Author |
Topic |
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/07/01 : 11:35:01
|
Det är ju klart att eq:n kan låta lite olika och det är just därför som proffsen väljer vissa märken och modeller. Jag har märkt att analoga inspelningar oftast låter bäst när det parametriska filtret är analogt. Ibland kan man också kombinera båda sorter för att få optimaltresultat. Resonatorer är ju bra om man vet precis vid vilken frekvens dom ska vara avstämda för. Det är ju det som är problemet att ta reda på sånt och att dom faktiskt tar en hel del plats. Det är också bökigt att möblera och flytta om i rummet och där kommer ju också WAF WAF in. |
Edited by - gcs on 2008/07/01 11:36:08 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/07/01 : 17:37:48
|
quote: -------------------------------------------------------------------------------- Jo, men samtidigt är ju de högtalare vi använder tänkta för användning just inomhus och konstruerade med detta i åtanke -------------------------------------------------------------------------------- quote: Men vems rum ?? Där finns oändliga variabler som en tillverkare inte kan ta hänsyn till. Har man X antal db förstärkning i basen så kvittar det vad man ställer in för högtalare.
Det är riktigt, men läser man här på forumet så kan man lätt tro att alla rum i princip är värdelösa att spela i så länge man inte har preparerat dom ordentligt med diverse akustik prylar eller använder equalizer, som jag nämde tidigare tror jag fortfarande att i många av fallen är det brister i framförallt högtalare som förorsakar färgningar som man sedan försöker tweaka bort med ovan nämda medel. Framförallt i basen tycker jag många konstruktioner är rena katastrofen trots att dom kostar en mindre förmögenhet, färgningar är bara förnamnet, men det vill nog inte många inse när det lagts åtskilligt med pengar på sina ögonstenar och som gärna lovsjungs i press och tester etc. De av mina system som jag ansett färgat ljudet minst har också haft det absolut minsta behovet av akustikreglering, förmodligen för att det låter rätt från början. Självklart finns det bristfälliga rum, inte tu tal om det, däremot tror jag de flesta rummen är bättre än vad många ägare tror, förutsatt att rummet är normalt möblerat för att få bukt med den utsträckta efterklang som alla oinredda kala rum dras med. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
kvistarn
Member
203 Posts |
Posted - 2008/07/01 : 18:08:32
|
hm tror ni att diffusering kan påverka mellanregistret positivt? tänker kanske ett par mindre hyllor för skivförvaring etc, på sidoväggarna strax framför högtalarna?
det enda på mina väggar nu är några tavel-absorbenter.. |
Edited by - kvistarn on 2008/07/01 18:09:55 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/07/01 : 18:17:35
|
Prova att vinkla in högtalarna så att en ponerad linje rakt ut från varje baffel korsar varandra just framför lyssningsposition, det brukar hjälpa vid väggreflektioner. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2008/07/01 18:18:47 |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2008/07/01 : 19:35:24
|
Har inbyggt automatiskt eq i mina Beolab 5, har lyssnat utan och med eq och basen är mycket stramare och mindre "sladdrig" med eq, tycker att ljudet i övrigt inte färgas, funkar bra. |
rolnor |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/07/01 : 23:04:20
|
Kvistarn, det är inte lätt att sondera bland alla råd och tips man kan få här, det är förståss i all välmening vi alla börjar diskutera olika lösningar.
Jag säger såhär (egen uppfattning) :
Jag vill gärna tro att rummet kan bidra med större avvikelser i frekvensgång än vad de flesta normala hifi högtalare har "inbyggt" (typ B&W stativare för 3000kr), jag och goldfinger har olika syn på detta och jag respekterar givetvis hans synsätt.
Jag tror inte att någon seriös tillverkare skulle våga släppa ut något för uppmätning i diverse tidningar och liknande utan att uppvisa ens en hyffsat linjär frekvensgång.
I dessa spec. och test läsandets tider så är detta en försäljningsviktig egenskap.
Samtidigt kan jag se det som orelevant (vart felen i frekvensgången kommer ifrån) för man kan påverka det, med detta menar jag att man har fel både i källan (högtalaren) och rummet, fixar man bara rummet så har man högtalarens bidrag kvar, en EQ kan ta hand om båda på en gång.
Beroende på hur petig man är kan man välja att låta högtalarens brister ligga i osotad spis och komma rejält långt med att fixa rummets akustik.
Det som en EQ däremot inte kan göra är att minska efterklangstider, detta kan endast akustikåtgärder för rummet få ordning på.
Med detta i bakhuvet så rekomenderar jag att gå EQ spåret, jag tror att man vinner på EQ om man ser till pengar (kostnad), smidighet (WAF) och anpassningsmöjligheter (vid party eller om man skulle bli tvungen att byta rum i framtiden tex.)
Det räcker inte att bara bota symptomen om man vill komma hela vägen fram, men fundera på vad som krävs och vad det kostar, allt vi gör är kompromisser, och nära nog allt som tillverkas också, vad är dina behov och krav och hur starka är länkarna kedjan idag, skjut inte över målet.
För att uppleva en skillnad till det bättre behövs inte mätningar, men för att förstå och kunna uppskatta behovet och hur effektiv åtgärden är krävs det dock.
Det enklaste, smidigaste, snabbaste och med största sannolikhet biligaste är nog EQ. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2008/07/01 23:06:51 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2008/07/01 : 23:08:18
|
"Nackdelen" med EQ är ju om man har en "dipp". Att förstärka "dippen" kan ställa orimliga krav på förstärkaren etc. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 08:12:16
|
Man bör absolut undvika höjningar. Men detta är ingen nackdel just för eq'n, man bör helt enkelt låta bli och då är skillnaden på att inte ha eq ingen alls i det registret. Däremot kan man sänka övriga nivåer ner till dippen för att lösa det. Alla fall är unika, och därför reagerar jag på att "folk" vet hur dåliga eq:ar är. För rumsjusteringar är det bara dom bästa som är intressanta och då måste fortfarande justeras in rätt med hjälp av mätningar.
mvh/Harry
|
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 08:21:34
|
Goldfinger; vi har ganska olika erfarenheter. Det är just i basen som dom stora problem med rum finns och som är svåra att behandla på något enkelt sätt. Absorbenter för basar är stora och kan vara svåra/omöjliga att placera. Så jag undrar hur du vet att färgning kommer ifrån en högtalare och inte kombinationen rumsplacering/rumsakustiken /högtalare? Att splittra upp reflexer högre upp i registeren kan göras på många sätt, bland annat med möblering eller med diffusorer och absorbenter. Att endast genom lyssning höra vad som är fel är inte lätt, man bör ha någon mätmöjlighet också för att kunna verifiera att det är så. Att höra att det är fel är en annan sak.
mvh/Harry |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 08:58:31
|
Jag är inne på samma tankar som du Harry men Goldfinger har en poäng. Resonanser kommer man aldrig ifrån o har en talare en förhöjning runt den regionen då blir det goja, i det rummet |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 10:33:31
|
Jo, fast högtalare har väldigt jämn frekvengång av sig själva normalt jämfört med rumsresonanser i synnerhet. Högtalare mäter och låter ojämna pga rumspåverkan. Däremot dist och annat elände följer ju med i konstruktionen. Goldfinger menar lite tvärtom som jag läser det.
mvh/Harry |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
Edited by - Harry_up on 2008/07/02 10:35:20 |
|
|
kvistarn
Member
203 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 16:20:58
|
nu tror jag inte jag har någon jättedipp nånstans, har 2 st subbar som fyller upp en stor dipp i basen, (utan subbarna är det _väldigt_ basfattigt) dock blir det ju lite pucklar i basen istället då, men det kan jag leva med, det jobbiga är puckeln i nedre mellanreg, spelar man lite högre påminner ljudet om det i någon 25år gammal bil... tror nog jag inhandlar en eq, i allra sämsta fall kan jag ändå använda den till mina subbar. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 17:47:34
|
quote: jag undrar hur du vet att färgning kommer ifrån en högtalare och inte kombinationen rumsplacering/rumsakustiken /högtalare?
Har man lyssnat på en speciell högtalare i ett antal rum och upplever en färgning som förvisso kan vara större och mindre beroende på rum men dock vid samma frekvens och sedan lyssnar på en annan högtalare med likvärdigt frekvensomfång i samma rum där man inte upplever samma färgning, då måste det väl i sanningens namn föreligga vissa olikheter i frekvensgången högtalarna i mellan. quote: Högtalare mäter och låter ojämna pga rumspåverkan
Olikheter i delningsfilter, element, lådkonstruktion etc gör att högtalare mäter och låter olika även utan rumspåverkan. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2008/07/02 22:07:50 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 18:03:25
|
OK kvistarn, några funderingar på vilket fabrikat och modell ?
Här är ett par tips i den lägre prisklassen:
- Behringer PRO FBQ1502 - Samson S-curve 215 - Phonic GEQ 1500
Det finns mkt att välja på och det kan bli i princip hur dyrt som helst, hur mkt ungefär kan du tänka dig att lägga ut för en EQ ? |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2008/07/02 18:07:08 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 18:51:13
|
Jag rekommenderar ett grafisktfilter med större reglar som blir lättare att justera. Min kompis som jag tidigare nämnde köpte ett filter från Behringer DEQ1024. Det finns också en modell som har stora reglar för varje kanal, FBQ6200 och som har en utgång för subwoofer. Vad tror du Martinsson om de här två. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 23:57:39
|
Goldfinger om du hade citerat den första meningen jag skrev så hade det nog framstått aningens bättre att jag är medveten om detta. Jag skulle våga påstå att om du hör en färgning vid en viss frekvens så är det ett problem som är svårt att minnas, men om det är ett frekvensområde så är det lättare. Misstänker att du menar det.
mvh/Harry |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/07/03 : 08:18:14
|
quote: Vad tror du Martinsson om de här två.
Behringer DEQ1024
Schysst med ställbar fader range bortom de vanliga 6/12dB, likaså att den kan generera brus och att den kan jobba i den digitala domänen, men den har samtidigt en massa funktioner som jag tror är mindre intressanta för hemma bruk, mer om det nedan.
Behringer FBQ6200
Denna är lite närmare behovet skulle jag tro, lite mer "bara eq" även om den har en del funktioner som kanske inte är så intressanta i hemmet, limmitern går ju att bypassa, liksom sub och pinknoise funktionerna, och då är vi nere på rätt nivå tror jag, detta alternativet känns nog bättre (i magen) än 1024'an
Inga dåliga alternativ, men precis som mitt egna förslag ovan (FBQ1502) så känner jag att trenden (tyvärr?) går åt att packa in mer funktioner i en apparat än vad den i sin renaste form har.
Hade jag suttit som tekniker, antingen live eller i studio hade jag velat ha en ren eq, vill man sedan ha feedback och dynamik hantering så finns det bra renodlade sådana från dbx och sabine eller liknande.
Men för all del, detta är ju en smidig lösning för trubaduren eller det lilla bandet, och det är väl så det är tänkt också, sedan så spar det ju utrymme i racket.
Jag tror vi skall leta mer efter en "ren" EQ, men det är inte lätt att hitta tyvärr.
Behringer FBQ6200 känns ju rätt sund, frågan är hur den "låter", jag har tyvärr inte någon erfarenhet av denna burk men den skall helt klart vara med på bordet.
Lite beroende på hur mkt man är villig att lägga ut så finns det ju alternativ hos DBX, rane, BSS, Yamaha etc...
Här är några förslag som ligger lite högre i pris, jag har lagt till (kommentarer) där jag känner att det kan vara på sin plats.
BSS FCS 966 OPAL BSS FCS 960 (en grym klassiker) DBX 231 (en schysst standard EQ, mkt vanlig) DBX 1231 YAMAHA Q2031B KLARK TEKNIK DN360 (en mkt fin eq, kvalitet kostar) KLARK TEKNIK SQUARE ONE GRAPHIC RANE DEQ 60L (bra installations eq) TC ELECTRONIC EQ STATION-4 (fin men dyr 4 kanalare)
Av dessa tror jag personligen att DBX231 kan vara mest intressant, det är lite mer av en "ren EQ", det är ett fabrikat som bevisat sig pålitligt och bra, priset är helt ok för att inte säga "behringer billigt" för en DBX burk.
DBX 1231 är också en prisvärd eq, något dyrare men...
Vad tror du om DBX 231 GCS, några personliga erfarenheter ? |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2008/07/03 08:22:17 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/07/03 : 12:22:06
|
quote: Vad tror du om DBX 231 GCS, några personliga erfarenheter ?
Jag har ingen personlig erfarenhet av just denna mer än att jag tidigare har varit inne och sniffat på den och andra. Men jag brukar annars gilla dBx produkter och jag har provat och använt många andra av deras produkter sedan början av 70-talet. När jag läser på nätet om dBx 231 så tycker jag att den har alldeles för dåligt S/N -90dB och vördet kommer sjunka när man höjer, speciellt i diskanten. Ett par andra av dBx grafiska eq som jag har varit intresserad av och är fortfarande intresserad. Dom heter 2031 och 2231 och dom har bättre S/N och dessutom en form av fullbands brusreduktion och som jag tycker verkar vara intressant. Man kan få upp till 20dB reduktion av bruset men det kan ju då tillkomma olägenheter av det. Men säg istället 10-15dB. Priserna vet jag inget om. Den här Behringer´n DEQ1024 är faktiskt inte så dum och det inbyggda bruset använde jag till att ställa in lyssningen. Men det är klart att jag hade också en Klark Teknik RTA/mikrofon som hjälp. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/07/03 : 16:55:13
|
quote: Jag skulle våga påstå att om du hör en färgning vid en viss frekvens så är det ett problem som är svårt att minnas, men om det är ett frekvensområde så är det lättare. Misstänker att du menar det.
Det stämmer, du har förstått mig helt rätt Harry up! |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/07/03 : 17:23:41
|
quote: hm tror ni att diffusering kan påverka mellanregistret positivt? tänker kanske ett par mindre hyllor för skivförvaring etc, på sidoväggarna strax framför högtalarna? det enda på mina väggar nu är några tavel-absorbenter..
Syftet med diffusion är att bibehålla ljudet rummet, ta bort den direkta och hårda förstareflexen, se till att rumsklangen når hörseln "sent" och väldigt homogent över audiobandet.
För att uppfylla detta krävs några egenskaper, bland annat att diffusionskoeficienten jämn och att det verksamma området är stort (vad som kallas för bredbandigt).
Din nämnda bokhylla är nog bättre än inget alls, men nackdelen är att den med stor säkerhet inte har hög diffusionskoefficient, heller inte är den speciellt bredbandig eller jämn.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Karnaa
Member
614 Posts |
Posted - 2008/07/03 : 21:30:24
|
Har precis beställt en eq till musikbutiken jag jobbar i. Helt passiv... http://thermionicculture.com/products/pullet.htm
|
Nybliven husägare :O)
Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m. http://www.minhembio.com/Karnaa http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/07/03 : 23:45:33
|
Pullet är en eq som liknar eller är möjligen samma som en gammal klassiker från 50-talet med namnet Pultec. Jag tror kanske inte heller att Pullet är lämplig till att eq:a en lyssning utan mera som eq vid musikinspelning. |
|
|
kvistarn
Member
203 Posts |
Posted - 2008/07/03 : 23:48:25
|
har köpt mig en begagnad behringer deq1024 idag, har ni några tips på hur jag justerar in den? har bara hunnit testa lite som hastigast än.... |
|
|
Karnaa
Member
614 Posts |
Posted - 2008/07/03 : 23:50:55
|
kul att se någon som kan lite historia... Om man har en jäkla tur med de frekvenser den jobbar med så funkar den,annars skulle jag nog valt en Krk Ergo när den kommer.. |
Nybliven husägare :O)
Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m. http://www.minhembio.com/Karnaa http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa |
Edited by - Karnaa on 2008/07/03 23:53:03 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/07/04 : 08:47:18
|
quote: har köpt mig en begagnad behringer deq1024 idag, har ni några tips på hur jag justerar in den? har bara hunnit testa lite som hastigast än....
Jag rekomenderar att :
sätt fader range till standard +-12dB feedback destroyer - off feedback indicator - off pink noise - gissa (off) clock - valfritt, ej dig in. config - analog Gate - off limmiter - vrid till maxvärdet (off) low cut - off high cut - vrid till maxvärdet (off) Gain - 0db (rakt upp klockan 12) men* Stereo image - Wide (dvs full kanal separering).
* om du boostar lägre frekvenser (säg under 100Hz) med tex 12dB så kan du sänka gain med mostsvarande för att vara säker på att du kan gå lika högt med volymratten utan att skada högtalare eller elektroniken.
Detta är inte helt korrekt, men vill du vara säker så kan du göra såhär.
Börja gärna att göra små förändringar, bypasa och lyssna om det blev bättre, det kan vara bra att ha någon på plats framme vid eq'n medans du sitter i lyssningsposition och känner av ändringarna, ett vanligt fel är att man rattar för mkt.
Tänk även på att kanske höjja de två reglarna vid sidan om den frekvens du skär en aning, detta tror jag true curve funktionen visar på annars.
Detta är mina rekomendationer, gcs verkar ha bättre koll så han får väldigt gärna rätta mig om jag har klivit fel i mina rensonemang här.
lycka till. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Topic |
|