HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det var väl bara en tidsfråga - audiofil-TP-kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/06/18 :  16:39:08  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Håller helt med svanbo. Märkligt att Denon saluför denna kabel på detta sätt.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/06/18 :  19:31:47  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Man kan lyssna och titta på saker över internet som är tusentals mil bort (förutsatt att tillräcklig bandbredd är allokerad) och som färdats genom oändlig mängder kablar, routrar, switchar, omvandlats mellan optiskt och elektrisk överföring osv osv. Om signalen skulle försämras hörbart i en nätverkskabel på 1,5 meter så har man verkligen inte utnyttjat de möjligheter tekniken ger.

Ztenlund, det är ett fullt logiskt och förnuftigt resonemang. Jag drar paraleller med strömsladden på 2 meter, som då enligt många kan ge en förbättring vid byte. Hur långt och i vilka miljöer har inte strömmen gått innan den når fram till lyssningsrummet? Det fnystes ordentligt i början, när audiofila strömkablar börade saluföras. Nu är det inte lika entydigt. Det finns skeptiker och troende.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/06/18 :  19:46:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Du missar en viktig skillnad, "feltoleransen" hos en strömförbrukare är ganska stor.
För datatrafik är feltoleransen i princip noll, skulle du exempelvis ladda ned ett program och det blir fel på en enda bit så kommer det troligen inte att fungera.
Blir det fel måste paketet sändas om så är det bara, och som nämnts så spelar det ingen roll så länge felen inte blir väldigt många för då räcker inte bandbredden. Att det skulle hända i en kabel på 1,5 meter avsedd för överföring av digitalt ljud där kabeltypen klarar åtminstone 1 GBit/s över avstånd på upp till 100 meter känns inte troligt.

Som jag sagt tidigare, med reservation för att Denon faktiskt val något mindre smart protokoll för överföringen.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/06/18 :  23:16:13  Show Profile Send Ayn a Private Message
Diskussionen ikring detta på andra håll har handlat främst om vad kablarna skickar med utöver de spänningar som innebär ett respektive noll. På sätt och vis liknar det diskussionen med strömkablar där det inte bara handlar om ström utan om hur 'ren' strömmen är. Frågan är då om det är sannolikt (eller för den delen möjligt) att D/A-omvandlare kan vara konstruerade på ett sånt sätt att eventuellt skräp i insignalen följer med till utsignalen.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2008/06/18 :  23:51:58  Show Profile Send kebarb a Private Message
Ayn, det var lite på ditt spår jag försökte föra resonemanget.

Liknelse: En bra skärmad strömkabel kan inte nämnvärt förändra/filtrera strömmen som kommer in, men den kan hindra att störningar från de starka strömmarna sprider sig vidare till andra närliggande komponenter och kablar.

Precis på samma sätt borde en bra skärmad signalkabel kunna hindra att oönskade störningar fortplantar sig mellan olika apparater och kablar, även om signalen i sig inte påverkas så kanske det kommer med andra signaler/resonanser som stör andra komponenter i den mottagande apparaten.

Hypotes: Alla datapaket tas emot och verifieras i den mottagande enheten, men sedan finns det en störning inom ett frekvensområde som kanske ex. DACen jobbar med, störningen har alltså inte påverkat signalen men ändå fortplantat sig genom kabeln och hindrar sedan DACen från att arbeta optimalt.

För överföring av datatafik av detta slag vore det idealiskt med en kabel som endast kan överföra signaler i det berörda frekvensområdet. Dvs ett bandpassfilter som endast släpper genom signaler i det frekvensspann som motsvarar hastigheten för kommunikationsprotokollet. Dataströmmen håller sig nämligen på en konstant frekvens, oavsett vilken trafik som skickas med.

En fiberkoppling skulle kunna vara ett bättre allternativ eftersom den inte resonerar elektromagnetiska störningar i det frekvensområde som är skadligt. Hurpass den leder mekaniska störningar vet jag dock inte ;-) Kanske trådlöst är det bästa?

Är det någon som är med på resonemanget?

Jag är givetvis öppen för att jag är helt ute och cyklar.

//K
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/06/19 :  00:44:29  Show Profile Send FBK a Private Message
Nu är har jag noll koll på sådana här kablar, men jag behöver just en Denon Link kabel och Klubben rekomenderar att jag köper en CAT5 (twisted pair)kabel i någon datorbutik om jag inte vill vänta i 1½ månad, då den måste beställas ifrån Japan.
Har någon tips på någon billig som är liknande den som följer med Denons Dvd-spelare

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2008/06/19 00:46:39
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/07/08 :  20:17:57  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Tänkte väcka den här gamla tråden till liv igen med lite recensioner om kabeln, kul läsning

http://www.amazon.com/review/product/B000I1X6PM/?_encoding=UTF8&coliid=&showViewpoints=1&colid=&sortBy=bySubmissionDateDescending&tag=enduser-20

Ett lite humoristiskt citat från en av recensionerna:
quote:
A caution to people buying these: if you do not follow the "directional markings" on the cables, your music will play backwards. Please check that before mentioning it in your reviews.

A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2008/07/08 20:19:58
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/08 :  21:18:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
med lite recensioner om kabeln
Hehehe, nej några recensioner finns det väl knappast där? "Åsiktsmaffian" har verkligen tagit tag i den sidan. Sarkasmerna flödar helt ohejdat. Det är ganska underhållande läsning.

Men, det verkar inte ha det minsta med kabeln att göra. Det verkar vara få, om än någon, av skribenterna som har erfarenhet av den. De verkar vara mer intresserade av snärtiga/roliga/fräcka formuleringar än HiFi.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/07/08 :  21:30:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag skickade en fråga till Denons support avdelning i staterna, men har tyvärr inte fått något svar ang protokollet.
Vet inte om Klubbens svar till FBK säger nåt, mer än att det är samma stiftuppsättningen är den samma.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/07/09 :  02:02:02  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag har i alla fall köpt en vanlig skärmad CAT5(twisted pair) i min lokala dator butik för 39kr.
Zalve!
Fick text ifrån klubben på Amerikanska där Denon i USA rekomenderade vanlig CAT5 (twisted pair)som finns i datorbutiker.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/07/09 :  07:09:18  Show Profile Send Vox a Private Message
Tänk om, notera att jag skriver OM, det är ljudskillnad mellan datakabel och datakabel och ni inte ens har (vågat) testa. Och detta missar ni för att ni har förutfattade meningar och utgår från att en massa teorier stämmer med verkligheten.

Kom igen nu, det är är hifi och en del av hifi går ut på att (våga) testa sådant som inte borde skapa förbättringar.

Släpp era invanda tankemönster och gör något annorlunda. Testa en kabel eller två som absolut inte borde ge bättre ljud. Vem vet, kanske låter det bättre eller så inte.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/07/09 :  07:59:24  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
att ha mycket bestämda åsikter utan att ha testat
är inte särskilt trovärdigt.
Jag instämmer med Vox. Våga testa i alla fall.
Sen kan vi "veta bäst" för att vi faktiskt vet.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/07/09 :  08:46:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det bästa är väl att veta vilken överföringsteknik som används, så vi vet om det kan finnas nån skilland.
Där verkar Denon inte ge några svar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2008/07/09 :  10:23:48  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
quote:
Alla som vet något om TCP-IP protokollet vet att varje paket som skickas, alltså varje etta eller nolla, måste kvitteras av mottagaren. Gör det inte det, skickar mottagaren om paketet. Det är alltså ett helt "förlustfritt" protokoll. Jag har länge undrat varför inte all digital överföring i hemmamiljö inte använder liknande protokoll. Skillnaden på kabel och kabel kan bli att det går snabbare med en kabel än en annan, om det är många paket som "kommer bort" på vägen och inte kvitteras och således måste skickas om, sänks naturligtvis hastigheten. Men när det är så korta längder som det är i hemmamiljö borde kabelns kvalitet inte spela någon som helst roll, så länge den är skärmad.

Ursäkta om detta redan har nämnts, orkade inte läsa hela tråden, men kände att ett klargörande var på plats.

Det er inte IP protokollet som er förlustfritt, det bara hanterar adresser och defragmentering. TCP protokollet därimot hanterar flödeskontrollen, dvs ber om omsändning om det fattas något paket i dataöverföringen. Men när man streamar musik eller video så används för det mesta UDP protokollet som inte hanterar det med omsändningar.
Men teoretiskt på de korta avstånden mellan apparaterna som det här er snakk om, så borde det inte vara några tappade paket, om det inte är nogot fel på kabeln eller utrustningen.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2008/07/09 :  12:52:00  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Vox skrev:

"Tänk om, notera att jag skriver OM, det är ljudskillnad mellan datakabel och datakabel och ni inte ens har (vågat) testa. Och detta missar ni för att ni har förutfattade meningar och utgår från att en massa teorier stämmer med verkligheten."

Klokt skrivet, oavsett om hur hypotetiskt eller realistiskt menat. Men en fråga pockar på: Ok, jag testar, blint förstås, och konstaterar att det finns ljudskillnad. Och sedan? Hur vet jag vilken av de två kablar överför ljudet (eg 1-or och 0-or) mest korrekt? För om det finns en skillnad så MÅSTE minst en av dessa påverka signalen. Det är klart, jag kan gå den lätta vägen och betrakta det som en självklarhet att en kabel för 5000 måste vara bättre än en för 39.90. Men se, det gör jag inte. Nu är det ett läge för standard replik: "Lita på dina öron Dimitri"...

Fast om jag verkligen skulle vilja jämföra båda dessa kablar så skulle jag hellre göra en överföring av en referensfil, varför inte en musikfil, och jämföra resultatet på bitnivå, och nano-mikrosekundnivå. För det är faktiskt kablarnas egentliga uppgift. Att korrekt överföra bitar. Att undersöka ljudet vore att studera vad man kallar surrogatvariabeln.

P.S. Hoppas jag inte meriterar mig till den framtänkta kategorin "åsiktsmaffian" eller beskylls för att komma med snärtiga/roliga/fräcka formuleringar i stället för argument.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/07/09 :  15:14:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Hoppas jag inte meriterar mig till den framtänkta kategorin "åsiktsmaffian" eller beskylls för att komma med snärtiga/roliga/fräcka formuleringar i stället för argument.
Välkommen tillbaks Dimitri! Vilken av "recensionerna" på Amazon har du skrivit?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2008/07/09 :  17:10:40  Show Profile Send om.s a Private Message
quote:
att ha mycket bestämda åsikter utan att ha testat
är inte särskilt trovärdigt.
Jag instämmer med Vox. Våga testa i alla fall.
Sen kan vi "veta bäst" för att vi faktiskt vet.

Som en forum bekant sa det ett annat sted, "tro, kan man gjöra andre steder, (det finnes dedikerte steder for slikt) en HiFi kompis testar själv".

Mange synes kanskje hi fi verden er litt skremmende når den ikke kan plasseres i formler og bestemte meninger.
Holder med, pröv selv, så kanskje det dukker opp en overraskelse .
Sist jeg selv testet nye kabler fikk jeg meg en hyggelig overraskelse, det var bedre, helt enkelt, og det var en billigere kabel, så her er det bytter på gang ....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2008/07/09 17:26:50
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/07/09 :  17:21:36  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Det er inte IP protokollet som er förlustfritt, det bara hanterar adresser och defragmentering. TCP protokollet därimot hanterar flödeskontrollen, dvs ber om omsändning om det fattas något paket i dataöverföringen. Men när man streamar musik eller video så används för det mesta UDP protokollet som inte hanterar det med omsändningar.

Korrekt om IP. Och ja, UDP används flitigt i streaming-applikationer såsom internet-telefoni, men åtminstone vad gäller Squeezebox och Linns nätverksspelare är det TCP som gäller just för de anledningar du nämner.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000