HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Måla om huset - Råd/Tips - Färgpriser
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/06/26 :  09:04:13  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tjena,

Så har man börjat förarbetet inför årets ommålningsomgång på huset utvändigt!! Jag/vi tänkte måla själva och med en viss förståelse för jobbets storlek siktar vi på att måla om 1-2 sidor i år och sen fortsätta nästa år. Kommer att se lite skojjigt ut med två färger på huset då vi skall byta färg men men. Man får la leva med det!!

Men förarbetet hursomhelst! Tvätta fasaden ren från alger/mossa/mögel och annat skit (använder suveränna Yes diskmedel), skrapa bort lös färg, borsta bort spindelnät, gamla löv etc etc.

Men en fråga angående träet!! Visst, några brädor är odentligt röta på läskiga, självklart skall dom ju bytas. Men hur gör jag med dom panel/brädbitarna som kanske endast har en ren torrspricka i själva ändträet?? Kan jag behålla dom om jag grundoljar/impregnerar ändträet ordentligt innan ommålning eller måste dom ochså bytas.

Huset är målat med akrylat/plastfärg och vi fortsätter förståss med samma typ av färg.

Edit: Huset är klätt med stående lockläkt!

P.s Mahler=Målare!!



-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/06/26 11:20:41

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/06/26 :  09:13:17  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
Så länge träet är friskt och det inte är pip öppet in till fasaden ska det gå bra att göra så som du säger.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/06/26 :  09:36:01  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja så är det inte!

Sprickor av varierande längd typ upp till 5 cm på ett par platser..

Men träet ser ju rent och fint ut omkring och är inte mjukt eller "svampigt". Alltså rena torrsprickor vad jag kan bedömma med min ringa expertiskunskap!!

Men grundolja är alltså vad som gäller?? Inget annat man kan göra?? För att "reparera" sprickan??


Sen en fråga till!!

Huset är idag "mintgrönt" med en ton av alger och mossa . Vi skall som sagt byta färg till antingen en varmgrå färg eller en mörkare grön färg.. Huset har inte målats om på 16 år!!

Räcker det med att jag strycker alla ändträna med grundolja och sen täckfärg direkt??? Eller måste jag grundmåla ochså i vitt först???

Hoppas ju slippa grundmålningen i vitt eftersom fasaden redan idag är väldigt ljus och vi byter till en mörkare nyans. Blir det bra??

Samtidigt vill man förståss ha bästa möjliga långvariga skydd!!


Tacksam för all hjälp och tips!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/06/26 09:41:36
Go to Top of Page

Per80
Member

77 Posts

Posted - 2008/06/26 :  11:02:08  Show Profile Send Per80 a Private Message
Jag håller på att måla om vårt hus och går nästan från samma färg som du till en väldigt ljusgrå färg.
Jag bytte allt trä som hade sprickor bredare än 3-4mm. Mindre sprickor skar jag rent med kniv och fyllde med fog där det behövdes. Jag grundar hela huset och sen stryker 2 ggr med grå färg.
Färgen biter mycket bra och eftersom jag skrapat rent nästan hela huset var jag tvungen att grunda allt rent trä ändå.

Jag tycker alltid det är värt att grunda allt trä man ska måla. Man har igen det tids nog. Ska man ändå lägga ner pengarna kan man lika gärna lägga tiden på en grundstrykning.

/Per
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2008/06/26 :  11:16:26  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Olja är träets bästa vän!

Jag köper linolja på Carlssons Claessons trärtjära. Dock brukar det rekommenderas att man använder den olja som ditt färgsystem rekommenderar.

Folksams färgtest:
http://www.folksam.se/testergodarad/hemmetochmiljon/fargtest

Carlssons Claessons Trätjära:
http://www.claessons.com

Edit: Jag är inte alls färgad av mitt hifiintresse...

Think what's inside the box!

Edited by - Mickeman on 2008/06/26 11:17:30
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/06/26 :  11:19:22  Show Profile Send Mahler a Private Message
Okay,

Tack för dom goda råden!!

Hmmm, ja jag skrapar egentligen inte sååå jättemycket.. Endast de fläckar där färgen spruckit eller flagnat.. Men jag kanske måste grundmåla där ändå alltså??? Eftersom jag skrapat bort färgen???


Vilken färg använder du Per?? Märke menar jag?? Sen undrar jag var man hittar bra färg billigast??? Siktar på Beckers perfekt akrylat alt. Demidekk men dom är ju båda svinadyra.. Ca 1600-1700 kr per 10 l hink.

Hitta en sida i Danmark där dom säljer perfekt akrylat bruten för 482 Danska kronor!!!!! Dvs 630 kr vilket är en tusing billigare än i sverige!!!!! Kan detta stämma?



-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Per80
Member

77 Posts

Posted - 2008/06/26 :  12:00:21  Show Profile Send Per80 a Private Message
Jag använder Flugger akrylat. Betalar ca 1100:-/10L med lite rabatt. Köper min hos en lokal färgbutik.

Rent trä ska alltid grundas för bra resultat. Vid färgbyte brukar en omgång grundfärg vara väl investerade kronor.
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/06/26 :  13:44:08  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
quote:
Hmmm, ja jag skrapar egentligen inte sååå jättemycket.. Endast de fläckar där färgen spruckit eller flagnat.. Men jag kanske måste grundmåla där ändå alltså??? Eftersom jag skrapat bort färgen???


Du kan grundmåla om du tycker att det går lättare tunna bara ut den befintliga färgen med vatten om den är vattenlöslig och den oljebaserade med lacknafta eller terpentin. Grundfärg är inget annat än blaskigare vanlig färg.

Sen var det där med sprickorna. Har du en stor fet spricka mitt på en bräda (på längden) där vattnet så att säga får rinna in och du sen har en tätande plastfärg utanpå detta som inte släpper någon fukt vare sig ut eller in är det inte bra. Och som sagt tidigare i tråden små sprickor lagas med övermålbar målarfog, i ändträet är det bara att fläska på med färg så att det blir tätt, vattnet rinner ju bort så att säga.

Där du byter till helt nya bräder kan du tänka på att såga en droppkant i ändträet, längst ner, inte i toppen, inte vågrätt då utan som om du skulle girera i hop en låda. 15 graders vinkel är nog tillräckligt, så här sid 12

http://www.fuktcentrum.lth.se/FC%C3%A5h%C3%B6rarkopior2006/Konstruktivt%20tr%C3%A4skydd_Isaksson.pdf

I värsta fall får du väl spara en pyts färg och några brädor tills nästa år och byta ut dom som inte klarade sig.




Edited by - henrickpettersson on 2008/06/26 14:08:05
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2008/06/26 :  16:09:44  Show Profile Send Stormen a Private Message
Målade om men Tinnova VX för två år sedan. Med den färgen behöer man inte grunda. Målade bruna brädor till vita på bara 2 strykningar.. De ljusgula ytorna på huset behövde bara strykas 1 gång för att bli härligt knallgula. Är mycket nöjd med resultatet. I reklamen uppges det vara mera piggment i Tinnova VX, det året fick dom ycket bra i folksams test, iår lite sämre. Det var plastfärg på huset sedan tidigare.
Ändträ o torra områden använde jag tinnovas oljeskydd. Den var bra då den inte gav gul nyans till vita detaljer vilket hänt mig med linolja och terpentin.

Edited by - Stormen on 2008/06/26 16:22:30
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/06/27 :  13:28:54  Show Profile Send Mahler a Private Message
Usch ja,

Blir trött när jag tänker på allt jobb som är kvar!! Och att vi nästa år får gå ytterliggare en rond med huset då vi skall måla det sista.

Nåja, bara bita i sura äpplet..

Hyra en ordentlig ställning och skylift till det mest svåråtkomliga. Borde fixa sig med hjälp av detta.

Men färgsystem!! Hmmm!! Känns som att man får hålla tungan rätt i munn här när man väljer.. Demidekk har grundolja i sin grundfärg. Räcker alltså med några strykningar med grundfärgen endast och sedan täckfärg direkt. 3-4 strykningar totalt alltså.

Beckers har ett 3 produkts system.. Först grundolja två gånger.. Sedan grundfärg 1 gång och sen täckfärg 2 gånger!! Samma yta får penslas 5-6 gånger alltså!!!

Farligt nära att anlita en polsk målare när jag tänker på det!! Någon med erfarenheter?


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.94 sekunder. Snitz Forums 2000