte det, har sålt allt jag hade tidigare.

// Johan

Edited by - geten on 2008/07/01 23:50:45
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/07/02 :  02:05:06  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
Hehe, var nästan i samma situation i våras

Hade hemma både5i och NAC122/NAP150 och spelade med mina Audiovector Mi3 Signature SE.
Tyckte båda systemen lät otroligt bra och det sistnämnda bättre på alla sätt och vis och hade mer eller mindre bestämt mig för den kombon.

Men efter haft hört både på SuperNaiten och NAC202/NAP200 hade jag svårt att intala mig själv att den lilla kombon skulle "duga". Jag ville verkligen ha vad de stora syskonen erbjöd.

Visst lät NAC202/NAP200 bättre, men med en billigare prislapp, inbyggd DAC och hörluruttag gjorde tillslut att köpet föll på en SuperNait, trots att jag inte skulle lägga mer än ca 20K på en ny förstärkare.

Du har ju högtalare för 30000+, så chansen finns ju att du vill uppgradera dig i framtiden om du väljer den billigaste Naim'en. Bättre att slå till direkt på för och slutsteget.

Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2008/07/02 :  08:32:13  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag har själv en 112x/150x kombo med mina AV M3 Signature. Eftersom jag köpte Naim förstärkarna begagnat så jämförde jag inte lika mycket före som jag gjort om jag köpt dem nya, men vad jag hört på en Naim demo (några timmar med olika elektronikvarianter från Naim spelandes på Mi3 Signature) så är för/slutstegskombon bättre på röster, bättre bas och bättre kontroll än Naiten. Lägg till en flatcap2x och ljudet lyfts ytterligare. SuperNaiten har jag inte hört.
Angående NAP150x så har den ett gott rykte på Naims forum och det är sällan som man hör rekommendationer att uppgradera slutsteget före försteget från en 122/150 kombo. 150x har bra kräm tillsammans med mina M3 Sig och jag antar att S3 Sig har ungefär samma känslighet, så volymmässigt ska det nog klara sig.
Fråga gärna också på Naims forum, http://forums.naim-audio.com/eve

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system

Edited by - staffann on 2008/07/02 08:33:36
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2008/07/02 :  16:10:59  Show Profile Send geten a Private Message
Tack för alla svar! :)

Det blir nog 122+150 kombon.

Hmm... ska man eventuellt köpa till en flatcap2x i framtiden kanske man skulle satsa på 4 hyllplan i racket jag ska beställa. Hade ju bara tänkt ha 3.

// Johan
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/07/02 :  19:14:26  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
Kanske en bänk som du kan köpa till fler hyllplan efterhand kan vara lösningen. Typ Quadraspire Q4, Solid Tech Radius mfl.
Naimfraim hade ju klart inte varit fel, men kostar det så smakar det
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2008/07/02 :  20:14:19  Show Profile Send geten a Private Message
Har varit hos min handlare idag och kikat på bänkar. Blir nog en Atacama, så är det ju bara att köpa till hyllplan om det skulle behövas precis som du säger bluemindboy.

// Johan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000