HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinylspelare för 282.000 kr!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/05/31 :  19:24:08  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Man kan spendera flera miljoner på en anläggning o ändå inte få till ngt bra ljud, eller ens hyfsat ljud.
Det svåra är ju att få komponenterna att spela bra ihop, det är utmaningen med Hifi tycker jag men det är ju en helt annan tråd

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/05/31 :  20:58:34  Show Profile Send rolnor a Private Message
quote:
Man kan spendera flera miljoner på en anläggning o ändå inte få till ngt bra ljud, eller ens hyfsat ljud.
Det svåra är ju att få komponenterna att spela bra ihop, det är utmaningen med Hifi tycker jag men det är ju en helt annan tråd

Ett sätt att möta det här problemet är ju att köpa ett helt system från en tillverkare, själv har jag satsat på B&O-prylar och det passar mej bra eftersom jag inte har något stort kunnande..

rolnor
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2008/05/31 :  22:53:09  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Ganska utmanande påstående, har haft grejjer för 20000:- som låtit bra, men ligger nu på en större investering och det hörs deffinitivt skillnad, även om jag inte har några guldöron
Som sagt var, i VISSA fall..

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/05/31 :  23:14:13  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
quote:
Ett sätt att möta det här problemet är ju att köpa ett helt system från en tillverkare, själv har jag satsat på B&O-prylar och det passar mej bra eftersom jag inte har något stort kunnande..

Bara för att det är från samma tillverkare behöver det inte spela bra ihop.
Det är en del av det intressanta med denna hobbyn/intresset/livsstilen - Det är så otroligt individuellt.

Det kan vara så att du tycker det låter bättre att kombinera din förstärkare med en ljudkälla från
t ex Marantz

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/06/01 :  00:36:21  Show Profile Send ohmega a Private Message
Just Audio Magic: Läser du inte in mer än vad rolnor faktiskt ha skrivit?

gcs: En bekant till mig köpte nån RIAA-steg från Kjell&Co...tror jag (måste fråga honom).

Han blidde inte nöjd. Ett halvår senare så köpte han NADs RIAA-steg. Betydligt bättre enligt honom.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2008/06/01 00:42:49
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/06/01 :  01:02:41  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Ohmega:
Jag gav det som ett exempel, att bara för att det är av samma märke betyder inte det att det är "rätt" för alla ljudmässigt

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/06/01 :  04:48:44  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det är ju sant.

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/06/01 :  15:44:56  Show Profile Send rolnor a Private Message
quote:
Bara för att det är från samma tillverkare behöver det inte spela bra ihop.
Det är en del av det intressanta med denna hobbyn/intresset/livsstilen - Det är så otroligt individuellt.

Det kan vara så att du tycker det låter bättre att kombinera din förstärkare med en ljudkälla från
t ex Marantz

Det stämmer ju såklart, men som amatör har man nog bättre odds att det ska bli skapligt om man lutar sej mot det som duktiga tekniker trimmat in under en längre tid än att sätta samman ett system själv, talar i första hand utifrån egen erfarenhet.

rolnor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/06/01 :  16:11:31  Show Profile Send ohmega a Private Message
Sen kan det knepiga vara om man uppgraderar "stegvis". T ex högtalare först...å sen förstärkare...å sen CD-spelare. Har man bytt högtalare å sen 3 år senare skall uppgradera förstärkaren..ja...den förstärkaren man tänkt sig från början har kanske slutat att tillverkas..

Stilig skivspelare föresten.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/06/01 :  16:30:37  Show Profile Send gcs a Private Message
ohmega! Jag menade inte på fullt allvar att den av Kjelles Riaa förstärkare verkligen är high end. Men så står det i deras katalog där dom för övrigt har två olika Ri´or. Det är verkligen inte så lätt att hitta en riktigt bra Riaa till ett rimligt pris.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/06/01 :  20:19:42  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ajaj...det var inte så jag tolkade dig heller.

Jaja...det är ju så lätt att det blir missförstånd.

I alla fall så handlade det om mer än "Finlirs-skillnad" mellan RIAA-stegen.

Edited by - ohmega on 2008/06/01 20:20:11
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000