HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 MEGA Laserstar film bra för att göra mönsterkort?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2007/11/25 :  19:21:27  Show Profile Send weedo a Private Message
Jag har hittat detta hos Farnell (Varunummer: 895945):
http://se.farnell.com/jsp/Mechanical,+Office+&+Workplace/Office+&+Stationery/MEGA/100062/displayProduct.jsp?sku=895945

Tillverkaren skriver:
quote:
A specially formulated translucent film for the production of
higher resolution PCB artworks directly from any Laser printer.

LaserStar has a 75 micron base with a special coating for high
resolution keying and fixing of toner enabling crisp dense
artworks to be produced.

The film will also accept copier toner enabling usable artworks
to be produced from pre-printed originals.

Verkar intressant!!

Är det någon som har provat? Vanlig OH-film är funkar ju inte så särskilt bra.

Anders Cöster www.coster.se

Edited by - weedo on 2007/11/25 19:25:35

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/11/25 :  20:39:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Verkar intressant. Vanlig OH fungerar som sagt var inte speciellt bra.
Jag använder numera "drafting" papper med bläckstråleskrivare men jag är inte helt nöjd med resultatet; bläcket tenderar att "flyta ut" en del och har man litet avstånd mellan ex. enledare och jordplan så är risken för kortslutningar stor om man inte medvetet överetsar en hel del (vilket tenderar att ge andra problem med "hål" i jordplan etc).

Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/11/25 :  21:55:11  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jag har gjort kretskort genom att exponera genom ett vanligt (nåja 70g inte 80g) A4 papper. 10 minuters exponering har jag för mig.

Komplicerade kretskort kan Olimex eller annan firma göra. För övrigt är det tråkigt att borra kretskorten så kort med många hål får någon annan också göra.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2007/11/26 :  08:30:22  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Det är skillnad på OH-film och OH-film också. En typ som fungerar bra i en laserskrivare kan fungera dåligt i en annan. Angående just "LaserStar" så kommer jag att köpa in dessa och prova inom kort.

Här är en som provat:

http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=21851
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/11/26 :  12:39:21  Show Profile Send Swirve a Private Message
Jag har testat något liknande papper. Fick 3 ark av en vänlig själ på elektronikforumet. Fungerade mycket bra, dock ska man se till att den sidan som utskriften är på ligger mot laminatet för annars blir kanterna lite diffusa. Detta ställer bara till problem när det är litet avstånd mellan ledare och jordplan eller ledare till ledare.
Annars om man kör med lite större avstånd (över 12 mil) mellan ledare-ledare, ledare-jordplan så fungerar 2 st OH-papper som man lägger ovanpå varandra helt tillfreds.
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2008/03/12 :  10:38:42  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Har nu testar laserstar och resultatet med HP Laserjet P2015 är att det blir snuskigt bra. Knivskarpt. 8 mil ledare och 8 mil clearance etsas utan problem.

mvh
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2008/03/12 :  22:21:17  Show Profile Send weedo a Private Message
Hmmm... Jag provade LaserStar med min Canon PIXMA IP4000 bläckstråleskrivare och det blev inte bra alls. Bläcket bara flöt omkring. Skärpan blev inte bra.

Kanske jag ska göra ett nytt försök och labba lite med inställningarna på skrivaren?

Jag provade med min gamla HP LaserJet 4ML laserskrivare också men det blev inte heller 100%. Det svarta blev inte svart nog. Men skärpan var ju bra. Jag ska ta ett blad och prova på en nyare laser på jobbet.

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/03/13 :  10:06:12  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag har ritat på ett projekt som jag antagligen inte hinner att
slutföra (som vanligt). Tanken är att nästa "Mätro" kommer att
vara helt kretskortbaserat så att det blir enklare med byggandet.
Då var också tanken att jag skulle sätta samman kompletta kit med
komponenter och färdigt kretskort. Men då måste jag komma på ett sätt
att få fram kretskort enkelt och snabbt.

Jag har testat med att stryka över bläckstrålesvärta till kretskort
med stryckjärn. Först har jag skrivit ut på vanligt papper och sedan
lagt pappret mot kretskortet och strukigt med strykjärnet. Det blev
"sådär". Fick inte över allt på kretskortet samtidigt som det tog
lång tid.
Jag har inte testat att etsa så jag vet inte om bläckstrålebläcket
klarar det. Någon som vet?

Nu har jag ytterligare utvecklat projektet, dock bara innanför pannbenet.
Jag funderar helt enkelt på att bygga om en bläckstråleskrivare så att
jag kan lägga in ett kretskort i skrivaren klicka på utskrift och skrivaren
skriver svärtan direkt på kretskortet. Jag har skrivit på overheadfilm
med bläckstråleskrivare och det blir ju väldigt bra. Frågan är, som tidigare,
håller svärtan i ett etsbad?

En annan idé är att byta ut bläckpatronen mot en liten fräs och fäsa ut
spåren direkt ur kretskortet. Jag har testat om strömmen till patronen
kan driva en fräs. Det kunde den! Denna idé kanske är liiiite overkill...

Lyckas jag bygga om en skrivare till att skriva direkt på ett
kretskort kommer jag antagligen att få lägga ner Mätro-projektet
och börja tillverka skrivare för kretskort åt hugade spekulanter...

Edited by - linnar on 2008/03/13 10:09:08
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/07/02 :  03:42:55  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Linnar: Många funderingar! Imponerande idéspruta! Bynne här på forumet testade FOTOpapper och strykjärn och ansåg att det blev bra. Någon som testat det?

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/07/02 :  11:44:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
En annan idé är att byta ut bläckpatronen mot en liten fräs och fäsa ut
spåren direkt ur kretskortet. Jag har testat om strömmen till patronen
kan driva en fräs. Det kunde den! Denna idé kanske är liiiite overkill...

Det var en riktigt god idé faktiskt det finns många skrivare som slängs sedan ägarna tycker att det blir för dyrt med nya patroner eller att munstyckena torkar igen.

Frågan är hur man styr mönsterkortet framåt och bakåt då pappret åket åt ett håll ? Resten är mer en fråga om hur man gör fastsättning av fräsen det bör vara det enklaste.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/07/02 :  11:53:28  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message
Något som jag tycker vore en stor fråga är huruvida fräsen hinner skriva lika snabbt som bläckhuvudet åker. Det brukar ju ha en hiskelig fart. Man kan ju visserligen välja "högsta utskriftskvalité", så det går lite långsammare, men det är ändå en fråga att ställa sig, tycker jag. (Kanske finns en riktigt gammal och seg skrivare?) En annan fråga är ju om det finns fräshuvuden som precis matchar bredden på skrivarhuvudet, eftersom det annars fräser med för stora eller för små marginaler. Sedan är ju oftast inte skrivarhuvudet helt kvadratiskt, vilket borde göra ett problem också. Och runda skrivarhuvuden finns ju inte alls!

Det bästa kanske är att göra en ny drivrutin för frässkrivaren, som tar hänsyn till fräsens hastighet och dimensioner, istället för att bara kapa den gamla drivrutinen. Men den kunskapen besitter inte jag! Den som genomför en dylik idé, kunde nog tjäna grova pengar på att sälja ett "gör-om-min-skrivare-kit" inkl programvara till hugade DIY-are över hela världen.

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.

Edited by - Andy on 2008/07/02 11:57:00
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/07/02 :  13:48:32  Show Profile Send markusb a Private Message
Jag använder Pelikans OH film avsedd för bläck (Nr. 407 382). Finns på ClasOhls.
Skriver ut layouten i min Canon MP370, oftast två gånger med en tids mellanrum så bläcket hinner torka ordentligt.

Belyser i en låda jag byggt med VANLIGA lysrör. Belyser i 16min.

Framkallar i avloppsrensare (kaustiksoda)
Slår upp 2,5dl vatten som håller ca 30c och tillsätter en halvrågad tesked kaustiksoda.
Framkallningen brukar bli klar på ca 5-10sek.
Här får man vara snabb att ta ur kortet när det är "lagom" framkallat, annars ryker banorna oxå.

Jag brukar gnugga med lätt hand på kortet innan jag sköljer det för att få väck all resist ordentligt.
OBS! Gummihandskar..

Sen är det bara att slänga i badet och efter en kvart har man ett fint kort.
Resisten tvättas av med aceton, kortet borran och slutligen läggs en skyddslack på (kjell.com)

Det är mitt tillvägagångsätt.
Det är säkerligen inte det bästa men det räcker för mina behov iaf.
Banorna kan inte göras hur små som helst, men har lyckats göra 10mil.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000