Author |
Topic |
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2008/06/04 : 12:48:32
|
Behöver spela in lite ljud och har bara mobilen eller lånad videokamera från kompis att tillgå. Varken den ena eller andra duger till ändamålet, känns som om både dynamik och bandbredden är på tok för dålig, telefonen var inte förvånande, men även videokameran verkar vara lite väl optimerad för tal tror jag. Finns det några ej för dyra mobila apparater att köpa? Skall bara användas ett par tre gånger så vill inte betala för mycket. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
TomasF
Medlem i AÖ
265 Posts |
Posted - 2008/06/04 : 19:02:04
|
Zoom H2 pratas det mycket om, ca 1900:-. /Tomas F.
|
musikälskare
|
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2008/06/05 : 09:14:33
|
Du vet inte om det finns något vettigt runt några hundralappar? skall bara användas ett par gånger så 1900:- känns lite onödigt mycket. Eller blir ljudupptagningen med en videokamera avsevärt bättre om man kopplar in en extern mic till dem? |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
|
TomasF
Medlem i AÖ
265 Posts |
Posted - 2008/06/07 : 10:10:23
|
Ljudet vår videokamera och extern mik blir klart bättre än med den inbyggda micken. Men inte så bra som extern mik+bra inspelare. /Tomas F. |
musikälskare
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/06/07 : 15:26:53
|
Om jag nu ska lägga mig i detta så är ljudet med en digital video 48KHz/16bitar och tidigare var 32KHz/12bitar på vissa Sony Hi8:or. Mick-förstärkarna i en vanlig video kamera brukar inte vara så väldigt bra, men det duger i de flesta inspelningssituationerna. Det största felet med video och inspelare för konsument är att dom har mickro kontakter som då inte håller i längden. Zoom H2 har faktiskt XLR baktill med 48 volts matning. Det är en bra inspelare men alldeles för känslig mot vind och vibrationer när man använder dom inbyggda mikrofonerna som också ger enligt mitt omdöme ger en väl smal stereobild. |
|
|
JockeWe
Member
151 Posts |
Posted - 2008/06/07 : 20:30:17
|
Undrar om inte de flesta videokameror tyvärr kör med en limiter för ljudvolymen, allt blir ungefär lika starkt... En katastrof i vissa fall men i andra praktiskt.
Det borde väl gå att hyra en liten t.ex. minidisk med mic på Jam eller något annat ställe som håller på med studiogrejor etc. |
____ ____ Joakim Wendel
Come visit my home page at http://www.violinist.nu |
|
|
|
Topic |
|