HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ExactPower 15A-högre volym?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/05/28 :  21:16:18  Show Profile Send byZan a Private Message
Hej på er.

Vet att det skrivits lite om nätrenare/exakt spänning m m, men jag har ändå en fundering och kanske fler med mig.

Så därför skapar jag denna tråd och hoppas på en intressant och ett givande utbyte av kunskaper i ämnet.

Har haft en exactpower på lån och är lite fundersam?

Varför behöver jag spela på lägre volym när EP:n är inkopplad, för att ha samma ljudtryck utan EP inkopplad?
Vad gör EP:n igentligen?

Kan ge mitt intryck av ljud m m senare om intresse finns.

Som ni förstår så är den El-tekniska biten inte min starka sida. Men jag vet att det finns kunskap här på forumet som förhoppningsvis vill ge mig svaret.

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/05/28 :  22:46:37  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det kan vara så att den höjer spänningen en aning, då blir det "starkare" volym eftersom du i princip spelar modulerad likriktad nätspänning i en förstärkare.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/05/28 :  23:29:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Hur kom du fram till slutsatsen?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2008/05/29 :  14:06:58  Show Profile Send UrSv a Private Message
Håller med Pac. Höjd eller rimligt ändrad matningsspänning kan inte påverka den absoluta nivån eftersom förstärkningen inte har med matningsspänningen att göra alls.

Det emda jag kan tänka mig eventuellt är att du har så grava problem i nätet med din utrustning att du genom att koppla in din EP kanske slipper så myckt skräp att din förstärkare helt enkelt slipper att något steg självsvänger eller slewöverdrives av HF. Den minskade disten kanske då kan ge intryck av lägre uppspelningsvolym. Dock skulle det i min mening resultera i precis det motsatta dvs att du måste spela högre när den är inkopplad. Således går min röst på att du missat nåt eller helt enkelt misstagit dig.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/05/29 :  15:51:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Har du mätt ljudnivåerna?
Ibland kan man subjektivt uppleva att det är olika ljudnivåer på grund av olika ljudkaraktärer.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2008/05/29 :  20:36:09  Show Profile Send byZan a Private Message
oops, kanske har jag varit otydlig, men, jag menar att det är en väsentlig (ca 4-10db enl min volymindikator) skillnad på volymen.
Eller kan det vara så som Björn_Ola säger att man upplever att det är en annan karaktär på ljudet?
Snarare enl. min ljudanalys så låter det renare, basen spelar snärtigare, mer ...äh, hittar inte orden, precist kanske och då upplever jag också mellan o diskant som mer öppet. Det blir mer dynamiskt helt enkelt.
Vad gör EP:n egentligen?

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/05/29 :  23:19:21  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, i alla fall så lämnar förstärkare mer effekt med högre nätspänning, så varför inte spela högre med samma volym? Hur blir det egentligen?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000