Author |
Topic |
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2008/06/02 : 18:07:09
|
Problem med puckon till grannar slipper man inte med automatik bara för att man bor i villa. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2008/06/02 : 20:17:27
|
Exakt!, hur fint låter inte det dova malandet från en luft-vatten värmepump utanför sovrumsfönstret, från grannen längre ner på gatan...... |
|
|
AndreasH
Member
116 Posts |
Posted - 2008/06/02 : 20:52:05
|
Grannar som klagar i lägenheter borde bli infade om att det finns egnahemshus på landet! |
B&O Beolab 5, BeoSound 9000 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/06/02 : 21:20:03
|
quote: Problem med puckon till grannar slipper man inte med automatik bara för att man bor i villa
Då bor ni inte i eget hus utan i s.k. villor som ligger lika tätt som lägenheter. Skaffa er att äldre hus på en stor tomt så är problemet löst. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/06/02 : 22:07:05
|
quote: Är det inte extar lyhört i mer nybyggda kåkar jämfört emot tex 70-40tals kåkar?.
Den känslan har jag också fått! |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2008/06/02 : 22:29:13
|
Skönt att man ska bygga nytt på 1600m2 tomt i sommar...
Men jag har bott i lägenhet senaste sex åren... Har dock aldrig haft problem med grannarna. De spelar musik, jag spelar musik, de har lite partaj, jag har partaj osv osv... Dock är vi lyhörda (sic!) mot varandra, så om man knackar i väggen eller taket eller ringer på så sänker man volymen. Efter 22.00 är det alltid tyst i huset utom någon enstaka fredag/lördag då¨någon kan ha en fest framåt midnatt, men det är sällan något som stör. Kåken är byggd 1932 och har rejäla väggar/golv.
Angående barn så har jag själv två bonusbarn. De somnar som grisar och sedan kan inte ens Hin Håle själv med blåsorkester få liv i dem förrän på morgonen...
Har datarummet vägg i vägg med äldste killens rum och där kan man krana på rätt rejält utan så mycket som ett pip från hans rum. Hemmabion är vägg i vägg med yngste killen och samma sak gäller där.
Antingen har din granne problem med att få sina barn att sova, eller så är han överkänslig mot det mesta eller så är huset otroligt lyhört, men då borde du också höra en massa oljud, Ohmboy.
Respekt och förståelse ska man ha, men man måste få leva ett normalt liv också (finns till och med lagtext på det). Ta allt på rätt sätt såsom många redan skrivit och försök skapa en förståelse för dina behov hos grannen och vice versa så tror jag det kommer ordna sig.
Att börja härja och hävda sin rätt brukar sällan funka. Bemöt din granne såsom du själv skulle vilja bli bemött. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2008/06/02 : 23:50:56
|
Bor i "betongkasern" i en förort. Det är #164;#%#164;%& lyhört. Av någon outgrundlig anledning så är takhöjden 2,43 m. Hade gärna avstått från närmare 10 cm för att få lite dämpning. I innerstan så är de nybyggda lägenheterna dämpade...såklart. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Twilighter
Member
590 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 00:09:52
|
Du får inte störa dina grannar oavsett tid på dygn, att det är just ex 20 elelr 22 som är vanligt att folk tror gäller är inget annat n en missupfattning/myt/ev gammal regel
i dagsläget gäller du får inte störa dina grannar
barnskrik och spring från dessa, och visst ljud från sängkammaren eller nån gång från ex ett husdjur är dockljud som anses vara sådant som grannar måste acceptera,
men spelar du musik och din granne anser sig att han störs av det har han rätt att klaga till hyresvärden. men en sån petig granne ska man eg läxa upp :p
där jag bor lever mina 2 grannar rövare med sitt techno kadunk kadunk från och till, fets varje helg osv osv, har tom hänt att min granne till höger klagat på mig fast det var grannen till höger som spelade.
men jag accepterar det eftersom jag då anser mig få lika rätt o spela på samma premisser, ge och ta :) vi får båda stå ut med varandras förmodade skitmisuk, men vinsten är ju högre då vi båda får en stund att njuta av vår egen |
Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5 --> Ino Audio pi60s
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 00:15:30
|
quote: Den känslan har jag också fått!
Tror nog att det ganska ofta är så också som vår känsla säger Goldfinger, men natuligtsvis så byggs hus olika som sagt så det finns säkerligen bättre och sämre. Men av det man hört av kompisar,bekanta osv så händer det hyffsat ofta att en del nyare lägenhets hus är sjukt lyhörda jämfört emot en del äldre lägenheter. quote: -------------------------------------------------------------------------------- Problem med puckon till grannar slipper man inte med automatik bara för att man bor i villa --------------------------------------------------------------------------------
Då bor ni inte i eget hus utan i s.k. villor som ligger lika tätt som lägenheter. Skaffa er att äldre hus på en stor tomt så är problemet löst.
Exakt. Det dräller av villa områden där husen ligger så tätt så det är hur enkelt som helst att komma i luven på grannen vid högt musik spelandes, men då kanske det också spelas lite högre än "vanlig" nivå. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 00:46:07
|
Lider med dig ohmboy. Tråkig situmation. Jag har också en gnällig granne som kommer över och gnäller ibland. Han är en sådan typ som låter grannen mitt emot spela som veckans idiot med en hemmabyggd musikvagn utomhus bestående av fyra 12or och en hel drös coaxer och en massa slutsteg . Men att jag brassar på ibland inomhus tål han inte. Nu ska jag lösa det en gång för alla. Jag har köpt en st 15tums bas och ska visa vad skåpet ska stå
Då bor jag ändå i hus. Och han bor 4 hus bort förstår inte hur han kan få det till att det inte går att vara utomhus för allt dunkande Men men så länge jag kör med stängt fönster har jag rätten på min sida och jag spelar aldrig snorhögt efter 9 på kvällen |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 07:32:01
|
"Då bor ni inte i eget hus utan i s.k. villor som ligger lika tätt som lägenheter. Skaffa er att äldre hus på en stor tomt så är problemet löst."
Faktiskt inte, musikern som repade i garaget bor ca 100m bort. I övrigt är det ca 30-40m mellan husen. Så man kan väl säga att det är lite längre mellan villorna än genomsnittet i en stad. Sedan vill jag säga att man (oftast) hörde musikern när vi satt på verandan. Inomhus kan man kanske höra basdunket någon enstaka gång och då naturligtvis när man försökte sova sent på kvällen.
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 07:33:58
|
Måste också säga att jag har själv varit föremål för högt spelande och störande. På 70-talet när jag bodde i lägenhet kunde min kompis höra basen från min 400liters Tl. han bodde ett par trappuppgångar bort och ett par våningar högre än jag....
Det var dock ingen som klagade .
|
Edited by - linnar on 2008/06/03 07:34:54 |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 08:45:46
|
Skaffa ett par dipolhögtalare, stör inte grannarna lika mycket, i alla fall inte de under/över/vid sidorna om spelriktningen... |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Comus
Member
321 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 12:24:45
|
Hej!
Har en sk "hälgångare" i lägenheten ovanpå mig, karln går omkring jämt och ständigt (har han suttit ned 5 minuter sen han flyttade in blir jag imponerad).
Jag kan aldrig gå och lägga mig förrän han också gjort det, har till och med bytt arbetstid på jobbet för att matcha hans sov-tider bättre (från 7 - 4 till 8 - 5).
Jag har dock aldrig påpekat detta för honom då jag tycker det känns som en fånig sak at ta upp .
|
Comus |
Edited by - Comus on 2008/06/03 12:25:52 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 13:08:57
|
Absolut, sånt tycker jag inte att du har någon rättighet att påpeka eftersom det hör till normalt leverne. Känner en vars tidigare granne ville att en pojkvän skulle sitta ned när han kissade på natten, för att skvalet störde grannens sömn.
Det finns alltid skräckexempel på intoleranta grannar.
Dock så kan det faktiskt vara störande med grannar som spelar musik ett i ett i ett... Inte bara på natten. Grannen får ju mest bara den malande monotona bas-dunket som letar sig igenom betongväggarna. Det är inte ett nämnvärt rogivande bakgrundsljud |
/Jonas
|
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 14:00:03
|
Beträffande tider och störningar; många hyresvärdar/bostadsföretag har angivit att 22.00 skall det vara tyst. Detta är den vanligaste tiden, men det finns även andra tider på vissa ställen. Om man inte får störa grannar, då borde i princip varje fest bli ett föremål för störningsjouren, oavsett klockslag
Praxis är ju att man kan leva normalt fram till 22 och därefter skall det vara tyst. Det borde funka för de flesta men om det inte gör det får den som blir störd öppna för ett samarbete och försöka hjälpa till att hitta en lösning som passar alla parter.
Där jag bodde tidigare gnällde jag som f-n på en granne som bodde vägg i vägg med mig och brukade titta på film, med högt ljud samt gapa framåt 3 på natten. Men det var en annan kaliber på det problemet. |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 14:01:31
|
Jätteknepig fråga det här, samtidigt som man själv vill spela sin musik på "rätt" ljudnivå, så hatade jag samtidigt när grannen gjorde det när jag bodde i lägenhet. Men det var ge och ta som det skrevs tidigare i tråden. Det tråkiga är ju när grannen är på helt fel våglängd, tex att det inte är nivån i sig utan att man spelar "fel" typ av musik, hårdrock och metall anses ju oftast störande redan på modesta nivåer av grannar med gråa tinningar....
Har löst det hela med att bo i hus som ligger rätt så "för sig själv", bara det att man också har en sambo som inte heller gillar alltför höga volymer.... |
Min anläggningstråd |
|
|
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 14:56:54
|
Tycker själv att om man vet att någon i huset kan störas av att man spelar så får man själv inte heller lika bra behållning av musikspelandet.
|
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 19:02:43
|
quote: Problem med puckon till grannar slipper man inte med automatik bara för att man bor i villa --------------------------------------------------------------------------------
Då bor ni inte i eget hus utan i s.k. villor som ligger lika tätt som lägenheter. Skaffa er att äldre hus på en stor tomt så är problemet löst.
Storleken har inte i detta fallet heller ngn betydelse, men däremot om grannarna är idioter. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
Edited by - jari on 2008/06/03 19:03:32 |
|
|
Bland
Member
672 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 19:21:14
|
I mitt lyhörda 30-talshus hade vi jättetrevligt. Alla lät och tvättsugan saknade tvätttider. Det var bara att tvätta när det var ledigt. Inga fåniga gårdefester utan vi hjälpte varandra. Det var lite som en tv-serie där grannar delar livet med varandra. Friden försvann när en av pensionärerna åkte in på hemmet och en Herr Viktig köpte den lilla tvåan - huset hade bara ettor och tvåor. Herr Viktig, en man i 40-årsåldern, tycket om regler. Här skall inte låtas och tvättsugan skall ha bokningstider. Vi andra blev mest förvirrade och kunde inte hantera denna pliktrogna man som hade stadgar och lagböcker i sina händer. Så huset blev tyst.
Efter ett år flyttade den första och efter två var nästan alla borta - någon pensionär kvar. Träffade en av mina fd grannar på gatan, hon flyttade först men bor kvar i området, och hon berättade att Herr Viktig bor kvar och han är nu också grillmästare på gårdsfesterna. Så skapar man gemenskap.
Så här 15-år senare kan jag fortfarnde längta tillbaka till huset och gemanskapen, och det gjorde även min fd granne. |
|
|
Topic |
|