HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Noen med rør erfaring?....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2008/06/01 :  20:34:49  Show Profile Send om.s a Private Message
På de fleste forum bruker det ofte sitte noen med meget gode kunnskaper om alle de forskjellige rørene og deres ekvivalenter.
Siden jeg for en tid tilbake steg forsiktig inn i rørenes verden igjen begynner denne ukjente marken å interessere meg igjen.
Det er jo ett opphav av muligheter til variasjoner og tonal tuning med forskjellige rør der ute.

Så, har tenkt teste litt forskjellige rør i min Hovland HP200P Pre.

Fikk tips om NOS Mullard M8162/CV4024 som en god ekvivalent til 12AT7 og M8137/CV4004 til 12AX7, noen som har erfaring med disse mot f.eks std Sovtek 12AX7/12AT7?

Disse rørene er produsert på 80 tallet og går visst også under en felles betegnelse KQDD, (Mén indikerer sivil ref og CV henviser til den militære).

Så har noen erfaringer, tips på evnt andre kvalitets rør/alternativ tas det imot takknemlig

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2008/06/02 :  01:38:24  Show Profile Send Skurt a Private Message
Jag är nog inte personen med goda kunskaper kring de här rören, är bättre på 6922/E88CC i så fall. Men lite erfarenhet har jag...

Här har du lite läsvärda tips angående 12AX7/ECC83, dock osäker på vad han provat rören i, möjligtvis någon DAC med namnet Thor? Jag har iaf testat och jämfört Sylvania 5751 (JHS-typen, alltså Black Plate) med Telefunken ECC83/12AX7 i en EAR 834P RIAA-steg samt McIntosh C220. I 834an lät 5751orna i princip exakt som Telefunken vad gäller tonal balans, detaljrikedom, mellanregister, bas etc. Skillnaden var att med 5751orna fanns en suverän ljudbild, man upplevde en rymd med dem, bättre bredd etc. Telefunken hade knappt någon ljudbild alls i jämförelse. Orginal EAR-rören var så usla att jag inte kommenterar de närmare än så I C220-steget var inte skillnaderna mellan rören särskilt stora (jämförde även med orginal McIntosh-rören i steget), bör påpekas att det inte var i min anläggning så jag var inte helt hemma på ljudet. Telefunken avgick väl som knapp segrare tillsammans med orginalrören, skulle dock ha mycket svårt att skilja dem i ett blindtest. Telefunken lät i princip som orginalröret och 5751orna hade en aningens aning mer diskant. Så mitt tips är att iaf ta med Sylvania 5751orna bland kandidaterna och med det försteget du har skulle jag kosta på mig Gold Brand Grey Plate, som t ex finns här.

Lycka till!

/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?

Edited by - Skurt on 2008/06/02 01:55:17
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2008/06/02 :  10:22:31  Show Profile Send om.s a Private Message
Hei Skurt og takk for info.

takker for tipste med GBP Sylvania, har for øyeblikket nevnte Mullard i bestilling, samt ett sett orginale matchede og innbrente fra Hovland.

Hadde en opplevelse ang matching på en tidligere BAT VK300X SE der jeg testet Telefunken Diamond rør, de var harde kalde og på grensen til umusikalske , mens de std Sovtek 6922 var de som tryllet frem magien, så dette med matching er visst viktigere her enn med noe annet ......

Takker for erfaringene .....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/06/02 :  14:22:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Observera att resultatet kan bli olika i olika apparater fast med samma rör.

5751 kontra 12AX7/ECC83 är rätt givet att det blir olika. Rören är ju ganska olika, men det funkar ju.

När det gäller 12AT7/ECC81 så gillar jag General Electric 6201. Vill du ha lågbrusiga rör så tycker jag du ska prova JJ ECC81.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2008/06/02 :  15:25:45  Show Profile Send om.s a Private Message
quote:
bservera att resultatet kan bli olika i olika apparater fast med samma rör.

Jepp! og her ligger frustrasjonen, og spenningen, matchingen er vel A & O her, skal teste noen kombinasjoner som er underveis her nå så får vi se

takker for de andre tipsene!!

mvh

Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2008/06/02 :  17:06:43  Show Profile Send Skurt a Private Message
Kan bara stämma in i att rör låter olika i olika apparater beroende på konstruktionen, men även beroende på hur systemet låter i övrigt. Ett "kallt" rör låter ju bäst i ett "varmt" system och vice versa. Men vet man vad man saknar i systemet är det nog lättare att hitta rätt, rörens egenskaper brukar vara något sånär överförbara till andra apparater. Är sällan som ett rör upplevs som kallt i en apparat och varmt i en annan apparat (samma anläggning i övrigt), iaf enligt min erfarenhet. Olika konstruktioner kan vara olika beroende av rör också. McIntosh-försteget påverkades inte särskilt mycket av vilket rör man satte i, medan min dac (med 6922/E88CC) påverkas jättemycket. På gott och ont är det Siemens CCa som vunnit alla tester i både försteg och dac hemma hos mig, hade ju på ett sätt varit trevligare om billiga Sovtek eller nåt hade vunnit

/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000