Author |
Topic |
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 22:32:24
|
Detta har jag skrivit på faktiskt, men de är inte direkt rörbögar, så jag postar här med
Här om dagen slog det mig att jag har nästan så mycket komponenter att jag kan bygga en liten rörförstärkare med en kanal
*Nättrafo ifrån skrotade rör-rullbandspelare *Utgångstrafo (hammond universal) ifrån mitt första rörprojekt, som mest var ett projekt... *Rör hittade jag i min rörlåda! *Socklarna med! *Kul gamla volymrattar, strömbrytare, och en omkopplare som jag tänkte använda istället för volympott. *Lite plywood, skruv, och banankontaktshonor för högtalaranslutningen...
Jag bygger alltså inte för att jag behöver en ny förstärkare, utan för att det är roligt, och att jag kan :)
Knäpp låda ska det va! Skissade lite i Inventor 11 på det först:
Lådan var inte enkel att bygga... Använde mig av en låda som var 90grader :D Bitarna sågades med en glappig gersåg från biltema.
Slipa:
Så!
Kul grejer:
En mässingsplåt och en borrmaskin, och vips:
Ska fästa rca-kontakter i hålen. Trafon måste få en kåpa tror jag. Så måste jag beställa komponenterna med... |
Olle Norell |
Edited by - mr.olle.norell on 2008/07/02 19:30:19 |
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 22:35:43
|
En liten EL84-single-end stärkare med ECC81 som drivrör! Schema: http://www.tubeaudio.8m.com/RH84/rh84.html
Jag har redan byggt ett stereoslutsteg med samma schema, och det funkar kanon, så nu bygger jag en liten monoförstärkare (integrerad) bara för att det är kul, och för att jag redan hade komponenterna |
Olle Norell |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 22:46:48
|
Den blev ju läcker som bara den. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 22:54:27
|
Den är inte klar än |
Olle Norell |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 22:59:32
|
Nu behöver jag er hjälp!
Jag ska välja värde på potentiometern! Så jag mailade kontruktören:
Jag skrev:
quote: I like my RH84, and I'm sitting here building another one. This time I want it to make it integrated, with a volume control (pot) Which value do you reccomend? And: Lin or Log? Log right?
Shall I keep the 220R and 1M at the input?
Herr konstruktören skrev:
quote: Hi, Olle! If you want to make it "integrated", you basically need only a pot and a selector. The pot has to be log, do not even consider linear pots! The value should be between 100k and 220k... but there is no reason why should you not adopt 47k. And yes, you should keep both the 1m and the 220R at the input: imagine having a contact problem with the pot: if you use it as grid bleeder resistor, your grid would end up unreferenced, with potentially catastrophic results. The 220R is a grid stopper, and should be kept (it does not get in the way).
Alltså: Han rekommenderar någonstans mellan 100k och 220k, men 47k går också bra eller vad menar han?
Det som händer om jag tar för litet värde på potten (omkopplaren) är väl att förstärkaren kommer att spela svagt när jag har lägsta volym? |
Olle Norell |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 07:53:40
|
47k är ett rimligt standardvärde. Potentiometerns värde är alltid en kompromiss och om det väljs för lågt kommer den att lasta föregående apparat hårdare och om det väljs för högt kan det ge lite bandbreddsbegränsning när potten är nedvriden (stort seriemotsånd i kombination med Miller-kapacitansen).
Edit. Snyggt bygge!
|
Edited by - MatsT on 2008/06/16 07:54:18 |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 09:40:25
|
Okej! 47k it is
Då blir det samma som på min integrerade Harman Kardon 675 |
Olle Norell |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/06/17 : 10:02:32
|
Nu fick du till det riktigt snyggt Olle! Jag är impad av att du valde en komplicerad design och ändå genomförde det hela! Bra gjort!
Jag fick inte riktig klarhet i om du tänkt att använda den till nånting? Eller bygger du (som du skriver) "bara för att du kan"?
Mvh Andy |
Är stationerad i Uppsala. |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/06/17 : 17:07:18
|
Den ska så fort den blir klar användas för att driva centerhögtalaren i mitt fusk-hemmabio Jag kör en fyrkanalsförstärkare, och om man kompletterar med denna så får jag alla 5 kanaler.
Det är en riktig fullösning!! Men mest bygger jag för att det är kul! |
Olle Norell |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/06/17 : 21:30:34
|
Som ni kanske har märkt ska jag använda en 16-läges omkopplare för volymen! För att det är kul! Roligare än pot
Jag ritade upp följande:
Serieresistansen på alla 16 motstånd ska vara då, 47Kohm, eller vad man nu ska ha... Jag har hittat program som räknar ut värden på alla motstånd...
Men vad händer om man tar bort det understa motståndet närmast jord, så att omkopplaren landar på jord, vid svagaste volymsnäppet?
Bara en fundering... Man ska säkert koppla som jag ritade...
|
Olle Norell |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/06/27 : 20:12:46
|
Nu är poten fixad!!
Igår fick jag komponenterna! Det är till fler projekt än detta, b.la mitt rörförsteg!
Jag har börjat löda lite nu... Förrsten, om ni tycker att rörsocklarna är konstiga, så var den ena trasig, och den andra för kretskorts-montage. Därför fick jag modda dem lite så de passade för chassiemontage! :)
Jag satte en plåt som skiljer nätdel ifrån signaldel med... |
Olle Norell |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2008/06/28 : 11:27:48
|
Jättekul läsning Olle ! Jag tycker att vi har för få av dessa projekt, där byggaren vågar gå sin egen väg. Återanvända komponenter och enkla verktyg. Jag tror att du visar vägen för många Olle att det behöver inte vara ett företagsprojekt att bygga en rörförstärkare. Snygg blev den också /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 18:16:15
|
Ja visst är det kul att återanvända gamla grejer, och plocka ihop något roligt, som sticker ut lite
Det här måste vara min konstform! Svårt är det ju inte heller, med en sånhär liten 4-Wattare! Svårast brukar ju vara chassit... Inte kopplingen...
Hursomhelst har jag byggt ett lock över trafon. Delst för att skärma magnetfältet, och dels för att skydda mig
Och så var den klar!
|
Olle Norell |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 18:16:58
|
Nu är det sommar, och då ligger jag och lyssnar på ljudböcker ute i en skön stol :)
|
Olle Norell |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 20:30:46
|
Klart kul projekt du har svängt ihop Olle nu är det bara att slänga ihop en till så får du två mono block.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 21:08:12
|
quote: Nu är det sommar, och då ligger jag och lyssnar på ljudböcker ute i en skön stol :)
Jag undrar om inte "mr.olle.norell" och "Ernst på sommartorpet" har en del "fixar-mys-gener" gemensamt. Fört en cykel-stereon och sen en åtkantig rörsörstärkare att lysna på talböcker genom. Jo jo vist blir det mer spännande att lysna på "Agata Kristi" genom en rörförstärkare. Man vet aldrig vad som kan hända!
Klart godkänd! Varning för hög "mysfaktor". |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 21:49:06
|
quote: Klart kul projekt du har svängt ihop Olle nu är det bara att slänga ihop en till så får du två mono block.
Aldrig i livet!! Jag har så många stereoförstärkare redan
Tanken är att den ska komplettera min 4-kanalsförstärkare som jag kör i hembio-systemet så jag får mina 5 kanaler Tillfällig lösning... Jag kanske bygger en 5 kanalare med trissor till hembion senare, man vet aldrig!
Största anledningen till bygget var att det var roligt |
Olle Norell |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 21:55:37
|
quote: Jag undrar om inte "mr.olle.norell" och "Ernst på sommartorpet" har en del "fixar-mys-gener" gemensamt. Fört en cykel-stereon och sen en åtkantig rörsörstärkare att lysna på talböcker genom. Jo jo vist blir det mer spännande att lysna på "Agata Kristi" genom en rörförstärkare. Man vet aldrig vad som kan hända!
Jo precis, i min transistorförstärkare så var inte ljudböckerna så bra. Tråkig handling och dåligt slut!
Men med rörförstärkaren så blev handlingen mycket bättre, och man fick ett lyckligt slut! |
Olle Norell |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 22:05:56
|
Men Olle!
Tänk om åttkantingen hade "smällt"! Viklen rysare!
Agata skulle säkert ha gnuggat sina händer. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Schack
Member
269 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 22:11:40
|
hej Olle! Det är härligt att se att man använder något ur skrotbingen och får fram något så fint som du fått. Per |
Varför köpa något.när man kan bygga det själv. |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 23:54:17
|
Japp, precis som det står i din signatur: "Varför köpa något.när man kan bygga det själv."
Vet du vad som ligger i skrothögen just nu? Finfin kylfläns till ett lm3886-bygge, för något sådant har vi aldrig sett förut här på forumet |
Olle Norell |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2008/07/03 : 00:48:09
|
SNYGGT!!! |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|