Author |
Topic |
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 08:04:30
|
Sen det började bli hett med musikuppspelning via nätverk har både jag och andra väl väntat på att någon skulle börja med "hifi-nätverkskablar". Well, here you go...
http://www.usa.denon.com/ProductDetails/3429.asp
Så, vad tror ni? Knas eller välkommen nyhet? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 10:35:34
|
Hehe , det vore kanske nått :) |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 11:27:04
|
Snygga |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 11:50:35
|
Läste just nyheten på en annan sida. Jag är inte förvånad. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
Stefanolo
fd. Stogi
396 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 15:07:56
|
ÄNTLIGEN!! Behovet är enormt! Fattar inte hur ettorna och nollorna kom fram till Squeezeboxen innan
/stefan |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 15:44:12
|
Bra kablar har en stor påverkan på ljudet, även där man svårligen kan tänka sig att det kan ha någon som helst betydelse.
Men här drar jag fan i mig gränsen! |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
KarlXII
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 16:02:10
|
Egentligen är det ju ingen skillnad från en toslink- eller en koaxkabel. Alla tre är bärare av digital information - en ström av ettor och nollor.
Min personliga uppfattning är att man nästan kan använda vilket skräp som helst på den digitala sidan utan prestandaförluster. Det är så korta kabellängder det handlar om. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 16:10:50
|
Undrar vad den hade kostat på Clas Olsson...?
Än är den sista idioten inte född som det brukar heta...
Jag upplevde iaf skillnad när jag bytte från skräpusel Onoff coax till en Supra Trico. Inga jättepengar, men dock skillnad. Om jag skulle märka skillnad av att byta upp mig till en dyrare kabel vet jag inte.
När det gäller optisk överföring handlar det väl i mångt och mycket om hur bra kontaktdonen är (kanske även gäller andra kablar förresten). Tycker de flesta optiska kablar är mer eller mindre glappa redan från dag ett... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 16:52:40
|
Är inte det där en nätverkskabel? Körs det enbart TCP/IP över den så spelar nog färgen mer roll än kabeln. TCP/IP är ett rent Data-protokoll och följdaktligen spelar det ingen roll vilken typ av data som åker över den. Det kan vara Musik, bilder, beräkningsprogram, ... eller vad som helst utan att kabeln i sig har inverkan.
quote: Egentligen är det ju ingen skillnad från en toslink- eller en koaxkabel.
Jo det är det. TCP/IP är ett dataprotokoll där ingen del av signalen är ens i närheten besläktat med informationen som förs över den. Karl, läs på om jitter så skall du se att en helt ny värld öppnar sig för dig.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 17:27:48
|
Jag tycker raljerandet om den här audiofila nätvärkskabeln är förvånande. Här på forumet, alltså. När diverse ifrågasättande röster hörs om andra exklusiva produkter, som exempelvis strömkablar, kontakter och säkringar för både fem och sexsiffriga belopp, bemöts dessa med att det visst gör skillnad och att upplevelsen är individuell. Jag är helt övertygad om att det inom en snar framtid, även här på forumet, kommer att disskuteras vilken nätverkskabel som låter bäst.
Min kommentar, även om denna produkt, får således bli som vanligt. Vill man lägga 5 lakan på denna nätverkskabel, så gör man det. Troligtvis kommer man även att märka en viss förbättring på dynamiken eller något annat. Det kanske till och med blir den bästa investeringen man gjort. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 17:51:00
|
Jag kör skärmad nätverkskabel till min SB, för ljudet skull. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
kurt
Member
219 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 19:48:09
|
"Min kommentar, även om denna produkt, får således bli som vanligt. Vill man lägga 5 lakan på denna nätverkskabel, så gör man det. Troligtvis kommer man även att märka en viss förbättring på dynamiken eller något annat. Det kanske till och med blir den bästa investeringen man gjort."
Min gode miamber: Kan du berätta vad det är som får dig att tro att dynamiken skulle förbättras? Är det några fysikaliska lagar du kan väldigt bra? eller: En mycket stark tro på Denon som seriös leverantör? eller något annat?
Kurt |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 21:00:14
|
Det beror naturligtvis på hur informationen över kabeln behandlas. Men nätverkspelare har alltid en buffert i sig och då flyttas bara informationen från ett ställe till ett annat och det har igen direkt inflytande på uppspelningen. Jitter är inget problem i det här fallet. Därför tror jag inte man vinner något på en finkabel. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 21:25:44
|
quote: Min gode miamber: Kan du berätta vad det är som får dig att tro att dynamiken skulle förbättras?
Jag har möjligtvis en övertro på placeboeffekt. Man ska inte bortse från att något vackert kan upplevas låta bättre. Eller, kabeln kanske faktiskt påverkar ljudet på ett subilt sätt, som vissa guldöron kan höra. Det jag menade med att dynamiken skulle förbättras var bara ett exempel på vad som kanske skulle kunna upplevas. Jag har inga belägg alls för detta. Men har man köpt kabeln upplever man sannolikt att den gör en förbättring på något sätt, bla för att man undermedvetet vill att den ska ha den effekten. Det har sagts förut, men tål att upprepas, låna hem och testa. Döm inte ut produkter utan att själv prova. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
kebarb
Member
240 Posts |
Posted - 2008/06/17 : 13:18:29
|
Jag hör sällan någon skillnad på kablar själv men jag är öppen för att en kabel kan ha inverkan på apparaterna som inte alls hadlar om att påverka den av kabeln burna signalen.
Säg att du drar en lång kabel som skall användas för att flytta digital information, givetvis påverkas inte ettor och nollor nämnvärt av de små störningarna, dessutom finns det felkorrigerings protokoll som fixar detta.
Men om det finns andra störningar, på andra frekvensområden, som genereras av någon av apparaterna i kedjan och sedan fortplantar sig genom kabeln. Då kanske det är intressant att ha kablar som kan tänkas motverka detta på olika sätt. Även som signalen i sig inte är påverkad så kanske andra komponenter i signalbehandlingskedjan kommer att påverkas.
Kablarna kanske får ta emot störningar från andra enheter som bara är placerade nära kabeln, och att dessa störningar sedan tar sig vidare in i en annan apparat den vägen.
En störning som befinner sig utanför "störområdet/frekvensområdet" (det var en ny term) för den huvudsakliga signalen i sig kanske ändå förmår att störa andra komponenter i den maskin man ansluter till eller kopplar mellan. Digitala apparater brukar sicka en hel del skräp mellan varandra, både genom nätkablar och signalkablar.
Det är strikt teoriserande från min sida, själv skulle jag inte höra någon skillnad alls.
Jag tror som de flesta här att en svindyr TP kabel med nätstrumpa och fina kontakter fortfarande är just bara en TP kabel.
//K |
Edited by - kebarb on 2008/06/17 13:25:50 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/06/17 : 14:42:52
|
Go'a inlägg om ett snyggt fodral!
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/06/17 : 22:52:15
|
linnar -> Utan att veta exakt vad de har gjort under skalet är jag beredd att hålla med...
Känns som en vanlig TP-kabel med snyggt fodral, precis som du säger.
"Denon's 1.5 meter (59 in.) ultra premium Denon Link cable was designed for the audio enthusiast. Made from high purity copper wire and high performance connection parts, the AK-DL1 will bring out all the nuances in digital audio reproduction from any of our Denon DVD players with the Denon Link feature. Attention to detail when building this cable was used by employing high quality insulation, tin-bearing alloy shielding and woven jacketing to reduce vibration and to add durability. Additionally, signal directional markings are provided for optimum signal transfer. Rounded plug levers help prevent breakage."
Man undrar vad man brukar göra TP-kabel av?
|
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2008/06/17 : 23:18:03
|
Hmm... vänta lite... Är det någon som lyssnat på denna kabel innan ni uttalar er? |
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/06/17 : 23:43:09
|
Rent tekniska antaganden säger att antingen gör det ingen skillnad eller så har Denon kokat ihop ett dåligt överföringsprotokoll.
Det här torde vara jämförbart med att börja byta ut hårddiskkablarna i datorn vid hårddiskavspelning för att få bättre ljud. Just det har jag faktiskt inte hört eller sett exempel på än. Bäst att löda om moderkortet också förresten, kan ju vara dåligt tenn, men frågan är hur vi löser processorbiten och minneskretsarna. Åtminstone jag klarar nog inte att gå lös med en lödkolv på dem... Ni kanske förstår vart jag vill komma.
Man kan lyssna och titta på saker över internet som är tusentals mil bort (förutsatt att tillräcklig bandbredd är allokerad) och som färdats genom oändlig mängder kablar, routrar, switchar, omvandlats mellan optiskt och elektrisk överföring osv osv. Om signalen skulle försämras hörbart i en nätverkskabel på 1,5 meter så har man verkligen inte utnyttjat de möjligheter tekniken ger.
Som sagt, i mina ögon finns två varianter: Dåligt protokoll eller också är det premiumkänsla man betalar för.
För övrigt så är vanlig CAT5/CAT5e/CAT6 specad för upp till 100 meter... Man ska ju aldrig säga aldrig men det här är helt klart ett fall där det inte är frågan om, förutsatt rimligt överföringsprotokoll som sagt. Kabeltypen är ju ingen garanti för innehållet. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
mats31
Member
319 Posts |
Posted - 2008/06/17 : 23:45:52
|
Som ohejdad skeptiker till finkablar skrev jag på skoj för något år sedan att det blir skönt att kabeldebatterna försvinner när musiken överförs med trådlösa LAN (802.11), men det givet denna tråd skulle det inte förvåna mig om sprayburken som tar bort oregelbundenheter, elektronspinn och kvantjitter i vardagdagsrumsluften i 2.4 GHZ-bandet och som tillför svärta och tredimensionalitet i ljudbilden på din Squeezebox finns här om 1-2 år.
Transparent AirCleaner Ultra (500 ml) Nej, jag har inte provlyssnat ännu.
/M |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/06/18 : 01:59:27
|
ztenlund & mats31:
Exakt!!
(med tillägget: "Tycker jag") |
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2008/06/18 : 10:57:11
|
Mats31, jag tror du är något på spåren :-)
Det kanske är bättre med en viss fuktighet i luften eller ett undertryck i lägenheten eller.....
Är high tech verkligen trivsel? |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/06/18 : 14:32:34
|
Alla som vet något om TCP-IP protokollet vet att varje paket som skickas, alltså varje etta eller nolla, måste kvitteras av mottagaren. Gör det inte det, skickar mottagaren om paketet. Det är alltså ett helt "förlustfritt" protokoll. Jag har länge undrat varför inte all digital överföring i hemmamiljö inte använder liknande protokoll. Skillnaden på kabel och kabel kan bli att det går snabbare med en kabel än en annan, om det är många paket som "kommer bort" på vägen och inte kvitteras och således måste skickas om, sänks naturligtvis hastigheten. Men när det är så korta längder som det är i hemmamiljö borde kabelns kvalitet inte spela någon som helst roll, så länge den är skärmad.
Ursäkta om detta redan har nämnts, orkade inte läsa hela tråden, men kände att ett klargörande var på plats. |
|
|
Topic |
|