HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nyinflyttad i 24 timmar och grannar som klagar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/06/01 :  20:55:34  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
24 timmar sedan man flyttat in i den nya och dyra hyres-lägenheten.

Har slitit i MÅNGA timmar för att inreda och skapa sitt egna hifi-rum

Man spelar knappt så det känns. Och jag är ärlig, det spelades inte starkt. Jag spelade i ca 2 minuter.

Ska jag ha en eller 2 subbar började jag precis tänka....

Sedan kommer grannen som bor under och plingar på 20:45 och tycker att jag skall sänka då hans barn skall sova. De har tydligen rummet precis under.

Jag måste få spela musik på normal volym fram till 22, eller vad gäller?

Han säger att det hörs så fort jag går i min lägenhet.

SHIT VA JOBBIGT!!!!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2008/06/01 20:56:28

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/06/01 :  21:09:51  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Eftersom du även har vissa rättigheter som hyresgäst och inte bara skyldigheter, får du leva ett normalt liv i din bostad. Om det är kl. 22 eller 23 som nattfrid skall råda, men innan dess får du visst spela. Det kanske inte är så bra för grannsämjan, men eftersom nu din granne har fått normal människa som granne, kanske du kan ge honom rådet att byta sovrum för barnet, när det är så lyhört.
Stackars dig.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/06/01 :  21:11:01  Show Profile Send Vox a Private Message
Sätt på en skiva med för dig acceptabel volym och gå sedan ner till lägenheten under och hör hur mycket det låter.

Har du riktig otur och du fått en granne som kommer att klaga varje gång du fiser eller rapar så det hörs.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/06/01 :  21:13:15  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det är tråkigt att säga men här luktar det problem, en del lägenheter är ju så ofattbart lyhörda så man tom hör samtal i vanlig ton från lägenheten bredvid, det bästa är nog att du och grannen kommer överens på en gång vilka nivåer som är accepptabla och vilka tider på dygnet, blir ni ovänner och hyresvärden/fastighetsägaren blir inkopplad får du svårt att hävda dig. Jag har varit med om det en gång själv och det är svårt att ifrågasätta någon som anser sig bli störd.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/01 :  21:29:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Är det SÅ lyhört är det nog läge att ta ett snack med hyresvärden.
Sätt som sagt på en skiva med normal volym och låt hyresvärden vara med och tycka att det är Ok,
Kräv sen att få lyssna hos grannen.

Om Grannen klagar över att det hörs när du går, så tyder det nog på dålig isolering eller att grannen är GRYMT känslig.

Nog bäst att ta det den rätta vägen på en gång. Blir det strul med grannen utan att Hyresvärden är informerad tror jag att "den högspelade hifi-idioten" inte har låga odds. Tyvärr!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/06/01 :  21:31:26  Show Profile Send Mey a Private Message
Jag lider med dig. Hade liknande problem i min första lägenhet, första gången som jag vred på lite för att testa ljudet (mitt på dagen) ringde grannen bredvid på och gnällde. Lägenheter är tyvärr överlag lyhörda enligt min erfarenhet, men fram till 22 får man leva som vanligt, därefter skall det vara tyst som regel.

En granne som klagar 20.45 är en jobbig granne. Så lyhört har jag svårt att tänka mig att det är.

Men som någon föreslog, slå på lite musik i det som för dig är en behaglig volym och be att få lyssna i grannens lägenhet.
Fortsätter det gnällas skulle jag vända mig till värden, det kan ju vara så att din nya granne är en gnällspik som dom tidigare hyresgästerna tröttnade på
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2008/06/01 :  21:53:43  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Det är tråkigt att säga men här luktar det problem, en del lägenheter är ju så ofattbart lyhörda så man tom hör samtal i vanlig ton från lägenheten bredvid, det bästa är nog att du och grannen kommer överens på en gång vilka nivåer som är accepptabla och vilka tider på dygnet, blir ni ovänner och hyresvärden/fastighetsägaren blir inkopplad får du svårt att hävda dig. Jag har varit med om det en gång själv och det är svårt att ifrågasätta någon som anser sig bli störd.

quote:
Sätt som sagt på en skiva med normal volym och låt hyresvärden vara med och tycka att det är Ok,

En kamrat hade problem med en gnällig granne som också bodde under han gjorde följande på inrådan av mig och andra kamrater. Tog kontakt med hyresvärden som kom hem och lyssnade på normal volym sedan därefter gick hyresvärden ner till grannen tillsammans med min kamrat. Väl inne i lägenheten så konstaterade hyresvärden att det fanns inget skäl för grannen under att klaga efter det så är alla klagomål borta.

Sedan ser hyresvärden en som en seriös boende och det är mycket lättare att få hjälp om det uppstår problem.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/06/01 :  22:39:56  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Hoppas problemmet löser sig, finns inget jobbigare. Jag menar dina grannar måste ju förstå och respektera att du faktiskt oxå vill leva ett normalt liv. Visst ska vi oxå ha barn (Nästa månad faktiskt.. *ler*) men vi kommer inte klaga på någon som spelar musik, jag menar vår son måste vänja sig vid normalt beteende och kan inte prata tystare eller spela allt för låg musik bara för att han ska sova.

Spela på anser jag, du har oxå rättigheter

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/06/01 :  22:50:50  Show Profile Send B-200 a Private Message
Har haft sådana grannar de blev till och med aggresiva mot en när de ringde på dörren. Hyresvärden fegade ur sitt ansvar..jag ick flytta självmant går inte att bo med sådana puckon under.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/06/01 :  23:05:10  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag hade en källarlägenhet för ett antal år sedan som påminde om en betongbunker (fungerade som en jättestor baslåda), en kompis bodde ovanför samt en ovanligt hemsk kvinna på första våningen, när jag spelade fick alltid polarn påhälsning först och dom gångerna han var oskyldig så hänvisade han nedåt, hon sprang som en skottspole i trapphuset högröd...

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2008/06/01 23:07:46
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2008/06/02 :  02:23:59  Show Profile Send adhoc a Private Message
Det är väldigt låga ljudtryck som är godkända, 30 dB ekvivalentnivå, 35-45 dB max beroende på frekvens. Ett citat: "Riktvärdena för när buller kan utgöra risk för sanitär olägenhet bör bedömas strängare för ljud med hörbara tonkomponenter. Nivåer ner till 25 dBA, ekvivalentnivå, kan uppfattas som störande." (kommer från http://www.landskapsskydd.nu/miljo/miljo019.htm bra sida men ligger nere för tillfället)

Man kan tycka att moderna lägenheter inte borde vara lyhörda, tekniken och förståelsen runtikring problemet finns ju. Min personliga åsikt är att det tycks vara mycket fusk beroende på pressade byggtider och annat. Det var en stark anledning till att jag köpte min lägenhet, just att den inte är lyhörd alls med ca 40 cm tjocka väggar och golv mot grannar. En annan var att vardagsrummet hade utmärkta akustiska proportioner och symmetri (skitsvårt att hitta!). Hittills på 2 år har jag inte hört någon granne alls, inte heller att någon har klagat och då har jag ändå krämat på ganska ordentligt, med dubbla basmoduler som går ned under 20 Hz dessutom.

Snart försvinner "problemen" helt då flyttlasset går till egen kåk i juli. Nytt bio/ljudrum ska byggas helt från scratch, ca 33 m² finns att leka med . Lägenheten som annonseras ut i veckan: http://hemnet.se/beskrivning/hemnet/186331 (Ca 13,5 m² av fiffiga akustikfix som BAD-paneler och absorbenter har burits bort, gör sig inte på bild tyckte mäklarnissestylisten , kan lämnas kvar om någon "ljudbög" skulle vara intresserad av lägenheten.

Edited by - adhoc on 2008/06/02 02:30:50
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2008/06/02 :  05:51:40  Show Profile Send Leffler a Private Message
Annars brukar man väl säga att det är okej att vara högljudd på normalt sätt fram till kl. 20. Kl. 22 har jag aldrig hört att man skulle få störa till, åtminstone inte som rättighet? En kompis som är jazzpianist fick sin dörr inkletad med majonnäs en gång, moget grannbeteende, fast då övade han ju ett antal timmar varje dag också...

Klart det är ett problem för din granne om ditt ljudrum ligger precis ovanpå hans/ hennes barnkammare. Du får väl helt enkelt ta ett snack med dem och komma överens om vad som funkar. Se framförallt till att inte börja med en konflikt/ hyresvärden på en gång, då blir folk bara förbannade och vill bara få rätt.

Lider med dig!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/06/02 :  06:18:26  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Din granne är under all kritik. Det är ju löjligt att komma och klaga vid denna tid, och speciellt som det var första gången du spelade? Jag lider med dig, sådana grannar borde doppas i tjära och fjäder.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/06/02 :  07:27:36  Show Profile Send Vox a Private Message
Fly storstaden och köp ett eget hus så är dina problem med knepiga grannar borta.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/06/02 :  08:12:12  Show Profile Send 80-talet a Private Message
jag håller med många som skrivit här innan i tråden, det är självklart att du ska kunna ha ett liv!! jag tycker att du först och främst, tillsammans med din granne, kollar hur lyhört det är, ni kan eventuellt göra gemensam sak om det visar sig vara väggar/tak/golv av papper. hyresvärden är sedan andra valet/instans om du och din granne (ev. flera grannar!?) vänder er till och i sista hand hyresgästföreningen osv.. men att försöka lösa detta utan att sätta någon på plats måste vara prio ett speciellt som du är den nyinflyttade som någon skrev; "högspelande-hifi-nerden"! man vill ju inte skapa problem det fösta man gör som nyinflyttad heller. men det hela låter otroligt tråkigt det här!!

eoJeud
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2008/06/02 :  08:16:53  Show Profile Send dB a Private Message
Har full förståelse både för dig och din granne (är både HiFi entusiast och småbarnsförfäder). Det är lätt att irritera sig på folk som klagar när man spelar på normal ljudnivå, men har man barn med svåra sömnproblem (då sover man inte speciellt mycket själv) så uppfattar man situationen annorlunda. Sömnproblem kan bero på medicinska anledningar och då hjälper det tyvärr inte att vänja barnet vid hög ljudnivå.
Tycker att det bästa är att du pratar med din granne och försöker komma överens om någonting. Är det så lyhört i ert hus (så att normal ljudnivå uppfattas som störande av dina grannar) så bör hyresvärden gå in och ljudisolera.
Buggsson skriver: "...sådana grannar borde doppas i tjära och fjäder..." kanske inte.Både du och din granne har rätt att leva ett normalt liv.
Hoppas att det löser sig! Lycka till!
dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50

Edited by - dB on 2008/06/02 08:17:28
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/06/02 :  08:37:58  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Håller med alla

Å ena sidan är hifi en hobby som ger massor tillbaka och måste få utövas. Det finns som nämnts också en del rättigheter med att leva i en hyreslägenhet.

Å andra sidan står alla hobbys i skuggan av barn. Ohm boy har kanske inga egna och har glömt när man egentligen gick och la sig i dagisåldern. Min 6-åring ligger i sängen mellan 20 och 20.30, nattad och klar. Hela vardagen bygger på att han lägger sig i tid (och somnar, vilket inte är några bekymmer men kunde varit om grannens basgångar hörst genom väggen). Som någon nämnde kan det dessutom vara familjesituationer med sömnstörningar, separationer, olika bokstavskombinationer mm mm i all oändlighet som du inte vet något om.

80-talet är rätt på det. Jag tycker du skall backa maximalt, övervinna din aversion (vem vet, grannen kanske är supertrevlig när det kommer till kritan, man VET aldrig) knacka på och ta en fika hos dig eller honom. Förklara glädjen och det betydelsefulla för dig med musiken och fråga honom - be om hjälp - med hur ni kan få till det så att alla blir nöjda.

Ta sen med alla varianter med att lyssna i barnens rum, ta med hyresvärden och förklara att hans medverka endast är för att få saker att fungera och förhindra alla möjligheter till trubbel.

Be honom aldrig flytta barnens sovrum, då lär det aldrig hända...

Lycka till!

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2008/06/02 :  09:30:08  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!

Ja grannarna skall man vara rädd om - konflikter med grannar är så jobbiga - så ta det tango och gör inget överilat. Försök att få komma ner och lyssna - det är bra. Jag lyssnade uppe hos min granne en gång i mitt 100-åriga hus. Drog på ganska bra och gick upp. Det lät inte mycket nerifrån mig ärligt talat(jag vattnade grannarnas blommor när de var bortresta).

Fast grannar kan ju vara lite "överkänsliga" i vissa lägen och om man börjar reta sig på något (musik, TV-ljus eller stomljud) så behövs det inte mycket för att det skall kännas jobbigt. Dock i ditt fall känns det som om grannen nästan stått och väntat på musik från Dig för att kunna statuera exempel tidigt (mota Olle i grind). För mig känns det dock väldigt tidigt med att redan efter ynka 2 minuter komma och ringa på(om det nu inte var ganska högt).

Jag kan leva med att grannen spelar högt några kvällar då och då, men inte varje kväll - då blir det jobbigt. Speciellt om man kan höra vilka låtar som går. Sen är det ibland så att människors uppfattning om vad som är högt resp inte högt kan skilja sig ganska mycket åt.

Vad som kan vara smart är också att sätta SD-kuddar under högtalarna för att frikoppla dem från underlaget (kan göra stor skillnad med kanske speciellt trägolv).

Sen tror jag att det kan vara värt om nu grannen går att resonera med att du aktivt ber honom att säga till när de störs typ "Bara säg till". Jag har kompisar som hade överenskommelse om att knacka i taket när det blev för mycket eller för högt. Har man den optionen att enkelt säga ifrån (på något sätt) och det respekteras så tolererar man även mer eftersom man känner att man har kontroll.

Lycka till!
/Shaft
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/06/02 :  10:10:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Oerhört tråkigt!

Inte direkt relaterat men som förälder tycker jag absolut att man ska lära de små att somna även om det låter en del.

För egen del har jag biorummet vägg i vägg med min 6 årings sovrum och det låter en hel del när vi ser film. Normalt nattar vi honom vid 20:00 och sedan går vi och ser film, han läser en stund och sedan lägger sig och sover.

Som kontrast har jag en arbetskompis som har haft en del problem med att det inte går att göra något när barnen lagt sig, eftersom de inte kan sova då.

Vi har däremot aldrig visat någon respekt för detta och därför är ljud helt normalt. Tråkigt om man ställer sig själv i ett hörn så att man måste trippa och tassa runt efter läggdags, eller säga att bekanta inte får ring efter klockan så och så för barnen sover, eller att det blir katastrof för att någon ringer på dörren.

...men det hjälper ju inte dig

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2008/06/02 :  11:11:24  Show Profile Send FBK a Private Message
Är det inte extar lyhört i mer nybyggda kåkar jämfört emot tex 70-40tals kåkar?.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2008/06/02 :  11:46:27  Show Profile Send overhang a Private Message
Inte roligt sådant där, jag lider med dig.
Tyvär finns det både usla lägenheter och överreagerande mäniskor och om man kombinerar dessa båda blir det inte roligt.

Sedan vi flyttat till eget hus så kan man äntligen njuta fult ut utan att någon klagar

/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/06/02 :  11:48:37  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message
quote:
Är det inte extar lyhört i mer nybyggda kåkar jämfört emot tex 70-40tals kåkar?.

Tror jag inte för jag bor i en 70-tals, 6-vånings hyreslänga. Det är inte så lyhört mellan lägenheterna på samma plan, däremot hör jag tydligt grannen ovanför mig. Han har bl a. en stol som gnisslar så in i he***** så att det hörs ner till mig. Då är det förstås betonggolv utan ljuddämpande skikt under mattan.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/06/02 :  12:42:02  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
euphonic:

Ingen har väl försökt råda någon att tassat tyst eller behandla de små som porslin??

Min somnar som en stock och jag har aldrig någonsin tassat omkring för det. Det jag säger är att sömnen är VIKTIG och att för just ohm boys granne så kanske livet inte är lika lätt som för dig och mig.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/06/02 :  12:55:14  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag har en granne som flyttat in ett par hus bort. Han är musiker och
tänkte säkert att det var bra med villa för då kan han träna i
garaget.

Efter att jag hört samma låt flera timmar om dagen under en semester så
förstår jag varför en del klagar. Nivån var inte hög där jag bor
men det är oerhört störande att höra samma musikstycket timma efter
timma. Ibland hörde man bara basens rytmiska trummande från tidig
morrgon till sent på kvällen.

När en annan granne som bor nära mig spelar på sin stereo så det hörs över
hela området är det inte alls störande. Ibland kan det vara njutbart
om låten är bra. Men han spelar bara en låt en gång under en period.

En sen kväll stegade jag bort till musikern och bad han repa någon
annan stans. Han var helt oförstående. Jag tog med han hem till mig medan
hans trummaskin trummade på. Efter det så har jag inte hört han spela mer...

Den andra grannen spelar på som vanligt, fortfarande utan att det är störande.

Edited by - linnar on 2008/06/02 13:00:17
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/06/02 :  16:00:29  Show Profile Send 80-talet a Private Message
quote:

jag bor i ett helt nybyggt hus/lägenhet (2008) och jag hör ingenting, går jag ut på balkongen en lördagskväll däremot så är det ganska många som har ganska högljudda fester. men som sagt inomhus hör vi verkligen inga (störiga) ljud alls. det varierar säkerligen från byggnad till byggnad. har bott i både 70-tals och 60-tals kåkar innan där man hört grannen titta på nyheterna, det var inget kul alls! det som var värst var dock när ena grannens barn fick kolik, jätte synd om både ungen och föräldrarna men mest tyckte jag nog synd om mig själv !!

eoJeud

Edited by - 80-talet on 2008/06/02 16:01:04
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2008/06/02 :  17:35:08  Show Profile Send Bland a Private Message
Bodde i en kåk ifrån 1939 och jag behövde aldrig vara orolig att försova mig. Min mycket trevliga 80-åriga granne missade aldrig morgonekot, det gjorde inte jag heller - jag äskade det huset. vi hade så trevligt. Idag bor jag högst upp i en kåk byggt 97. Hör inget härinne och ingen klagar och jag spelar högt.

Barn och ljud. Min erfarenhet är att barn i den åldern inte bryr sig - visst barn kan säga att dem är störda men oftast beror det på att dem inte vill gå och lägga sig. Nej, oftast blir föräldrar störda och nervösa. Om föräldrar är nervösa så blir barnen oroliga och "oljudet" får skulden för att barnen inte kan sova. Det blir lite rundgång i det hela. Nej, ljud är inte farligt däremot stressade föräldrar; Vem kan sova då?

Edited by - Bland on 2008/06/02 17:38:03
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000