HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Single eller bi-wire?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/06/12 :  13:37:40  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Ja, hur många använder single-wiring o hur många använder bi-wiring? Eller t o m Bi-wiring plus jumpers


Själv kör jag för tillfället Single med Jumpers;


Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/06/12 :  13:46:26  Show Profile Send huzze a Private Message
Singlewire. Högtalarna har endast ett terminalpar.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/06/12 :  13:57:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Bi-Wire utan jumpers.

Mest för att jag kom över ett par bra beg kablar till ett bra pris som råkade vara bi-wire.

Min - i och för sig mycket lilla - erfarenhet av att ha jämfört single- och bi-wire av samma kablar är att det är en ljudskillnad till det bättre med bi-wire. För de aktuella kablarna (TaraLabs -nåt) motiverade emellertid inte ljudskillnaden prisskillnaden - men det var ju de kablarna i min anläggning och allt det där... (Det slutade med att jag klöv bi-wirekablarna och gjorde två single-wire par av dem!)

/Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2008/06/12 13:58:14
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/06/12 :  14:01:40  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Jörgen G;

Har du 4 par högtalarutgångar i förstärkaren eller enbart två?

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2008/06/12 :  14:34:00  Show Profile Send Mupp a Private Message
Jag har testat både bi-wire och single-wire med mina B&W matrix 804. Men jag kör numera single wire. Detta gör att mellanregistret blir mest homogent. Men å andra sida ger bi-wire lite mer snärt. Det är en smaksak.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2008/06/12 :  14:35:46  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Här är lite matnyttigt från Synergistic Research om Bi-Wire; http://www.synergisticresearch.com/page/cables/speaker_cable/integrated_frequency_termination
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/06/12 :  14:52:15  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Bi-Shotgun ska helt klart provas sen o jämföras med Single-wire med Jumpers men även Bi-wire.

Kablar som testet ska utföras på;
Stereovox Firebird med Jumpers

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/06/12 :  14:56:21  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
När det gäller single-wire, Bi-wire eller Bi-Shotgun är det självklart en smaksak från individ till individ vad man föredrar - Finns inget som säger att det eller det är bättre

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/06/12 :  18:21:21  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message

J A M:
quote:
Har du 4 par högtalarutgångar i förstärkaren eller enbart två?

Två par utgångar på både den förstärkare testet utfördes och nuvarande.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Tompa-T
Member

301 Posts

Posted - 2008/06/12 :  18:34:51  Show Profile Send Tompa-T a Private Message
Bi-wiring/Bi-amp.

//-- Tompa --

HIFI & Musik nörd :-)
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2008/06/12 :  19:15:59  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Beror på hur högtalarens delnings filter är konstruerad. Vissa låter mycket bättre bi wired och andra ingen skillnad alls. Kolla med tillverkaren eller importören.

Carl designar alla sina Nola högtalare för bi wire.

Dessa dagar så har nästan alla dubbla binding posts, bara för att marknaden kräver det.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur


Edited by - pederb on 2008/06/12 19:17:30
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/06/12 :  20:59:39  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Pederb;

Ist för att kolla med tillverkaren tycker jag nog man bör prova sig fram, ingen kan ju säga vad du eller jag tycker bäst om av single eller bi-wire.

Jag tror inte marknaden "kräver" dubbla terminaler, finns ett antal idag som enbart kör single


:-)

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/06/12 :  21:04:49  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag tror inte marknaden "kräver" dubbla terminaler, finns ett antal idag som enbart kör single
Det tror inte jag heller!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2008/06/13 :  20:16:41  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
quote:
Ist för att kolla med tillverkaren tycker jag nog man bör prova sig fram, ingen kan ju säga vad du eller jag tycker bäst om av single eller bi-wire.

Jag tror inte marknaden "kräver" dubbla terminaler, finns ett antal idag som enbart kör single

Om tillverkaren säger att hans högtalare inte låter bättre med bi-wire så tycker jag att verkar konstigt att betala extra för dom, å andra sidan om tillverkaren säger att hans lådor är designade för bi-wire så naturligtvis ska man testa om man tycker det är värt den extra kostnaden. Här i USA så är dubbla binding post ett försäljnings argument och kunderna vet att fråga om det. Om det låter bättre eller inte har inte så stor betydelse, dom ska bara finnas på en riktig högtalare

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2008/06/13 :  23:11:52  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Här i USA så är dubbla binding post ett försäljnings argument och kunderna vet att fråga om det. Om det låter bättre eller inte har inte så stor betydelse, dom ska bara finnas på en riktig högtalare


Samma sak gällde även i sverige för bara 4-5 år sen. Själv bryr jag mig inte ifall det är bi- eller single-wire, litar på att tillverkaren väljer det han tycker är bäst. Skulle jag få höra från en tillverkare att de valt bi-wire trots de själva anser single-wire är bättre så vägrar jag köpa produkterna oberoende hur bra de låter, samma sak med elektronik och RCA/XRL. Finns ett par tillverkare jag vet använder XLR endast för kunderna vill ha det, dessa går bort direkt när man ska handla.
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/06/13 :  23:39:23  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
quote:
Om tillverkaren säger att hans högtalare inte låter bättre med bi-wire så tycker jag att verkar konstigt att betala extra för dom, å andra sidan om tillverkaren säger att hans lådor är designade för bi-wire så naturligtvis ska man testa om man tycker det är värt den extra kostnaden. Här i USA så är dubbla binding post ett försäljnings argument och kunderna vet att fråga om det. Om det låter bättre eller inte har inte så stor betydelse, dom ska bara finnas på en riktig högtalare


Om en tillverkare någonsin säger att en högtalare inte låter bättre med Bi-wire tycker jag det är konstigt att man ens funderar på att köpa dessa, det är upp till var individ att komma fram till själv tycker jag. Inte direkt seriöst av en tillverkare, alltså inga seriösa högtalare heller.

Det gäller att sålla ut...


Precis som forken skriver så bryr inte jag mig heller om om där finns single, bi-wire eller tri-wire möjligheter eller ej - Huvudsaken är att ljudet följer mitt kriterium

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000