HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tesla E88CC goldpin rör som sprakar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M3
Member

227 Posts

Posted - 2008/06/28 :  16:33:10  Show Profile Send M3 a Private Message
Jag har skaffat 2st nya NOS e88cc från Tesla. Det ena sprakar som en brasa, kan det bero på att det finns syre i röret?

Jag har fått ett tips från en radioamatör att detta kan försvinna om man kör glöden på röret en vecka eller två. Så jag ställer frågan här innan jag kopplar upp glöden på jobbet. Kommer detta sprakande att försvinna i
och med att jag kör glöden?

Vilka stift är glöden och vilken spänning ska jag köra? Behövs någon resistor för strömbegränsning på glöden?

Ronnie

Edited by - M3 on 2008/06/28 16:34:45

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2008/06/28 :  16:38:46  Show Profile Send Bardis a Private Message
http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=ECC88

Pinne 4 och 5

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2008/06/28 :  16:50:54  Show Profile Send M3 a Private Message
Snabba svar får man då på detta forum :)

Så jag klämmer in en till. Likström eller växel? Det kanske kvittar men vill inte förstöra röret PGA. det.

Det kanske går seriekoppla de två rören jag har och lägga det över ett MC batteri som jag har liggande?

Bardis Har du några tankar ifall det ger nått att köra glöden ett tag.

Edited by - M3 on 2008/06/28 17:06:03
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/06/30 :  19:42:40  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Har Tesla 88:or på min Edison och dom låter inte gutt ( som en nerlagd rysk radiostation med störningar ) och enligt Erik A är det ganska vanligt och har blivit rekomenderad av honom att införskaffa Sovtek 6922 tror jag dom hete istället, och dom ska vara överlägsna i tysthet!

Lycka till!

MvH

Daniel
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2008/06/30 :  20:23:00  Show Profile Send M3 a Private Message
Jag får tacka för alla svar. Rören står med glödspänning på nu. Kopplade upp glöden med ett spänningsaggregat. Jag vill kolla om det hjälper (nyfikenhet). I försteget sitter det sovtek 6922 så jag kan ju spela under tiden i alla fall.

/Ronnie
Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2008/07/01 :  23:17:11  Show Profile Send LarsG a Private Message
hade samma problem med ett Tesla e88cc GP, men med tiden avtog sprakandet, i början hördes det i 5 minuter efter påslag för att sedan
minska och efter 13-20 minuter vara helt borta. Nu efter några månader sprakar det ingenting. Från början satt Sovtek 6922 i försteget men jag bytte ut dem just för det var popcorn i de rören också, även solen har fläckar.
Jag tycker Teslarören låter väldigt bra. Stort ljud med djup
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2008/07/02 :  17:36:39  Show Profile Send M3 a Private Message
Lars, då kanske det kommer lösa sig nu när jag har satt spänning på glöden.
Det var ju kul att höra. Mina Tesla rör uppförde sig ganska likt dina, De är tysta ett par minuter innan de börjar spraka. Det lilla man kan höra med kalla rör lät då lovande i alla fall. Så jag hoppas att detta kan ge något.

Mina sovtek har gått dyngnet runt sedan 2000-04-06 !! (Var tvungen att kolla på kvittot från köpet:)) men de fungerar sprakfritt :). Fast de har tappat lite i transientsvar om man jämför mot Teslarören

/Ronnie
Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2008/07/03 :  18:34:26  Show Profile Send LarsG a Private Message
dessutom har jag två Tesla ecc82:or i slutsteget, de har varit helt tysta från start, bland de bästa ecc82 jag hört och fortfarande finns de till överkomligt pris.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000