HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 prylgalen i köket? en fråga om köksknivar ...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2008/06/25 :  20:16:46  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Uppgraderingsdjävulen har fått tag i mig nu men på en annan nivå numera



Vill ha tag på ett par riktigt bra knivar till mitt kommande kök.
Då jag vet att ni alla är prylgalningar så hoppas jag på lite input från er naturligtvis ...

Budget ? säg en 3000-4000 kr för en 4-5 knivar med tillhörande magnetlist

Så kom med lite förslag och berätta själv vad ni använder

mvh Diesel



Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/25 :  21:04:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag köpte nog mina knivar för 10 år sedan, då fanns det inte så mycket annat än Global att köpa i sverige, om man skulle ha lite att välja på i modeller
(Iaf inte i min stad)
I Mitt block finns:
GS-5 Global Grönsakskniv 14 cm (Frun gillar denna skarpt)
GSF-24 Global Universalkniv 15cm
G-2 Global Kockkniv 20 cm
G-5 Global Grönsakskniv 18cm
G-7 Global Oriental DEBA 18cm (för högerhänta)


I dag kanske jag skulle kolla på "MAC".
Wusthof och Victorinox är två andra märken som för mig skulle vara intressanta
Framför allt ska man testa att använda knivarna, skära saker med motstånd och hacka ett gäng lökar, för att se och känna att knivskaften ligger bra i handen och att det inte ömmar efter att ha jobbat ett tag med dem.

Idag skulle jag nog inte ha valt Global, men det är ju mest för att de kanske inte riktigt passar mina händer. Efter att ha skuriv klassler i SMÅ bitar, så har jag tryck känningar i tumgeppet.. Men det är ju mina händer och erfarenheter.

Mighty serien från MAC är rätt omtyckt
http://www.knivar.nu/ShowProduct.aspx?prodid=608&cat=171

Knivar.nu har en del man kan kolla på.
http://www.knivar.nu

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2008/06/25 21:48:34
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2008/06/25 :  21:28:02  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag kör oxå Victorinox rätt igenom. Ligger riktigt bra i handen och stålet är kanon.

Mvh, Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2008/06/25 :  21:40:15  Show Profile Send nahoj a Private Message
Jag har en hel uppsättning med knivar från
Design by Porsche, fantastiskt fina knivar som jag köpte i Japan
Valde dessa framför Global, men det är nog mest en smaksak

Se länken för dessa knivar
http://www.vikingsun.se/

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/06/25 :  21:44:04  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag kör Global på allt, tycker dom är kanon.
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2008/06/25 :  21:58:43  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Har oxå hört att en del har varit lite negativa till just handtagen på Global-knivarna , annars verkar ju dom funka finfint.

Har förstått att det finns en hel del olika märken av bra kvalitet så jag får ta mig en runda på stan o testa mig fram lite hur dom ligger i händerna.

// DIESEL

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/25 :  22:07:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
KOllade lite på vikigsun sidan,,, vad hittar man där?

Jag har tänkt att lämna in mina klivar på en uppfräshning.
"I Örebro ligger ett av Sveriges absolut bästa sliperier. Vi rekommenderar! www.orebroslipservice.se"

Då var det ju inte svårt!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/06/25 :  23:54:20  Show Profile Send govinda a Private Message

Den här som Hack och allround-kniv
FF-SA180 Tojiro Flash Santokukniv 18 cm

Som kockkniv den här! Minimum 21cm gärna 24cm Blir finare skivor och bättre balans. Kniven jobbar för dig
FF-CH240 Tojiro Flash Kockkniv 24 cm

Liten Grönsakskniv den här!
Giesser Duo Grönsakskniv 12cm Bra slintskydd.

Lyxigaste brödkniven jag sett!
FF-BR240 Tojiro Flash Brödkniv 24 cm

Annars duger det gott med Arcos brödkniv!
http://www.magasin.nu/nav1402?type=sc&product=13271
Den filear enkelt ett Pain de Campaignbröd till vilken tjocklek du vill ha! Obs Billig och bra.

Global är lätt att få skärpa med därför finns det plats för en 18cm G4 Orientalisk hos mig.

Porslins-Bryne köper du med fördel på ikea billigt bra!

Använd gärna skär-bräda i trä, Olja in den med paraffinolja, Det köpes på Järn-affär eller ikea.

Smidda knivar är gjutna i ett stycke vilket skapar en bra balans i kniven.
Enklare knivar är utstansade ur plåtar! Där finner du knivar som Global! Man ser att ryggen på kniven är lika tunn som bladet i övrigt mindre bra.

Sedan kan man investera i en slipsten svart Arcana är bland det finaste man kan ha:http://www.knifecenter.com/kc_new/store_detail.html?s=AC16D
Glöm inte honungsoljan till stenen:
http://www.knifecenter.com/kc_new/store_detail.html?s=ACH04

Sedan funkar det också att ritsla kniven! skärpa kniven med baksidan av en läderrem.(Finns remmar från ryssland som skall vara bland det bästa)
http://www.knifecenter.com/kc_new/store_detail.html?s=J91
Dom är ju i första hand till rakkniv men ska man ha det värsta av allt så finns det inga genvägar

Mvh Anders.S
Go to Top of Page

td99eli
Starting Member

32 Posts

Posted - 2008/06/26 :  07:43:27  Show Profile Send td99eli a Private Message
En kompis till mig var i japan och köpte med riktigt fina knivar till mig, tycker jag. Och priset blev inte så farligt men kvaliteten är GUDOMLIG!! Misono UX10 (http://www.japanesechefsknife.com/UX10Series.html) Enligt mig är dessa knivar mycket bättre än Global. Dock så finns ju inga bödknivar i riktiga japanska knivset så som brödknivfick det bli en GlobalPro och den är riktigt bra också. Men skall man snacka riktigta knivar så skall det ju vara gjorda av kolstål (som inte är rostfria). Skulle jag lägga 3000-4000 på knivar så hade jag nog Handlat knivar av kolstål och kanske inte satsat på så jäkla många knivar, Kanske Hattori (Det är nog fler än jag som tänker på Hattori Hanso i Kill Bill va? Men de finns på riktigt) knivar skulle passa?

De knivar jag har kostade motsvarande 1900 kronor och då fick jag GloblPro bödkniv, Misono UX-10 No.713 Kockkniv, Misono UX-10 No.733 Skalkniv samt en slipsten.

Matlagning har också bivit en materialsport - det var mycket roligare att laga mat sedan de japanska knivarna kom hem :)

//Eric.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/06/26 :  08:44:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Finns inte dom keramiska knivarna att få tag i här hemma ?
Har Global men vill ha bättre :o)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/06/26 :  09:43:00  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag som haft kompletta sortimentet av IKEA 365+ knivar.
Igår när jag och damen var ute så tyckte jag att det var dags för något bättre. Då tjejen är överförtjust i grönsakskniven (brett blad hela vägen) så blev det en OBH Nordica Japansk kniv. Ruggans skön känns den i handen, men har inte skurit med den än. Men jag får väl stå i skamvrån ändå i det här sällskapet.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/06/26 :  09:44:58  Show Profile Send huzze a Private Message
Förresten, nåt som förvånar mig är att så många knivar är så skarpa på ovansidan av bladet. Har skurit mig 2 gånger på 2 olika finare knivar när jag finhackar och har stöd uppifrån.
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2008/06/26 :  10:57:27  Show Profile Send nahoj a Private Message
quote:
KOllade lite på vikigsun sidan,,, vad hittar man där?



Knivar.., t.ex de jag föreslog, Design by Porsche
Var jag lite otydlig kanske??

EDIT: Jag var lite trög nu på morgonen och missförstod dig Zalve
Nu hajjade jag, vilken tur att jag länkade till den sidan då

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/

Edited by - nahoj on 2008/06/26 11:02:35
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2008/06/26 :  11:46:55  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Fick 3 Globalknivar i bröllopspresent nyligen Frun och jag är riktigt nöjd med dessa, 2 av knivarna var inköpta i Japan med tillhörande väska och slip. Vet ej om knivarna är billigare där? Matlagningen blir så mycket enklare och roligare nu.

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40

Edited by - Jonasihm on 2008/06/26 11:53:43
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/06/26 :  12:35:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
http://www.bici.se/keramiskknivfran.html

quote:
En kniv i keramik är otroligt vass, framställd av en zirkonialiknande keramik med slipvinkel som inte går att jämföra med stålknivar. Den är lättare, bibehåller skärpan betydligt längre än en stålkniv, rostar inte och avger ingen smak. Jämförelsevis har en stålkniv hårdheten 5-6, keramiska knivar 8,2 och diamant har hårdheten 10.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/06/26 :  12:37:28  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag har globalknivar och de ser inte ut att vara stansade ur plåt eller att vara lika tjocka upptill på ryggen som på nertill vid eggen. Kanske finns olika segment av globalknivarna?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/06/26 :  13:53:37  Show Profile Send mace a Private Message
Har använt Victorinox i 16 år nu. Funkar felfritt och samma knivar, inget trasigt eller bytt

M
Glömde att vi köpt Victorinox kniv och gaffel i år. 12 av varje och är helnöjda där med

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2008/06/26 13:55:33
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2008/06/26 :  14:15:53  Show Profile Send Figge a Private Message
quote:
Jag har globalknivar och de ser inte ut att vara stansade ur plåt eller att vara lika tjocka upptill på ryggen som på nertill vid eggen. Kanske finns olika segment av globalknivarna?

Eller om du har otour, en kopia.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/26 :  15:00:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Global har även smidda knivar.

Vet att det fanns falska Globalknivar på blocket och liknande ställen för ett gäng år sen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

j3n5
Member

58 Posts

Posted - 2008/06/26 :  15:28:46  Show Profile Send j3n5 a Private Message
Själv kör jag Global men tycker faktiskt type 301 Designed by Porsche som min bror har är riktigt fina och fungerar minst lika bra som Global. T ex SvD säljer dessa i paket, billigt till sina prenumeranter...

Aurum Cantus M-102, Nuprime, Audeze.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2008/06/26 :  15:40:56  Show Profile Send UrSv a Private Message
Knivar är myclet personligt och man bör definitivt prova innan man handlar. Global håller en hygglig kvalitet men passar mig inte alls. Mina favoritknivar är Sanelli vilka jag tycker både håller hög kvalitet och har en vettig design (jag bryr mig inte om utseendet som sådant utan vill att knivarna funkar).

http://www.sanelli.com/ecommerce/SfglCtg.php?tpl=21




Edited by - UrSv on 2008/06/26 15:43:29
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/06/26 :  16:10:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Viktigt att tänka på med knivar är att dom måste vässas! Inte sällan ser jag dyra knivar i dyra ställ - där knivarna inte underhålls! Vad är då meningen?

Skaffa dig riktigt bra vässare, underhåll knivarna, lämna över till andra om du inte kan själv.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2008/06/26 :  18:47:54  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Efter att ha tittat igenom diverse sajter (bl a http://www.eventkock.se) så blir ju tyvärr det hela ännu svårare hehe , många trevliga serier att välja mellan

Och nu ringer chefen in mig på semestern , det positiva är ju att ersättningen motsvarar nån kniv eller två ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2008/06/26 :  19:46:35  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Knivar är myclet personligt och man bör definitivt prova innan man handlar.


Så sant-så sant!!!

En sak som man kan glömma vid köpet är att kontrollera att man kan skära ner till brädan utan att fingrarna kommer i kläm
Att kniven är "hög" nog om Ni fattar. Detta gäller "kockknivar" o.dyl. inte småknivar, de är ju just småknivar

mace

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/06/26 :  22:40:29  Show Profile Send Roq a Private Message
Johan_b: Jag såg en dokumentär om de keramiska Kyocera-knivarna. Det var imponerande att se. Jag kastade mig genast över datorn och sökte upp några. Har dock inte slagit till...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/06/27 :  11:57:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tojiro Flash knivarna gav ett väldigt habegär som enbart beror på Damaskusstålet. Jag håller med UrSv att funktionen är viktigast själv föredrar jag blad tillverkade av Solingen de är väldigt lätta att skärpa om och håller skärpan väldigt länge. Men de är väldigt luriga när man har skärpt eggen så känns de inte vassa men vad man bedrar sig .

quote:
Sedan kan man investera i en slipsten svart Arcana är bland det finaste man kan ha:http://www.knifecenter.com/kc_new/store_detail.html?s=AC16D
Glöm inte honungsoljan till stenen:
http://www.knifecenter.com/kc_new/store_detail.html?s=ACH04

Sedan funkar det också att ritsla kniven! skärpa kniven med baksidan av en läderrem.(Finns remmar från ryssland som skall vara bland det bästa)
http://www.knifecenter.com/kc_new/store_detail.html?s=J91
Dom är ju i första hand till rakkniv men ska man ha det värsta av allt så finns det inga genvägar



Jag föredrar den vita Arkansasstenen men det är en smaksak . Ritsla kallas även för shingla och är ett utomordentligt bra sätt att få en grymt bra egg oftast kan man shingla så fort man känner att eggen känns lite slö på det viset kan man bibehålla en bra egg under en längre tid.

Det gör jag ofta på mina stämjärn när jag jobbar i trä för varje gång jag slipar om eggen så får man lägga massor av tid för att få en ny bra egg då är det enklare att shingla eggen istället. Lite OT men ändå inte.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000