HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kall EL34:a
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/06/07 :  13:46:47  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Har precis fått hem min Edison 60 som är kopplad i PP. Vad kan det vara som gör att det EL rör som sitter längst ( framifrån sätt ) till vänster inte blir hett, blir bara ljummet?

Ska det rassla om EL34 rör när man skakar lite lätt på dessa i handen, rören är 3 veckor gammla!

Plus att ett av rören ger ifrån sig ett ljud om man sätter örat när röret i påkopplat läge.

Nån

MvH

Daniel

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/07 :  14:57:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Har precis fått hem min Edison 60 som är kopplad i PP. Vad kan det vara som gör att det EL rör som sitter längst ( framifrån sätt ) till vänster inte blir hett, blir bara ljummet?
För låg tomgångsström på det röret.

quote:
Ska det rassla om EL34 rör när man skakar lite lätt på dessa i handen, rören är 3 veckor gammla!
Det är inte ovanligt, se bara efter så det inte är något som ligger löst inuti röret.

quote:
Plus att ett av rören ger ifrån sig ett ljud om man sätter örat när röret i påkopplat läge.
Det är inte helt ovanligt men inte heller riktigt optimalt. Är det ett svagt rasslande?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/06/07 14:57:48
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/06/07 :  16:00:28  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Hej Bernt.

quote:

Det är inte helt ovanligt men inte heller riktigt optimalt. Är det ett svagt rasslande?
quote:

Ja, det är ett svagt rasslande och det följer inget mönster utan är sporadiskt!
Då jag inte fått hem de böker jag tycker mig behöva i ämnet så är det mycket tacksamt med hjälp.

quote:

För låg tomgångsström på det röret
quote:

Det har varit kortis i det förra röret som satt längst till vänster och resulterade i att ett motstånd och en konding flög i bitar, kondingen är ersat av en likvärdig av samma märke o värde men motståndet håller bara samma ohm värde men ett högre w tal, det som skulle sitta där ska vara på 5w men säljaren sa att det spelar ingen roll att det som sitter där nu är på 10w...

Tror du dessa komponenter har med tomgångsströmen att göra, funderar på att byta ut alla komponenter till nya men inväntar bra tips.

MvH

Daniel
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/06/07 :  16:03:22  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Brukar alps pottar vara olinjära precis i början

Daniel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/07 :  17:25:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Aha. Watten på motståndet ska inte ha nån större betydelse bara ohmen är samma. Jag tycker det verkar vara ett rör som är tröttare. För att testa om det är så: Prova att byta plats på det kalla röret och ett annat. När du gör så, är det röret fortfarande kallare eller är det så att det är just på den platsen rören blir kalla?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/06/07 :  20:02:01  Show Profile Send edison a Private Message
Jag kan ha HELT fel...men vill minnas att Erik A nån gång, nånstans skrivit/nämnt att ett av smårören på Edison 60 inte är aktivt, utan sitter där för att chassit (som använts till en rad olika modeller) har 4 rörplatser och det skulle bli knök (= dyrt) att ha gjort ett speciellt chassi till 60:an som ju lanserades som ett budgetprojekt....

Mitt minne är nu inte som en hästs, så...fråga Erik

(För det var väl ett av rören framtill som var svalare, Daniel?)

Ska kolla på min hur rören avger värme relativ varandra.

Edit:
Ser av rubriken att EL34 ju avsågs...kollar mina rör ändå och återkommer

Edit no 2:
Slog på "rörhållaren" en halvtimme, och konstaterade sen att alla smårören var lika varma, dvs nästan så man bränner sej men inte riktigt...medan EL-34'orna alla är hetare än jag känner för att testa med fingrarna...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/06/08 01:41:44
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/06/08 :  01:56:19  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Bernt

quote:

För att testa om det är så: Prova att byta plats på det kalla röret och ett annat. När du gör så, är det röret fortfarande kallare eller är det så att det är just på den platsen rören blir kalla?
quote:

Det är den platsen ( längst till vänster ) som röret "rören" är kallare på oavsett vilket rör som hamnar där så din teori om för låg spänning just där låter som en bra teori. Märkte även att ljudet blir ( på vänster kanal ) ditstorderat och låter väldigt orent på lite högre volymer. Dålig kontroll på basen och ett orent ljud som blir väldigt påtagligt när volymen höjs till naturtrogen nivå, och tro mig det är inte höga volymer vi pratar om då för jag har ett väldigt dämpat rum och det kräver inga höga volymer för att nå lämplig nivå på ljudet. Om det ena röret inte har full effekt så orkar det väl inte hålla i elementet som det är tänkt och det blir okontrollerat?

Får kopplingsschemat snart så det ska nog gå o reda ut men det verkar uppenbart att nått hänt efter korttisen på just denna plats, funderar på att byta alla komponenter på det vänstra kretskortet och se vad som händer, efter en kontrollmätning förståss...

Daniel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/08 :  11:50:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Någon komponent är kass på den platsen. Man får kontrollmäta motstånden där. Förmodligen är det avbrott i katodmotståndet så ingen ström alls går genom röret och då är det bara värmen från glöden kvar. Ljudet blir, som du mycket väl beskriver, helt kass om man tappar ena röret i push-pull.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/06/08 :  12:36:49  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Bernt:
Kan katod motståndet fallit ur tolerans och släppa igenom lite men inte tillräckligt? Röret är ju inte helt kallt, bara det att man inte bränner sig på det, det gör man dock på dom andra! Kan hålla i röret hur lämge som helt men visst är det varmt.

Ska mäta så fort ett schema kommer så jag vet vad det ska va för värden på alla komponenter.

Tack Bernt för input.

Daniel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/08 :  21:38:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Kan katod motståndet fallit ur tolerans och släppa igenom lite men inte tillräckligt? Röret är ju inte helt kallt, bara det att man inte bränner sig på det, det gör man dock på dom andra! Kan hålla i röret hur lämge som helt men visst är det varmt.
Delvis kass motstånd tror jag inte, men det skulle kanske möjligen kunna hända. Jag har aldrig varit med om det iaf. Möjligen skulle det kunna vara så att man av misstag har lödat in ett katodmotstånd med för högt värde. Glöden ger också värme.
Att det distar kraftigt är typiskt. Om bara ett rör släpper igenom ström i en trafokopplad PP-förstärkare får man mättad kärna i utgångstrafon, plus att den försöker spela single end utan tillräcklig ström.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2008/06/08 21:43:34
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/06/09 :  10:00:20  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Bernt:

quote:

Att det distar kraftigt är typiskt. Om bara ett rör släpper igenom ström i en trafokopplad PP-förstärkare får man mättad kärna i utgångstrafon, plus att den försöker spela single end utan tillräcklig ström.
quote:

Kan förstärkaren ta skada av att spela i detta läge, den låter trotts allt toppen på låga volymer. Förståss ska detta problem åtgärdas omgående men tar nått skada av att spela på låg nivå eller i huvudtaget??

Daniel
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/06/09 :  18:34:48  Show Profile Send Daniel_S a Private Message
Mätte precis upp ett motstånd som var 150ohm på de övriga förutom det rör som går kallt, där var det oäääääändligt... avbrott

Bara att byta motstånd o rocka vidare

Katodmotståndet sitter väl inte mellan 2 stifft på röret

Har jag helt fel om att detta motstånd ( mellan 2 stifft ) har nått med Bias att göra

Har inte fått schemat ännu...

Daniel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/09 :  19:33:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det är katodmotståndet som ställer in bias.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000