HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 högtalarkabel sökes.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2008/05/24 :  23:25:44  Show Profile Send Bogus a Private Message
Jag och Beyer här på forumet har ett problem. Vi har två olika anläggningar med väldigt olika karaktär. Jag har ett ganska varmt ljud med mycket stampa-takten känsla, och Beyer har snarare tvärtom med väldigt mycket detaljer och väldigt stramt. Vi har testat två olika kablar i våra anläggningar och de är transparent hp14-2 och Van den Hul the wind mkII. Dessa kablar kan nog karakteriseras precis som våra anläggningar. Transparentkabeln är väldigt varm om svängig och Vdh-kabeln väldigt högupplöst och tight. Det vi saknar är ett mellanting mellan de här två kablarna, alltså det bästa från de båda. Värmen och närvaron från Transparentkabeln med samtidigt detaljerna och den fina diskanten från Vdh-kabeln.
Så vad säger ni?
Ös på med förslag på andra märken.
Prisspann kan vi väl säga ligger på 300-400:- metern

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2008/05/25 :  00:45:54  Show Profile Send Snutten a Private Message
Kimber
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/05/25 :  09:56:53  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Prova någon variant av Silspeak!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2008/05/25 :  12:19:29  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Absolut billigaste sättet att nå dit (som jag provat) är QED:s Silver anniversary. 100kr metern och låter väldigt bra. Den jag hittat som tar ett tydligt steg framåt är Harmonic Techs Pro 11+ men den kostar å andra sidan runt 7 tusen...

mvh

S
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2008/05/25 :  13:26:03  Show Profile Send om.s a Private Message
Cardas, bruker gi mye for pengene, både de stor og små summene...

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

Beyer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2008/05/27 :  22:49:31  Show Profile Send Beyer a Private Message
Det är toppen! Nu har både Bogus och jag ramlat över en kanonlösning! Vi hårdtestade Van den Hul kabeln i Bogus anläggning och den lät helt grymt till hans HFL-1 högtalare. Tydligen så passar denna som handen i handsken till dessa högtalare. Det jag inte har gillat själv med denna kabel till mina QRS Luna Au har varit att det ibland låtit lite skränigt och vasst. Men till dessa högtalare så var det klockrent!

När vi sedan åter kopplade in Van den Hul kabeln hemma hos mig fick jag nästan kramp och störde mig något oerhört på ljudet då Bogus ljud var så mycket skönare med magnifik upplösning i hela registret och riktigt tajt ljud. Den ena lösningen var då att Bogus fick överta Van den Hul kabeln.

Nu behövde ju jag en kabel och då blev det en sväng ut till närmaste Hifi-affär. Försäljaren där tyckte att jag skulle prova en Transparent kabel av lite dyrare kaliber än hp14-2. Fick då låna The Wind och vilken upplevelse det blev när jag kopplade in denna i anläggningen!

Vet inte var jag skall börja! Allting och då menar jag allting föll på plats! Basen är betydligt bättre. Den är tightare, djupare och betydligt mer detaljerad än tidigare. Trodde inte att mina lunor kunde prestera bas, men det kunde dom. Mellanregistret är också mer detaljerat, röster låter nu helt fantastiskt. Allt från Rickard Wolf till Tony i Sonata Arctica till Sarah Brightman låter så levande så att det är precis så att jag tror att de står framför mig i rummet. Diskanten är med fantastisk. Inte lika "hissad" upp i de översta partierna som tidigare, men ändå så detaljrik. Överlag så hör jag detaljer som jag inte hört tidigare. Musiken flödar på ett helt annat sätt än tidigare och allting låter så kanon! Man vill bara sitta och lyssna på platta efter platta.

Kan man bli kär i en kabel, tjejen får ursäkta , så har jag blivit det i denna! Valet är ibland lätt och denna skall jag ha!
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/05/28 :  07:16:11  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
The Wind


Den har jag inte hört talas om eller menar du "The Wave"?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2008/05/29 :  01:37:18  Show Profile Send Bogus a Private Message
Han menar nog the wave ja, THe wind heter ju Van den Hul kabeln som jag fick!

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Beyer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2008/06/13 :  09:54:05  Show Profile Send Beyer a Private Message
Upps The Wave menar jag!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000