HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på känsliga högtalare mottages tacksamt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/05/27 :  22:52:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Problemet med horn och rör är att man får mer brus med ett rörslutsteg jämfört med ett tyst transistorsteg. Varför inte ett slutsteg i klass D. Jag har själv 2":s JBL horn och 15":s basar från samma tillverkare och jag sitter väldigt nöjd.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/05/27 :  23:03:51  Show Profile Send Lech a Private Message
Hej gcs

Du måste ha fått en dålig erfarenhet av rör och horn

quote:
Problemet med horn och rör är att man får mer brus med ett rörslutsteg

Min egen erfarenhet säger mig något annat.

Den kombo jag "lirar på" är dödstyst när så skall vara.

Det finns säker miss match i rör % horn också, men det går inte att generalisera som du gör.

Har haft många "grusburkar" som brusat mer.

Men ..

Mvh
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/05/27 :  23:42:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har bara haft tre rörslutsteg under åren som gått och alla har brusat och t.o.m brummat svagt. Med dom slutsteg som jag nu har ligger brusnivån på -122dB under full effekt. Det bettyder att när jag stängt av allt före slutegen så kan man inte höra något brus änns när man lägger örat intill något av elementen. Jag har då aldrig hört ett enda rör slutsteg som varit så pass tyst. Ett vanligt värde på brusnivån för ett bra rörsluteg brukar vara -96dB.

Edited by - gcs on 2008/05/27 23:42:38
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/05/27 :  23:47:46  Show Profile Send Lech a Private Message
gcs
Ja, du måste ha träffat "murphu law" direkt.

quote:
Jag har bara haft tre rörslutsteg under åren som gått och alla har brusat och t.o.m brummat svagt.

Jag hör väl dåligt pga åldern.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2008/05/28 :  00:55:02  Show Profile Send NewMount a Private Message
Brus kan helt klart vara ett problem med horn. Även transistorförstärkare kan brusa rejält. Min erfarenhet är att det mesta bruset kommer från försteget. Detta löses enklast med ett slutsteg med variabel gain.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/28 :  06:38:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kebarb

Kul att du gillade Diva, jag har som sagt inte lyssnat på dom utan bara på dom större modellerna. Men jag antar att ljudidealet ligger nära. Det jag gillar med WLM med är att det ger ägaren möjlighet att justera nivåerna så man kan tweaka in sitt eget ljud !

Glöm inte Duo bara

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/28 :  06:43:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ang brus - Leech har väl dom högtalare med högst (eller bland dom högsta) känslighet - med mina 98 db har jag inga som helst bekymmer med brus o då har jag rör i alla delar från Cd o framåt !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2008/05/28 :  10:05:13  Show Profile Send SW a Private Message
Mina Quad II rörslutsteg har klart lägre brus och brum än mitt McCormack och Linn slutsteg. Quaden kan man inte höra varken det minsta brus eller brum ifrån när man lägger örat så nära elementen man kan komma. Men skall tillägga att jag haft rörsteg som brummat och brusat rejält också. Det är nog inte typen av slutsteg utan konstruktionen i sig som spelar in.

S
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2008/05/28 :  10:29:26  Show Profile Send kebarb a Private Message
Leach, WAF är inte en faktor eftersom det är hon som köper. Jag har lagt ned mina HiFi ambitioner
själv! Detta gör letande mycket lättare, det var egentligen hon som skulle starta den här tråden
men de tar inte emot fler medlemmar här på HiFi forum. (dessutom är hon för lat för at posta)

Vi var dock rörande överens om att WLM var det bästa vi provat på hittils.

Rörförstärkaren vi använder har inga problem med brus, som jag haft tidigare med blandannat Vincent.

Det är speciella transformatorer, som jag inte kommer ihåg vad de heter, som skulle reducera bruset
eller brumandet på tomgång. Precis vid start uppstår 3 sekunders brum som sedan upphör.

Kombon CDT17A och A300B från Cayin är riktigt trevlig om än effektsvag.

Edited by - kebarb on 2008/05/28 11:13:12
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/05/28 :  15:05:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Varför inte ett slutsteg i klass D? Skulle tro att det inte är något vidare alternativ om man vill ha så lågt brus som möjligt.

I såfall skulle jag anse att en mindre högupplöst högtalare vore bättre om man ändå väljer PA.MvhKristofer
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/05/28 :  16:06:23  Show Profile Send Lech a Private Message
Det är min erfarenhet också.

SW skrev:
quote:
Det är nog inte typen av slutsteg utan konstruktionen i sig som spelar in.

Det samma gäller nog för missupfattningar om "rörljud".
Jag har inte ägt någon förstärkare med "rörljud" trots många rörförstärkare. ( ifs SET ) Nej det har varit "riktigt ljud" från dem. De har överträffat de flesta "grusförstärkare" jag lyssnat på.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2008/05/28 16:11:21
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2008/05/28 :  17:44:36  Show Profile Send kebarb a Private Message
Jag har haft Ice ASP1000 med rörförsteg, det var en riktig goding.

Vad gäller brus så hade jag en hel del i min Vincent SA-T1, men har haft otroligt mycket
mer problem med brum och brus i de åtskilliga H/K enheter jag ägde innan jag gav upp det
tåget.

Men innan ni svamlar iväg vill jag påminna om trådens rubrik, har ni flera goda råd som
faller i samma klang som WLM Diva?
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/05/28 :  18:15:03  Show Profile Send Lech a Private Message
Utan och svamla: Köp VLM.

Något annat på stativ hittar du inte som matchar 8watt.

Ska du gå upp ett par snäpp så rekommenderar jag dessa. Budgeten sprängs men det gör ljudvallen också.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2008/05/28 18:30:53
Go to Top of Page

kebarb
Member

240 Posts

Posted - 2008/05/29 :  10:54:57  Show Profile Send kebarb a Private Message
Synd att de måste vara så (ursäkta mig) fula. Jag gillar enkel design som ProAc och Canton men dessa är lite för klassiska i sin utformning..

Kan det bli en bra matchning att köra WLM med Cayin A300B och CDT17? Dvs rör hela vägen, klass A hela vägen och SET.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2008/05/29 :  14:08:41  Show Profile Send NewMount a Private Message
Klipschorn är en vacker möbel. Min fru håller med. Att de försvinner i hörnen uppskattas särskilt. Det lär finnas ett par nya 60th Anniversary Khorns på hifi-punkten för 80 tkr. Halva priset. Sist jag kollade i alla fall..

Edited by - NewMount on 2008/05/30 21:14:04
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/05/29 :  20:52:23  Show Profile Send Lech a Private Message
Utan Svammel igen

Det är bara att köpa,ett klipp, ( KLIPSCH ) KÖPLÄGE mao.
quote:
Det lär finnas ett par nya 60th Anniversary Khorns på hifi-punkten för 80 tkr. Halva priset.

Priset är nog Netto netto av vad det kostat att ta hit dom. Inte ens som "handbagage" från US och låg dollar kan matcha.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2008/05/30 :  21:15:51  Show Profile Send NewMount a Private Message
Det står ordagrant: "Har kostat: 190000:- Pris: 80000:-"
Är inte detta ett klipp, så vet jag inte vad det är.

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/05/30 :  21:39:56  Show Profile Send Lech a Private Message
Yes, det är ett klipp.

quote:
Är inte detta ett klipp, så vet jag inte vad det är.

Valutorna spelar nog ett spratt här också. Innan USD raset var priset här i Sverige 160KSEK så var 190 kommer ifrån vet jag inte.
Men hur som helst det är ett klipp för 80KSEK.

OT ja och inte helt utan svammel , sorry.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/05/30 :  22:03:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Hur mycket kostar ett par JBL Array med dagens dollar kurs? Jag har hört Klipsch och dom låter stort, men dom är ju också stora. Man ska heller inte glömma att frekvensomfånget på de här lådorna inte är bättre än 30-16KHz +/-3dB
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2008/05/30 :  22:16:05  Show Profile Send NewMount a Private Message
Klipschorn är stora, men de tar mindre plats än andra högtalare, eftersom de trycks in i hörnen av rummet. En basreflexlåda måste oftast placeras en bra bit ut från väggen och tar i praktiken mer plats än ett hörnhorn. 33Hz - 17kHz ±4dB (enligt klipsch.com) är fullt tillräckligt för musiklyssning, enligt min mening. Ytterst få människor hör något över 17 kHz, möjligen barn och ungdomar (om de inte förstört hörseln med iPoden). Under 30 Hz är mest för jordbävningar på DVD-filmer. Möjligen att den lägsta oktaven på kyrkorgeln påverkas. En subwoofer låter tämligen ynklig jämfört med Klipschorn ned till 33 Hz... Mig veterligen, finns det ingen annan konstruktion, inom dessa dimensioner, som kan ge samma låga distorsion och samma höga livekänsla 33Hz - 17kHz ±4dB.

Edited by - NewMount on 2008/05/30 23:48:45
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/05/30 :  23:50:32  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Ytterst få människor hör något över 17 kHz, möjligen barn och ungdomar
Då faller ju meningen med alla HD format. Det finns faktiskt information under 30Hz och långt under det. Jag har skivor som har information ner till 4Hz och antagligen under det men jag kan inte mäta lägre än 4Hz. Mina högtalarlådor som är bestyckade med 15"´s JBL bas element mäter 25-20KHz +/-3dB. Jag får väl lov att säga att det blev en oerhörd skillnad när jag skaffade en 18"´s subwoofer från Velodyne. Jag kan inte tänka mig att vara utan den subwoofern. Jag har en kompis som köpte en 15"´s bilbas från JBL och den ger ungefär samma effekt, alltså helt oumbärlig. Det inser man när man fått uppleva ljudet. Det är nog lättare att vara utan musikfrekvenserna över 17KHz än frekvenserna under 30Hz.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/05/31 :  01:30:00  Show Profile Send lennartj a Private Message
qcs,
det får stå för dig.
Jag tycker det det är överflödigt att lägga krut på återgivning under 30 Hz på åtminstone 98% av all musik.
Med mina okalibrerade inspelningsmikrofoner på lyssningsplats mäter jag -6 dB vid 27 Hz på DAT'ens instrument och det är jag rätt nöjd med jämfört med mina upplevelser i Göteborgs konserthus (där jag har abonnemang) och annorstädes.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2008/05/31 :  01:44:52  Show Profile Send NewMount a Private Message
Är inte vitsen med HD-format högre upplösning i hela registret? Information över 20 kHz tror jag inte man har någon glädje av (?). Visst finns det basinformation på många inspelningar under 30 Hz, men vilken subwoofer hänger med ett bashorn? Det borde bli svårt för dem att "samarbeta". Jag har förvisso inte provat med en "subba", men jag tycker inte jag saknar djupbas...

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/05/31 :  06:21:34  Show Profile Send Lech a Private Message
He he,
Det saknas nog inte mycket i dom lådorna

Bernt Jansson skrev:
quote:
Basåtergivningen är exceptionell! Det är ytterst sällan man hör så torr, ren och dynamisk basåtergivning.
Jag kan bara minnas att jag hört tre anläggningar med så fin bas, denna inkluderad.
Samtliga var hornsystem.

Subbar bluddrar bara tycker jag, inget fjong alls i dom..
Sen kan man ju läsa siffror som Gud läser bibeln.
Då blir det 33Hz +4 db och 17Khz + 4 db och sen beräkna avklingningen så man får fram vad man vill i teorin.
Det blir bättre än 20-20khz spikrakt om man nu så önskar det.

Men egna öron är en bättre metod tycker jag.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2008/05/31 07:03:04
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000