HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Taskiga s-ljud, ett jätteproblem!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/06/28 :  16:27:10  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Nej, jag upplever inte fenomenet generellt hemma i min egen anläggning, någon gång bara, vid FM-lyssning.
Jaha då förstår jag. Det är så här att distortionen vid mottagning av FM är ganska hög i själva S-signalen, alltså den signalen som gör stereo. Om man kopplar om tunern till mono då bör det låta mycket bättre. Det här fenomenet är också beroende på vilka mottagningsförhållanden man har. Man kan ju också få samma effekt med kraschade S-ljud när stationsinställningen inte är korrekt.
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/06/28 :  23:25:12  Show Profile Send Schulze a Private Message
Fast det är kvaliteten på min FM-mottagning som är problemet utan återigen att jättedyra, exklusiva anläggningar uppvisar överbetonade s-ljud. De som demonstrerar anläggningarna (vilka väl i allmänhet är säljare) tycks också vara medvetna om detta eftersom de undviker att spela vokalmusik...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/06/29 :  13:38:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Det tycker jag låter märkligt. Jag har aldrig tänkt på att säljare på något vis försöker manipulerar och undvika att spela vokalmusik. Jag har nog inte heller haft problem med krossade S-ljud i alla fall inte när jag spelat CD. Med vinylskivor kan man ju råka ut för sådant om man har en dålig pickup. Vid radiomottagning är problemet störst i alla fall som jag ser det.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/07/01 :  07:45:20  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Nästan alltid så låter demon på mässor sämre än vad man rimligen får hemma. Rummen är ganska tomma eftersom man måste få in folk och man spelar ganska mycket högre än vad som är normalt. Så det blir ganska ojämnt dämpat. Särskilt så inträffar en viss fartblindhet om man står och demar länge, man hör inte hur högt man spelar efter ett tag.
Och dessutom så ändrar dom flesta anläggningar karaktär emot ett ljusare ljud då man spelar riktigt högt. Det ser jag som ett större problem än s-ljuden som borde gå att undvika. Dessutom håller jag med om att många som demar spelar ganska dåliga inspelningar för att dom inte av någon anledning inte är så noga med materialet troligen.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/07/01 :  11:08:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag förstår inte riktigt problemet med "taskiga s-ljud, ett jätteproblem", i alla fall inte när det gäller fonogram. Jag brukar ofta titta på Kunskapskanalen och där kan man snacka om taskiga s-ljud. Men problemet där beror inte på SVT eller UR som är dom sändande företagen utan felet kommer från kabeloperatören som fullkomligt skiter i hur det låter. Det viktiga är att bilden når ut. Samma sak kan faktiskt ibland hända när SVT sänder lokalt, i alla fall över Stockholm och ABC nytt. Här håller man på att utreda vad felet kommer ifrån och det kan vara Teracom som sitter med svaret.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000